Geef een score op een schaal van 1 tot 10: wat is jouw stressfactor als je in een vreemde stad je bestemming moet vinden, zonder exact adres of gps. Lichte huivering? Welkom in de chaos van industriële sites en logistieke stromen. Daarin orde scheppen was het opzet van softwareplatform Peripass, toen het een drietal jaar geleden werd geboren. “Ik sta er zelf van versteld hoe snel het voor ons bedrijf plots allemaal gaat. En hoe we met onze oplossing zoveel impact kunnen maken”, vertelt CEO Leander Naessens.
Vooraleer Peripass zijn huidige business aanvatte, automatiseerde het bedrijf tien jaar lang processen op maat in de industrie. “Een totaal ander bedrijf waren we toen”, schetst Leander Naessens. “Met een andere focus, een andere naam, een heel ander personeelsbestand ook. Maar Peripass is wel heel logisch gegroeid uit dat bedrijf. Na een tijdje begon immers duidelijk te worden dat er bepaalde patronen zaten in de vragen die we kregen. Toen we die scherp voor ogen hadden, zijn we met Peripass op een nieuwe trein gesprongen.”
Een innovatieve oplossing voor een ouderwets probleem
Een aha-erlebnis was het, maar wel een die gestoeld was op een aantal vaststellingen vanuit de praktijk. Zo geeft Naessens aan dat heel wat bedrijven de voorbije jaren investeerden in doorgedreven planningstools en ingenieuze warehouse-technologie. Alleen, die maatregelen misten veelal hun doel op de terreinen zelf. “Daar moeten onthaalmedewerkers nog al te vaak communiceren met chauffeurs die hen letterlijk niet begrijpen. Treurig is dat soms. Onze missie is de chaos op de sites weg te nemen. Dat doen we door visibiliteit te creëren en de verschillende stromen te structureren. Zo zorgen we er ook voor dat onthaalmedewerkers in de toekomst echt een toegevoegde waarde kunnen gaan bieden.”
Een gezapige groei is niet aan Peripass besteed: we willen vooruit, en liefst sneller dan gemiddeld
“Vaak hebben bedrijven nog niet stilgestaan bij onze oplossing”, merkt de Peripass-founder op. “Tot we hen komen vertellen hoe die eruit ziet. Dan beseffen ze plots: wauw, daar gaan we tijd en sympathie mee winnen. Hoe het concreet werkt? Een beetje zoals het boeken van een cinematicket”, legt de bedrijfsleider uit. “Inrijdende chauffeurs melden zich aan via een selfservice kiosk. Ze krijgen een sms waar ze precies moeten zijn, in hun eigen taal. Het systeem stuurt de slagbomen aan en zet de poorten open. Via de software behouden onze klanten het overzicht van wie er allemaal op hun site aanwezig is en welke stromen er plaatsvinden. Daarbij kunnen medewerkers bijvoorbeeld ook vrachtwagens dispatchen naar laadkaaien.”
Snelle groei op een internationale markt
Het Peripass-platform is afgestemd op grote bedrijfssites, waar minstens vijftig vrachtwagens per dag circuleren. Het bedrijf móet de dingen dus wel groot zien. Een gezapige groei is aan Peripass dan ook niet besteed. Het bedrijf wil vooruit, en liefst sneller dan gemiddeld. “We hebben ons moederkantoor in België. Een toffe plek op het Zuid in Gent. Daar zijn we anderhalf jaar geleden naartoe verhuisd, met inbegrip van knusse zeteltjes en pingpongtafel. Daarnaast hebben we nu ook activiteiten in Rotterdam en bieden we services aan klanten in heel West-Europa. Een voordeel van onze markt? Onze klanten zijn per definitie internationaal actief. We kunnen heel prettig meesurfen en meegroeien met onze klanten. Een van onze eerste klanten heeft ons nu bijvoorbeeld gevraagd om in Noorwegen een site op te zetten. Zelfde verhaal in Tsjechië.”
Het objectief van een ‘organische groei’ is Peripass al een eind voorbij. “We willen sneller gaan dan dat. Met onze aandeelhouders hebben we een eerste kapitaalronde achter de rug. Na Nederland willen we naar Frankrijk, Duitsland of Engeland. Daar zijn we nu volop aan het prospecteren. Als het plan lukt – en het ziet er goed uit – kunnen we in 2020 opnieuw enkele nieuwe kantoren opstarten.”
Ook op managementniveau heeft het bedrijf de laatste maanden een ambitieuze evolutie doorgemaakt. “We hebben het laatste half jaar een heel fijn en ervaren managementteam kunnen aantrekken. Mensen die allemaal in een internationale context gewerkt hebben. Als je het mij vraagt, zijn we er op dit moment echt klaar voor om de wereld te veroveren.”
Excelleren als productbedrijf
Internationalisatie is een streefdoel voor Peripass, zoveel is duidelijk. Daarom heeft het bedrijf ook heel bewust de kaart getrokken van het ‘productbedrijf’. De focus ligt op schaal en schaalvergroting. Het devies van een goed draaiend productbedrijf? “Maak een product één keer en verkoop het dan duizend keer”, glimlacht de CEO. “Ons product almaar beter maken is voor ons het allerbelangrijkst. Dat drukken we onze medewerkers iedere week op het hart in de productmeeting. Onze mensen – zowel in sales, customer services als development – zijn ook echt mee in dat gemeenschappelijke streefdoel. Er is een grote betrokkenheid ontstaan. Dat doet echt deugd om te zien.”
