Op 4 november is het zover: de exclusieve vertoning van de bekroonde documentaire ‘Show HER the Money’ in Kinepolis Antwerpen. Dit bijzondere event biedt de unieke kans voor investeerders, business angels, ondernemers, intrapreneurs, vrouwen én mannen om te netwerken en een ripple effect teweeg te brengen. Want de film onthult een verontrustende realiteit: wereldwijd gaat slechts 2% van het durfkapitaal naar vrouwelijke ondernemers. De documentaire viel al meermaals in de prijzen en werd onder andere bekroond met de Best Documentary Award op het Women's International Film Festival en de Audience Award op het Vancouver International Film Festival. Elsje Borms, de bevlogen bezielster van het vrouwennetwerk Momdernemer, die de exclusieve rechten voor de vertoning in België bemachtigde, deelt waarom deze kwestie zo essentieel is.
Een onthutsende realitycheck
"Toen ik voor het eerst over de film hoorde, bleef een bepaalde zin bij me hangen: van al het durfkapitaal in de wereld gaat maar 2% naar vrouwelijke ondernemers, terwijl 98% naar mannen gaat”, vertelt Borms. "Deze statistiek verbaasde me, vooral omdat we toch telkens te horen krijgen dat de loonkloof elk jaar kleiner wordt. Dan verwacht je zulke cijfers niet. Misschien staan we dan toch niet zo dicht bij gelijkheid als gedacht?”
Borms is een vrouw van de actie: ze móést hier iets mee doen. "Ik voelde dat ik deel wou zijn de oplossing. En ik niet alleen, we moeten dat samen doen. Mensen moeten dit verhaal horen, zodat we samen voor verandering kunnen zorgen”, zegt ze vastberaden.
The time is now
Borms gelooft dat dit het juiste moment is om met deze film en het bijbehorende onderwerp naar buiten te komen. "Er is groeiende aandacht voor deze kwestie, zowel in de VS als in Europa. Hoewel deze cijfers misschien eerder niet zo sterk zijn gevolgd, is men zich alsmaar meer bewust over de omvang van het probleem”, legt ze uit.
Het gaat niet alleen om gelijke kansen, we moeten ook erkennen dat vrouwelijke ondernemers onvoldoende toegang hebben tot de middelen die ze nodig hebben om hun ideeën te realiseren.
"De film heeft in Amerika al veel teweeggebracht. De vele prijzen die de docu won, zijn de kers op de taart. De Europese Commissie heeft op dit moment zelfs een piloot-actiegroep opgericht om de kloof in financiering voor vrouwelijke ondernemers aan te pakken: the Gender Gap in Investments project”, vervolgt ze. "Het gaat niet alleen om gelijke kansen, we moeten ook erkennen dat vrouwelijke ondernemers onvoldoende toegang hebben tot de middelen die ze nodig hebben om hun ideeën te realiseren."
Complementaire perspectieven
Borms wijst op het feit dat vrouwen vaak andere problemen waarnemen dan mannen, en dat die problemen vaak niet de aandacht krijgen die ze verdienen. "Er zijn veel kwesties rond vrouwengezondheid waar vroeger te weinig aandacht voor was, simpelweg omdat mannen er geen weet van hadden. Dat zeg ik zonder te vingerwijzen.”
“Zo bleven kwesties rond menstruatie en menopauze jarenlang onderbelicht. Nu worden er echter grote bedrijven rondom deze thema's opgebouwd zodra ze de benodigde funding ontvangen. Natuurlijk buigen vrouwelijke visionairs zich niet alleen over women-based thema’s, zo zijn ze ook actief in fintech. We’re done playing small", legt ze uit.
De status in Europa
Hoe ziet die realiteit in Europa eruit willen we weten? "Als je die 2% en 98% hoort, lijkt het bijna ondenkbaar. Maar toen ik de Europese cijfers bekeek, bleek dat minder dan 2% van de investeringen naar vrouwelijke ondernemers of teams van vrouwen gaat, terwijl ongeveer 7% naar gemengde teams gaat. Meer dan 90% gaat inderdaad naar mannen”, zegt Borms.
"Ik heb die cijfers gecheckt omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze klopten voordat ik ze naar buiten bracht. Wat we hier zien, is gewoon een kopie van wat er in Amerika gebeurt. Daarom is het hoog tijd dat we ook hier bij ons werken aan bewustwording en vooral: verandering."
