Het team van Go Family
Steeds meer bedrijven zetten duurzaamheid hoog op de agenda. Echter, door losse inspanningen waarbij verschillende partijen geïsoleerd een deeltje van de puzzel aanreiken, gaat de vooruitgang te traag. En dit terwijl we net moeten versnellen, willen we de klimaatproblemen serieus aanpakken. Go Family wil zorgen voor die acceleratie door verschillende klimaatimpactdiensten te bundelen in één allesomvattend ecosysteem dat bedrijven ondersteunt van A tot Z. Dankzij de synergieën binnen dat ecosysteem kunnen bedrijven hun klimaatimpact maximaliseren. We spraken met Sarah Parent, Chief Ecological Officer van Go Forest en oprichter van Go Family, naar aanleiding van de derde verjaardag van Go Forest.
Een miljoen bomen
De eerste zaadjes voor Go Family werden drie jaar geleden geplant, op het moment dat Go Forest het levenslicht zag. “Vanaf het moment dat ik Go Forest oprichtte, was mijn ambitie om zoveel mogelijk impact te maken voor het klimaat. Bomen planten is een geweldige eerste stap om dat te doen”, aldus co-founder Sarah Parent. “Ondertussen is het bij bedrijven ingeburgerd om bomen te planten en zo terug te geven aan de natuur. Ik geloof dat Go Forest daar een belangrijke pioniersrol in gespeeld heeft en daar ben ik best trots op.”
“Natuurlijk zou dat niet mogelijk geweest zijn zonder de steun van onze eerste bedrijven en partners, waaronder Bloovi, die vanaf dag een in ons geloofden. Ik ben hen dan ook heel dankbaar want in ons derde jaar zullen we een half miljoen bomen geplant hebben. Het streefdoel voor 2025? Een miljoen bomen. Een ambitieuze missie, zoveel is zeker, maar wel essentieel om onze planeet te beschermen.”
Duurzaamheidsinspanningen versnellen
Dit jaar richtte Parent samen met enkele collega’s twee nieuwe diensten op: Go Ocean en Go Smart Digital. “Go Ocean is net zoals Go Forest gericht op natuurherstel. Door koralen, zeegrassen en mangroves aan te planten, wil Go Ocean de ecosystemen in onze oceanen herstellen, een cruciale maar vaak over het hoofd geziene kwestie”, legt de Gentse onderneemster uit. “Go Smart Digital daarentegen richt zich op het verminderen van de CO2-uitstoot van bedrijven door middel van een efficiëntere IT-infrastructuur.”
Go Family moet als het ware de one-stop-shop voor duurzaamheidsdiensten worden
“We gaan in de toekomst nog verschillende Go’s voorzien, onder andere rond duurzame communicatie en het beschermen van natuur en wildlife. Al deze diensten brengen we samen in het ecosysteem van Go Family. Zo kunnen wij efficiënter omgaan met resources en onze impact maximaliseren. En bedrijven kunnen hun impact maximaliseren en versnellen door te kiezen uit onze complementaire diensten. Go Family moet als het ware de one-stop-shop voor duurzaamheidsdiensten worden. Het gaat niet alleen om bomen, oceanen of CO2-reductie; het gaat om het samenkomen van diverse diensten om de wereldwijde duurzaamheidsinspanningen te versnellen.”
Ook indirecte impact telt
Eén van de kernprincipes van Go Family is het besef dat klimaatactie verder gaat dan directe impact. “Klimaatverandering is niet langer een abstracte dreiging; het is een realiteit die onze aandacht en actie vereist”, benadrukt Sarah Parent. “Door met ons samen te werken, maak je als bedrijf een directe impact. Echter, met Go Family hebben we nog heel wat pionierswerk te verrichten om te werken aan de algemene bewustwording over kwesties zoals ontbossing of de footprint van de cloud.”
Door mensen te inspireren en bewust te maken over onderwerpen en uitdagingen als deze en hen aan te zetten tot actie, willen we ook indirect impact maken
“Daarnaast gaat het ook niet alleen om wat je vandaag doet, maar ook om wat je in het verleden hebt gedaan. Het verleden negeren is geen optie; we moeten daar verantwoordelijkheid voor nemen. Door mensen te inspireren en bewust te maken over onderwerpen en uitdagingen als deze en hen aan te zetten tot actie, willen we ook indirect impact maken.”
“Dat is waar Go Family om draait, om samenwerking, inspiratie en delen van expertise om maximale impact te creëren en te versnellen. Het gaat niet alleen om maatregelen, maar ook om geleidelijke gedragsverandering. Ook bedrijven kunnen hier een rol in spelen door mee bewustwording te creëren en een voorbeeld te zijn voor anderen. Het gaat erom dat we allemaal een verschil kunnen maken, hoe klein dat verschil ook lijkt.”
Not your average climate activist
Om indirecte impact te maken, hoef je niet alle antwoorden te hebben, zolang je eerlijk en transparant bent. Authenticiteit is een cruciaal element, meent Parent. “Het gaat niet alleen over pronken met de successen, maar ook over open zijn over de uitdagingen die je onderweg tegenkomt. Het is natuurlijk makkelijk om te stoefen over de elektrificatie van je wagenpark, maar als die nog geen procent uitmaakt van je CO2-uitstoot, hoe heldhaftig is dat dan? Niemand is trouwens een held, want de planeet is nog niet gered”, windt ze er geen doekjes om.
En je hoeft helemaal geen extreme activist te worden. Elke positieve stap of verandering, hoe klein ook, kan impact maken
“Het is belangrijk om te erkennen waar we tekortschieten en hoe we kunnen verbeteren. Voor mij was dat één van de drijfveren om mijn boek ‘Not your average climate activist’ te schrijven. Daarin vertel ik niet alleen het verhaal van Go Forest, maar ook mijn eigen verhaal. Heel eerlijk en open, met alle ups en downs. Daarnaast deel ik ook heel wat ecohacks die voor iedereen toegankelijk zijn. Het doel is duidelijk: bewustwording creëren en mensen inspireren om duurzamer te leven.”
“Het gaat niet alleen om bomen planten; maar ook en vooral om het veranderen van onze mindset en gewoonten. En je hoeft daarom helemaal geen extreme activist te worden. Elke positieve stap of verandering, hoe klein ook, kan impact maken. Ik hoop dan ook dat ik mensen die mijn boek lezen kan aanzetten om actie te nemen, klein of groot, en zo mijn indirecte impact kan vergroten.”
De toekomst van klimaatimpact
“Je kan klimaatimpact vergelijken met het zichtbaar maken van een ijsberg”, stelt Parent. “Het gaat niet alleen om de zichtbare top, maar ook om de dieperliggende problemen die vaak over het hoofd worden gezien. Teruggeven aan de planeet moet de logica zelve zijn, zelfs als dat betekent dat we moeten terugkijken naar het verleden en onze impact moeten compenseren.”
Teruggeven aan de planeet moet de logica zelve zijn, zelfs als dat betekent dat we moeten terugkijken naar het verleden en onze impact moeten compenseren
“Ik geloof oprecht dat de toekomst van klimaatimpact in handen ligt van initiatieven zoals Go Family. We willen niet alleen bomen planten, maar ook bewustwording creëren, gedragsverandering stimuleren en bedrijven aanzetten tot eerlijke en duurzame praktijken. Ik hoop met onze manier van werken een inspiratie te kunnen zijn voor anderen in binnen- en buitenland. Het draait allemaal om samenwerking, inspiratie en de erkenning dat ons gezamenlijk verhaal belangrijker is dan alle elementen apart.”