Voor Silverfin was 2024 een belangrijk transitiejaar. Het cloud accounting platform met Gentse roots maakt sinds eind 2023 deel uit van Visma. Dat bedrijf bouwde vooral in de Scandinavische landen, het VK, België, Nederland en Luxemburg een ijzersterke reputatie op in slimme bedrijfssoftware. “Visma koos met Silverfin voor een stevig trackrecord, maar ook voor snelle groei en innovatie.

Met 180 medewerkers en vestigingen in België (hoofdzetel in Gent), Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk is Silverfin een van de grotere acquisities voor Visma. Het bedrijf past met een heel eigen profiel perfect in de bredere groepsstructuur van Visma. “Silverfin ondersteunt compliance voorbij de dagelijkse boekhouding: jaarrekening, vennootschapsbelasting of – binnenkort – personenbelasting”, schetst General Manager België Louis Verbeke, die mee aan de basis stond van de start-up die Silverfin 12 jaar geleden nog was. “Tien jaar terug gebeurde dat vaak nog in Excel. Silverfin bouwde een compleet platform rond compliance, rapportering en data insights. We gaan daarbij een stap verder, omdat we alle data structureren en dus context geven.”

Silverfin als hart van de organisatie

Wat Silverfin te bieden heeft, is indrukwekkend. Zo gebruikt 90 procent van de accountants en boekhouders in Vlaanderen het platform al. Verbeke knikt: “Vaak werken onze klanten ook met Yuki, Exact Online, Fidmanager, Odoo of met nog andere tools wanneer hun klanten gebruik maken van een eigen boekhoudpakket. Silverfin standaardiseert alle data op één rekeningstelsel. Gegevenskoppeling (mapping) is essentieel om verschillende bronnen te uniformiseren. Het vormt de basis voor verdere automatisering via de nieuwste technologie zoals AI. Voor accountantskantoren is Silverfin daardoor steeds vaker het hart van de organisatie. Je kan snel binnen het platform optimalisaties uitvoeren, waar je vroeger voor de ene opdracht een andere tool gebruikte dan voor de andere.”

Nieuwe meerwaarde voor het beroep accountant

Silverfin verandert sterk de rol van accountants en boekhouders. Van uitvoerders worden het volwaardige business gesprekspartners die vlot communiceren en met data als back-up vér vooruit kunnen kijken. Automatisering, zoals e-invoicing via Peppol vanaf 2026, maakt boekhouden steeds meer een vervangbaar goed. Anderzijds versterkt de complexe wet- en regelgeving het belang van compliance nog - en dus de waarde van een accountant. “Maar diens rol willen we verder ondersteunen met AI”, klinkt het bij Verbeke. “Saai repetitief werk kan je overlaten aan automatisatie, zodat je als mens meer kan focussen op aangenamer en uitdagender werk met extra maarwaarde voor klanten, maar ook voor collega's en kantoormedewerkers. Tegelijk zijn er steeds meer experts nodig in pakweg btw, fiscaliteit, ESG of successieplanning. Sommige accountants moeten een antwoord bieden op noden van internationale spelers. Silverfin zorgt dat ze daarbij kunnen rekenen op de juiste data.”

Repetitief werk maakt plaats voor waardevolle klantgesprekken. Zo kan een accountant als business advisor een meer communicatieve rol nemen.

Ondernemer wil allround ondersteuning

Ondernemers die zelf al tools zoals Yuki en Odoo gebruiken, verwachten die meerwaarde steeds dwingender van hun accountant. “Het beroep wordt er alleen maar uitdagender en veelzijdiger op”, zegt de CEO. “Advies verlenen zien we daarbij ook als het gesprek faciliteren. Dat betekent dat je wanneer je Silverfin aanzet, de juiste input krijgt om het klantengesprek te starten, mét alle nodige context. Een accountant zal meer tijd overhouden, want het repetitieve werk gaat eruit. Bovendien wil een KMO in elke situatie kunnen rekenen op zijn accountant. Ondanks AI zal diens expertise altijd essentieel blijven. Knowhow blijft nodig om te kunnen corrigeren, bijsturen en interpreteren.”

Het Visma-ecosysteem versterkt synergieën

Op operationeel vlak veranderde er niet veel voor Silverfin sinds het een onderdeel werd van Visma. Ook klanten merken er weinig van, maar achter de schermen gonst het. Silverfin is volop aan het ontdekken wat Visma kan bieden – en omgekeerd. “De transitie naar e-facturatie zal voor veel klanten van Silverfin heel wat nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen. Technologie blijft evolueren. Visma biedt een complementair ecosysteem met tools als Yuki (boekhouding) en AdminPulse (CRM). Die pakketten werken al samen, maar de integraties kunnen nog beter. Daarin speelt Visma een belangrijke rol. Silverfin blijft daarbij agnostisch: we connecteren met iedereen. Dat biedt klanten de flexibiliteit om Visma-tools te combineren met andere oplossingen.”

Schaalvoordelen: marktkennis en technologie

Dat de internationale dimensie en slagkracht van Visma Silverfin versterken, geldt ook op andere vlakken. “We hebben bijvoorbeeld toegang tot een Noorse speler, vier keer groter dan wij, met een gelijkaardig businessmodel”, zegt Verbeke. “Die kennis is dankzij Visma voor ons en onze klanten nu veel toegankelijker. Hét schaalvoordeel om te behoren tot Visma, zit hem vooral in marktkennis en technologie. Ook op het vlak van security gaan we er verder op vooruit. We hebben wereldwijd al Big Four-spelers als klant, omdat we al lang een hoge standaard hanteren op het vlak van cybersecurity. Visma voegt daar nog een extra laag aan toe. Een accountant kiest daarom met Silverfin ook voor de veiligste optie.”

De next step: personenbelasting

Nog klantenvoordelen die op komst zijn, zijn integraties en partnerships, binnen het Visma-ecosysteem en daarbuiten. “Er komen steeds nieuwe slimme toepassingen bij. Silverfin beschikt over zo’n berg data en we connecteren met zoveel tools dat een accountant via ons platform meteen over de juiste informatie kan beschikken. We integreren ook data uit de personenbelasting, waardoor accountants meer inzicht krijgen in persoonlijke belastingaangiften en die efficiënter kunnen beheren.” Daarmee zal Silverfin het complianceluik praktisch volledig afgerond hebben.

Silverfin integreert data uit de personenbelasting in het platform, waardoor accountants meer inzicht krijgen in persoonlijke belastingaangiften en die efficiënter kunnen beheren.

Het platform verder blijven uitbouwen

Dat betekent niet dat de ontwikkeling en de groei van het platform zullen stoppen. “Het ecosysteem speelt een belangrijke rol en zal die ook blijven spelen in de toekomst. Dat externe partners mogen bouwen aan het Silverfin-ecosysteem, vind ik zelf een hele sterke troef.” De CEO besluit: “Op grote ondernemingen die rechtstreeks met Silverfin in zee willen, gaan we nog sterker inzetten met onze oplossing Silverfin for Business. Daarnaast zie je ondernemers via Yuki zelf hun boekhouding voeren, waarbij de boekhouder ‘meekijkt’. Een vervolg daarop kan zijn dat het bedrijf ook compliance zelf gaat beheren en dat de boekhouder enkel nog reviewt. Ook die nieuwe rol voor de boekhouder zal Silverfin mee faciliteren. Als dataplatform laat Silverfin steeds beter toe om via gestructureerde data functionaliteiten te automatiseren en sterkere klantengesprekken te voeren.”