Afgelopen decennium schoten er heel wat digitale agentschappen als paddestoelen uit de grond. Voor een hoop bedrijven betekent dat koortsachtig zoeken naar nieuwe manieren om zich te differentiëren. Niet voor Tunity: het Kempische agency zweert bij een waarde- én datagedreven benadering naar zowel haar team als klanten. 'Give Value. Get Business' is dan ook niet voor niets hun slagzin. Maar hoe slaagt Tunity er nu juist in een stevige marktpositie in te nemen en razendsnel te groeien? Bloovi trok uit op onderzoek en sprak met oprichters Luca Cardella en Fabio Romagnoli.
Wanneer strategie & klantgerichtheid meer zijn dan buzzwords
Cardella en Romagnoli willen anders zijn dan het agentschap dat een briefing ophaalt bij de klant en dan het team aan het werk zet. “Onze ervaring leert ons dat bedrijven iemand aan hun zijde willen die mee strategisch de weg kan bepalen”, steekt Romagnoli van wal. “Onze trajecten omvatten steeds strategie, creatie en groei - maar we starten altijd vanuit de strategie.”
“Toch vinden we het spijtig dat het woord ‘strategie’ te pas en te onpas wordt gebruikt in het bedrijfslandschap”, vult Cardella zijn medeoprichter aan. “In dit bedrijf staat het voor een uitvoerige, datagedreven aanpak waarmee we bedrijven een waardevolle dienstverlening kunnen bieden. Zo hebben we een database opgebouwd met relevante data, die we filteren aan de hand van semantische data tools. Nadien doen we een soort ‘matching’, en evalueren we de connotaties tussen die verschillende datasets. Dan begint het mappingproces, waarbij we contextuele metingen uitvoeren.”
We geloven in een extreme vorm van klantgerichtheid
“Die data is natuurlijk voeding voor een gezonde samenwerking, maar als strategische partner gaan we verder”, knikt Romagnoli. “We geloven in een extreme vorm van klantgerichtheid, dus willen we dat het klikt met elk bedrijf dat met ons in zee gaat. Daarom denken we mee en steken we niets onder stoelen of banken. Dat is nodig als je resultaatgericht wil werken. Eerst value bieden, dan business krijgen - zo gaan we steevast te werk. En klanten appreciëren dat. Bovendien hebben we gemerkt dat het voor veel bedrijven en partijen een openbaring is om rond de tafel te zitten met een digitale speler die weet waar ze het over heeft. ‘Eindelijk een digitale partner die mij snapt’, hoor je dan. En dat geeft natuurlijk extra veel voldoening.”
Investeren in intrapreneurs voor ‘sense of belonging’
Om klanten steeds de nodige kwaliteit te garanderen, investeert Tunity enorm in haar talent. Het bedrijf bestaat nog geen jaar, maar vandaag telt het al 15 medewerkers en heeft het verschillende openstaande vacatures. “Ergens hebben we het geluk gehad dat we vanaf de start over bepaalde profielen konden beschikken die enorm sterk zijn”, erkent Romagnoli. “Dat komt doordat we al met verschillende mensen hebben samengewerkt in vorige bedrijven. Zo konden we meteen het kaf van het koren scheiden: we wisten en weten nog steeds welk type medewerkers we nodig hebben om snel te kunnen groeien.”
“Teamleden zijn hier ook geen nummertjes”, vertelt Cardella. “Ze krijgen niet gewoon een taak toegewezen: nee, ze mogen vaak met klanten meedenken op bestuursniveau. Dat creëert hier een soort van sense of belonging. Dat maakt wel dat we vooral op zoek zijn naar intrapreneurs. En vooral: geen generalisten, maar specialisten. Wanneer ik kijk naar ons team, dan kan ik echt met zekerheid stellen dat onze SEO-specialist uitblinkt in SEO. De copywriter is eentje die kan goochelen met woorden zoals niemand dat kan. Met die visie willen we bewijzen dat je bedrijf niet hoeft te bestaan uit 100 medewerkers om grootschalige projecten te doen. Volgens ons heb je enkel bepaalde sleutelfiguren nodig die in staat zijn om met jou grootse dingen te verwezenlijken.”
Je bedrijf hoeft niet uit 100 man te bestaan, je hebt enkel bepaalde sleutelfiguren nodig die in staat zijn om grootse dingen te verwezenlijken
Om die mentaliteit vlot om te zetten naar de praktijk, is het duo ervan overtuigd dat een vlakke bedrijfsstructuur nodig is. “In ons korte tijd hebben we geleerd dat het oké is om assertief uit de hoek te komen”, zegt Cardella. “We moedigen ons team aan om op de proppen te komen met een minimum viable product voor een eigen project. Die ambitie werkt aanstekelijk, hebben we gemerkt.”
“Assertiviteit betekent ook dat we het team soms stimuleren om zich af en toe eens boos te maken”, meent Romagnoli. “Dat klinkt bizar, maar als dat nodig is, dan is dat zo. Zo zie je maar: transparantie die we tonen naar onze klanten, zie je dus ook terugkomen in de interne keuken.”
Work hard, play hard
Cardella en Romagnoli stellen dat de sfeer in Tunity best vergelijkbaar is met die van Silicon Valley-bedrijven. “We vragen hard werk, maar daarvoor willen we wel de nodige tools en benefits geven”, stelt Romagnoli. “Iedereen mag werken volgens de manier waarop hij of zij dat het liefste wil. Communiceren doen we regelmatig via Slack, projecten worden dikwijls beheerd op Trello. Brainstormsessies gaan dan weer door in onze zogeheten ‘think tanks’, en op de muur hangen motivational quotes. Pauzeren kan in onze bedrijfsrestaurants of de eigen koffiebar. En soms stellen we een paar dagen lang Tesla’s ter beschikking waarmee collega’s even letterlijk alle remmen los kunnen gooien als een soort van teambuilding.”
Het typische Amerikaanse ‘work hard, play hard’ mantra lijkt dus zeker te werken voor Tunity. “Ik ben er trots op dat we gepassioneerde teamleden hebben die elkaar ook graag helpen”, glundert Romagnoli. “Het feit dat we als jong bedrijf mogen werken voor grote multinationals, maakt de ambitie er enkel groter op. Vandaag gaat het al snel, maar we willen nog sneller. We willen uitgroeien tot dé referentie in strategie, technologie, websites en marketing.”
Zin om mee te bouwen aan het succes van Tunity? Solliciteer dan hier voor een van de openstaande functies!