Root causes van de ongelijke verdeling
Borms legt uit dat er verschillende oorzaken zijn voor de onderfinanciering van vrouwen. "Aan de ene kant zijn vrouwen vaak voorzichtiger en durven ze minder grote bedragen te vragen. Dit leidt ertoe dat we niet altijd de financiering aanvragen die we nodig hebben”, zegt ze. "We zien het als iets zwaks om om funding te vragen, terwijl we in feite geld ophalen om onze dromen waar te maken. We dromen wel groot, maar worden afgeschrikt door de stappen die we moeten nemen om daar te komen."
Als investeerder ben je immers geneigd te investeren in projecten die herkenbaar zijn voor jou. Door het gebrek aan vrouwelijke investeerders ontvangen vrouwen dan ook minder funding.
Een ander belangrijk aspect is de rol van investeerders. "Mannen investeren vaak in mannen. Dat is helemaal niet onlogisch. Als investeerder ben je immers geneigd te investeren in projecten die herkenbaar zijn voor jou. Door het gebrek aan vrouwelijke investeerders ontvangen vrouwen dan ook minder funding”, legt ze uit. "Een van de belangrijkste boodschappen van de film is dat vrouwen moeten investeren in andere vrouwen. We moeten een nog sterker netwerk van vrouwelijke investeerders opbouwen."
De rol van netwerken
Een sterk netwerk kan een cruciale rol spelen in het succes van vrouwelijke ondernemers, zoveel is duidelijk. "Veel vrouwen durven niet te dromen of weten niet hoe ze hun dromen kunnen realiseren. We hebben rolmodellen nodig, mensen die ons kunnen inspireren”, zegt Borms. "Daarom is deze film zo belangrijk; het biedt voorbeelden van vrouwen die het hebben gemaakt en laat zien dat alles mogelijk is."
Borms benadrukt dat netwerken niet alleen helpt om financiering te verkrijgen, maar ook om kennis, contacten en ervaringen te delen. "Elkaar versterken is cruciaal. Er hoeft maar één iemand in jouw netwerk te zitten met de juiste contacten. En dat is niet alles: van de ervaringen en kennis van anderen vlieg je zoveel hoger. 1 plus 1 is 11 in mijn ogen”, voegt de Momdernemer-bezielster toe.
Het advies van Borms aan vrouwelijke ondernemers die op een unicorn-idee broeden? "Denk groter, laat tegenslagen je niet tegenhouden, en omring jezelf met mensen die je helpen groter te denken”, luidt het antwoord. Maar ook voor meer doorgewinterde ondernemers heeft ze een boodschap: "Neem een rol op voor degenen die nog niet zo ver zijn in hun ondernemerschap. Er zijn altijd beginnende ondernemers die naar jou opkijken. Wees het rolmodel dat ze zoeken."
Niet anti-mannen
Wie de film bekijkt zou de indruk kunnen krijgen dat het gedachtengoed anti-mannen is, maar is dat wel zo? “De boodschap van de film is allesbehalve anti-mannen”, klinkt het bij Borms. "Ik ben altijd een eeuwige verbinder. Het gaat erom samen vooruit te komen. Het is een realiteit waar we nu onze ogen voor open moeten doen. We kennen de oorzaken, laten we daar niet te veel bij blijven hangen, maar ons samen inzetten voor een gelijkwaardigere toekomst. De wereld wordt er alleen maar beter van als we allemaal samenwerken."
De boodschap van de film is allesbehalve anti-mannen. Ik ben altijd een eeuwige verbinder. Het gaat erom samen vooruit te komen.
Met de aankomende vertoning van "Show HER the Money" roept Borms iedereen op om deel te nemen aan dit belangrijke gesprek. "Als je de film ziet, kun je niet anders dan enthousiast en barstensvol goesting de zaal verlaten. Het is een uitnodiging om samen te werken aan een toekomst waarin vrouwelijke ondernemers de kansen krijgen die zij verdienen."
Borms sluit af met een krachtige oproep: "Laten we de status quo doorbreken en zorgen voor meer evenwicht in de wereld van ondernemerschap. Ik hoop dat iedere vrouw met een droom die de film bekijkt, voelt dat het nooit te laat is om te beginnen, en dat dit hét moment is om erin te vliegen. En ik hoop dat investeerders en business angels die aanwezig zijn hun oor bij die opkomende visionairs te luisteren leggen.”
Ze nodigt iedereen uit om naar de film te komen kijken, met een open geest en de bereidheid om in gesprek te gaan. "Ik wil graag de verhalen horen van vrouwen die zowel mislukkingen als succeservaringen hebben gehad. Die verhalen zijn broodnodig. Mijn passie is om mensen vooruit te helpen. Ben je erbij op 4 november? Trek dan gerust aan mijn mouw voor een gesprek”, sluit ze af.
Meer info zie https://www.momdernemer.be/show-her-the-money