Een hoge betrokkenheid is volgens mij een van de belangrijkste sleutels tot succes
“Iedereen krijgt feedback van iedereen”, vult Naessens aan. “Dat is een boost voor onze kwaliteit. Een hoge betrokkenheid is volgens mij een van de belangrijkste sleutels tot succes. Ook als we internationaliseren, willen we daar zeker aandacht aan blijven geven. We moeten in alle aspecten meeschalen. Dat is een uitdaging, maar ik geloof rotsvast in ons team.”
Niet twijfelen, gewoon gas geven
Wat precies de sterkte is van dat team? “We doen niet aan politiek, maar geven gewoon gas”, vat Naessens kernachtig samen. “Te veel moeilijke woorden zijn aan ons niet besteed. Gewoon zeggen waar het op staat, dat is wat we bij Peripass het liefste doen. We willen vooruit. Die drive probeer ikzelf ook uit te dragen. En ik zie hoe de mensen rondom mij eenzelfde no-nonsense houding uitstralen.”
“Wij willen een nuchter bedrijf zijn”, gaat Naessens verder. “Wat baat het als je prachtige producten maakt, maar geen klant vindt die ze wil hebben? Wij redeneren altijd vanuit de markt. Het heeft geen zin om te blijven doorwerken op dingen die niet bewegen. Dan geraak je nergens. Daarom houden we bij Peripass onze structuren ook kort. Ons bedrijf is er één met het hart op de tong. Wat moet gezegd, mag ook gezegd, tegen eender wie. Daar leren we allemaal uit, als team of als individu. En ook dat brengt ons in een hogere versnelling.”
Gezocht: curieuze mensen
Wil je op een sollicitatie bij Peripass het verschil maken, dan loont het de moeite om de overkant van de tafel ervan te overtuigen dat jij bovenal ‘curieus’ bent. “Het klinkt misschien bijzonder, maar als we tussen twee kandidaten met eenzelfde kennis en achtergrond moeten kiezen, dan is ‘curiositeit’ voor ons een beslissende factor. Dat wil zeggen: heeft iemand oprecht interesse in ons bedrijf? Is hij of zij nieuwsgierig naar de processen die zich hier afspelen? Herkennen we die drang naar kennis en kunde? Dat is volgens mij bepalend in iemands motivatie.”
De diversiteit en schaalgrootte maken onze job meer dan gewoon ‘leuk’
Zelf is Naessens een en al enthousiasme en passie als hij spreekt over zijn bedrijf en functie. “We werken voor zo’n toffe markt. Onze klanten zijn fascinerende bedrijven als Alpro, VPK Packaging, XPO Logistics, Fiege… Voor mij is het ongelooflijk interessant om te zien hoe bijvoorbeeld bij Alpro drie paletten per minuut uit de machines rollen. Of hoe dat prachtige drukwerk bij VPK Packaging van de pers komt. Die diversiteit en schaalgrootte maken onze job meer dan gewoon ‘leuk’. Weet je wat het is? Curiositeit heeft veel te maken met geboeid zijn. Curieuze geesten geraken verder, niet alleen op persoonlijk vlak maar ook in een team. Naar dat soort mensen zijn we op zoek.”
Open vizier in ruil voor een grote flexibiliteit
Peripass staat aan de vooravond van een spannend verhaal. Dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee, beseft Naessens goed. “Internationalisering staat centraal in onze toekomstplannen. Haast iedereen die we nu aannemen, moet bereid zijn om te reizen, om culturen te gaan ontdekken, om ondergedompeld te worden in een talenbad. Mensen die opzien tegen dat soort uitdagingen, passen wellicht minder in ons bedrijf.”
Werken in een internationale omgeving vraagt een zekere mate van wendbaarheid. Maar als je bij Peripass aan de slag gaat, krijg je daar ook veel flexibiliteit voor in de plaats. Niet meer dan normaal, vindt Naessens. “Onze mensen moeten flexibel kunnen werken. Dat faciliteren we bewust. Wat ons betreft zijn mensen vrij om hun werk te plannen, zoals het in een moderne organisatie hoort. Ze kunnen dan ook gerust eens op locatie werken, als dat beter uitkomt en het werk zich ertoe leent.”
Hero’s willen altijd groeien
Doorgroeien is bij Peripass een evidentie. Voor de bedrijfsleider is dat niet meer dan een gezonde mentaliteit. “Een goede doorstroming is belangrijk, op alle niveaus van de organisatie. Voor al onze nieuwe functies is een snelle doorgroei honderd procent zeker. Onze nieuwe support hero’s zullen bijvoorbeeld na twee jaar kunnen doorontwikkelen naar een functie als implementatieconsultant. Op termijn kunnen zij zelf projecten gaan managen.” Ook op sales & marketingvlak liggen nog veel pistes open, zegt Naessens. “Daar staan zeker ook nog aanwervingen op het programma. De kansen zijn er absoluut om ons bedrijf op verschillende vlakken mee naar een nog hoger niveau te tillen.”
Momenteel is Peripass volop bezig zijn verkoopnetwerk uit te bouwen. In Nederland staat er nog één vacatures voor business developer open. “In België hebben we een functie vacant voor een marketeer. We stellen een breed profiel voorop, iemand die niet alleen focust op communicatie, maar ook echt mee gaat zoeken naar het juiste marksegment en naar qualified leads. Daarnaast is Peripass naarstig op zoek naar een support-hero die de klanten in België eerstelijnshulp wil geven. “Iemand die klanten met vragen bijstaat en hulpmiddelen inzet waar nodig. Kortweg: een doener met een open mind. Zo iemand vindt het hier zonder twijfel een heel fijne plek.”
Ben jij de curieuze Support Hero die klaar is om te groeien? Ontdek dan hier de vacatures en wie weet schrijf jij binnenkort mee aan de internationalisering van Peripiass!