De Brusselse start-up Keyrock is één van de meest veelbelovende Belgische fintechbedrijven. Het bedrijf wist niet alleen 1,9 miljoen euro aan investeringskapitaal op te halen in zijn eerste levensjaar, maar won ook de prestigieuze Rising Star award tijdens de zesde editie van Deloitte's Technology Fast 50. Kevin de Patoul, CEO en medeoprichter van Keyrock, vertelt ons er alles over.
Commercieel ingenieur Kevin de Patoul begon zijn carrière als consultant. Hij ontwikkelde een interesse voor de opkomende blockchaintechnologie en stond in 2014 mee aan de wieg van het Global Blockchain Competence Center. Al snel vielen hem echter enkele grote tekortkomingen aan deze nieuwe cryptomarkt op, met name aan de manier waarop ze worden verhandeld. “Cryptomunten waren enorm populair en hadden een groot potentieel, maar er was weinig maturiteit op de markt en onvoldoende liquiditeit. Daardoor was er niet genoeg vertrouwen.”
Samen met vennoten Jeremy De Groodt en Juan David Mendieta richtte hij daarom Keyrock op. De innoverende technologie van deze Brusselse start-up voorziet grote handelsplatformen en emittenten van virtuele munten van meer liquiditeit. “Heel eenvoudig gezegd komt het erop neer dat onze technologie het makkelijker maakt om cryptomunten aan te kopen en te verkopen”, legt Kevin de Patoul uit.
“Om cryptomunten te kunnen kopen, moet er iemand anders ze op datzelfde moment namelijk verkopen. Onze technologie koopt en verkoopt voortdurend cryptomunten. Zo creëren we veel meer liquiditeit op de markt. We zijn zelf echter geen handelsplatform, maar stellen onze technologie ter beschikking van cryptobeurzen.”
De uitdagingen van een start-up
De technologie van Keyrock slaat meteen aan. Amper een jaar na zijn oprichting weet Keyrock al 900.000 euro aan investeringskapitaal te verzekeren van onder meer het kapitaalfonds Volta Ventures, dat op deze manier voor het eerst een positie innam in de snelgroeiende digital asset space. Toch houdt de CEO graag de voeten op de grond: “We blijven een erg jong bedrijf in een markt die op zich ook nog erg jong is. Dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee.”
“We moeten ervoor zorgen dat onze groei onze agility niet in de weg staat. Daarnaast is het belangrijk dat we onszelf voortdurend in vraag blijven stellen zodat ons aanbod pertinent blijft voor onze klanten en dat we kunnen blijven verder groeien in de komende jaren. De huidige uitdaging is dus om ons marktaandeel te blijven vergroten en op te schalen.”
Rising Star
Om die groei te ondersteunen, nam Keyrock vorig jaar deel aan de Rising Star, de verkiezing voor innovatieve start-ups van Deloitte. Deze categorie binnen Deloitte's Technology Fast 50 is exclusief voorbehouden voor techbedrijven jonger dan vier jaar. In deze categorie worden techbedrijven door een externe jury beoordeeld op ambitie, omzetpotentie, mate van innovatie en schaalbaarheid.
Keyrock kwam als grote winnaar uit de bus, al was dat volgens Kevin de Patoul niet noodzakelijk het opzet: “Wij wilden in eerste instantie vooral onze pitch en onze marktvisie testen bij de experts van Deloitte en de externe experts in de jury.”
Dat bleek niet makkelijk, herinnert hij zich: “In de eerste ronde mochten we maximaal twee minuten pitchen. Het is echt niet eenvoudig om in twee minuten samen te vatten wat je dag in dag uit doet. Maar het is ons toch gelukt, want we werden samen met negen andere start-ups geselecteerd voor de finale.”
“In de aanloop naar die finale kregen we coachingsessies van experts om onze pitch op punt te stellen. We leerden er welke troeven we meer moesten benadrukken, waar we niet teveel over moesten uitweiden en aan welke vragen we ons waarschijnlijk mochten verwachten in de Q&A na afloop van onze pitch in de finale. We hebben daar echt veel bijgeleerd. Tijdens de finale kregen we wat meer tijd en mochten we presenteren voor de externe jury en een groot publiek. Dat bleek een groot succes te zijn. Op het einde van de dag, na de deliberaties, kregen we te horen dat we de eerste plaats hadden behaald.”
Een unieke boost
Volgens Kevin de Patoul heeft de deelname aan Rising Star zijn bedrijf geen windeieren gelegd. “Het grootste voordeel voor ons was uiteraard de massale persaandacht die we daardoor kregen. Die heeft echt een grote impact gehad. Onze overwinning heeft tot heel wat interviews geleid en heeft ons veel zichtbaarheid opgeleverd, en waarschijnlijk ook nieuwe klanten. We komen regelmatig in contact met prospecten die ons al kennen als de winnaars van Rising Star. Dat maakt een groot verschil.”
“Daarnaast biedt deze overwinning ons natuurlijk een zekere credibiliteit, zowel in België als internationaal. We communiceren onze overwinning dan ook voortdurend in al onze commerciële mailings en commerciële presentaties. Die bevestiging van een erkende partner als Deloitte opent echt deuren. Niet alleen bij potentiële klanten, maar ook bij investeerders.”
De wedstrijd heeft ons niet alleen geleerd wat onze belangrijkste troeven zijn die we moeten communiceren, maar ook om de essentie en onze meerwaarde duidelijker te definiëren
Maar zelfs als Keyrock de eerste plaats niet had veroverd, was deelnemen aan Rising Star volgens Kevin de Patoul nog altijd de moeite geweest: “We hebben er geleerd hoe we onszelf moeten voorstellen. Je activiteit samenvatten in een bondige pitch is nooit makkelijk. En al helemaal niet als je in een abstracte nichemarkt als de onze werkt, waarin het vaak al ingewikkeld is om duidelijk te maken wat we juist doen.”
“De wedstrijd heeft ons niet alleen geleerd wat onze belangrijkste troeven zijn die we moeten communiceren, maar ook om de essentie en onze meerwaarde duidelijker te definiëren. Dat heeft ons geholpen om onze visie scherp te stellen, wat ons dan weer zal toelaten om ons verder te ontwikkelen.”
“Tot slot heeft de wedstrijd ons toegelaten om een relatie op te bouwen met Deloitte”, besluit Kevin de Patoul. “We hadden nog nooit met hen samengewerkt, maar wisten dat we hun extern advies goed konden gebruiken. Nu begeleiden ze ons met deskundig advies over tal van zaken, zoals legal, financiële regelgeving, enzovoort. Dat helpt ons echt enorm.”
Maak jij deel uit van een start-up en wil je net als Keyrock deelnemen aan de Rising Star-verkiezing van Deloitte's Technology Fast 50? Schrijf je dan hier in voor de nieuwe editie 2020!