Het is nagelbijten geblazen in technologiebedrijven deze dagen, want op 24 oktober wordt de Deloitte Technology Fast 50 bekend gemaakt. Elk jaar worden daarin de snelst groeiende technologiebedrijven van het land opgelijst. Ook bij Kadonation wordt er met spanning op de onthulling gewacht, zeggen oprichters Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin. Zij staan al drie jaar onafgebroken in de lijst. Hoog tijd om eens poolshoogte te gaan nemen.

Kadonation startte als platform waarop vrienden makkelijk konden samenleggen voor een cadeau, maar is zich op termijn meer op de B2B-markt gaan richten door ‘gifting as a service’ aan te bieden. Bedrijven kunnen zo het juiste geschenk op het juiste moment voorzien voor zowel medewerkers als klanten.

* Bekijk hier alvast alle genomineerden van de Fast 50.

Gifting as a service

Fabrice Guillermin: “Alle andere spelers op de Belgische en Nederlandse markt, die meer dan 2,5 miljard euro waard is, pakken het op een traditionele manier aan: ze proberen de producten uit hun magazijn te verkopen. Terwijl onze insteek is: hoe kunnen we een zo goed mogelijk geschenk voorzien? Daarvoor kijken we eerst naar de doelstellingen en het attentiebeleid van een bedrijf, als dat er al is. Van daaruit selecteren we een combinatie van persoonlijke en professionele betekenisvolle momenten.”

Jelle Van Roosbroeck: “We helpen klanten enerzijds bij het uitdenken van een beleid, maar ook bij het uitvoeren ervan. Daarbij voorzien we ook alle geschenken, van klassiekers als champagne of cadeaubonnen tot branded merchandise. Zo’n attentiebeleid klinkt misschien banaal, maar eigenlijk is het een enorm dankbaar instrument dat vrij eenvoudig op te zetten is en een enorme visibiliteit creëert en daardoor een niet te onderschatten impact heeft op onder andere het imago van de onderneming.”

Een kantelpunt in de groei

Op welke manier is Kadonation als bedrijf de laatste jaren geëvolueerd?

Jelle “Wat ik belangrijk en opvallend vind, is dat we vorig jaar op een cruciale teamomvang gekomen zijn. Die was nodig om alles bol te werken, maar daarmee kunnen we nu ook qua omzet nog gaan groeien. Dat is een kantelpunt voor ons, want sinds dit jaar zijn we ook EBITDA-positief. Dat was een groot doel.”

Fabrice: “Ik denk dat we tegenover het verleden ook makkelijker goede profielen kunnen vinden om het team te vervoegen. Dat heeft te maken met economische factoren, maar ook het bedrijf dat bekender is en wij die beter weten wat we nodig hebben en welke mensen goed functioneren binnen de organisatie.”

Photographer: Illias Teirlinck | Copyright: © 2021 Illias Teirlinck All Rights Reserved

Een eeuwige derde plaats

Door jullie groei staan jullie ook al een paar jaar consistent in Deloitte’s Technology Fast 50, wanneer hebben jullie voor het eerst deelgenomen?

Jelle: “Vanaf het moment dat we in aanmerking kwamen. De criteria zijn vrij helder: je moet vier jaar bestaan en meer dan een miljoen aan omzet draaien. Aangezien we daar waren, dachten we: we doen mee. Je begint ook vanzelf te rekenen natuurlijk. Je kent de scores van afgelopen jaren, je kent je eigen cijfers, dus je weet hoe hoog je moet mikken. Het eerste jaar hadden we eigenlijk kunnen winnen, maar er waren twee bedrijven met een nog hogere score, dus werden we derde. Dat was toen eigenlijk zelfs een teleurstelling.”

Waarom vinden jullie het belangrijk om jaar na jaar weer deel te nemen?

Jelle: “Het is een zeer objectieve standaard die niet per se alles zegt, maar wel handig is om te kijken waar je staat. Natuurlijk kan je een keer geluk hebben met een boerenjaar, waardoor je bovenaan de rangschikking terechtkomt, maar als je daar een aantal jaar consistent in slaagt, is dat wel een objectieve parameter van waar je staat tegenover anderen.”

“Toen wij voor het eerst meededen, won Silverfin een award nadat ze al vier jaar in de lijst stonden. Toen al dacht ik: dat is mooi, want dat toont dat je op lange termijn consistent kan groeien. Je kan geen vier jaar op rij heel veel geluk hebben. We hadden dus al snel zoiets van: dat willen we ook.”

Fabrice: “We willen die award ook graag, maar vier jaar op rij in de lijst staan is op zich al vrij zot. Zo zijn er telkens maar een stuk of vijf.”

“Zo’n erkenning betekent meer dan je zou denken”

Is zo’n externe blijk van waardering belangrijk voor jullie?

Jelle: “Het belangrijkste is dat een bedrijf bestaat en succesvol is, maar zo’n moment is ook wel een erg mooie erkenning. Vooral omdat het leven als ondernemer niet altijd rozengeur en maneschijn is. Vaak ga je van het ene probleem naar het andere en ben je erg kritisch voor jezelf en voor je bedrijf. Dat vraagt veel energie en zo’n erkenning zet daar wel iets tegenover. Meer dan je zou denken.”

Fabrice: “Het is ook een erkenning voor het team. Binnen een scale-up neem je vaak te weinig tijd om stil te staan en fier te zijn op wat je hebt gedaan, en zo’n wedstrijd geeft je de kans om dat wel te doen.”

Zien jullie het als een competitie met de andere bedrijven, of toch vooral met jullie zelf?

Fabrice: “We willen een mooi en snelgroeiend bedrijf op de markt zetten, en als wij er in slagen om te doen wat we van plan zijn, dan maakt het mij niet zo uit wat anderen doen.”

Jelle: “Als je kijkt naar de doelstellingen die we wilden realiseren, dan denk ik: we doen dat niet slecht. Wij zijn trots op wat we hebben neergezet zonder al te veel funding. We hebben vier miljoen opgehaald, waarvan we al 1 miljoen hebben terugbetaald, en dat in een wereld waar funding van vijftig of zestig miljoen niet vreemd is.”

De sympathieke underdog

Jelle: “Sommige bedrijven in digital commerce zijn mega-indrukwekkend, maar worden ook zwaar gefund, waardoor ze natuurlijk meer mogelijkheden hebben om te groeien. Daarom moet je eigenlijk vooral naar jezelf kijken.”

Fabrice: “Ik vind het ondertussen ook wel leuk om de underdog te zijn. Ik herinner mij nog veel gesprekken met mensen in de VC-wereld die in het begin zeiden dat het ons nooit zou lukken, maar een jaar geleden plots wel geïnteresseerd waren. Het is leuk om vanuit die positie wat lawaai te maken.”

“VC-geld ophalen is te vaak een doel op zich”

Hoe ziet duurzame groei er voor jullie uit?

Fabrice: “Duurzame groei betekent voor ons dat je financieel sterk staat en de mogelijkheid hebt om die groei te financieren met bankfinanciering en je niet volledig afhankelijk bent van VC-geld. In mijn ogen zou dat meer omarmd moeten worden.”

Jelle: “Voor Kadonation betekent duurzaam groeien dat we eerst focussen op de Benelux, maar we weten ook wel dat er binnen het Europese landschap nog veel potentieel is. We steken dus zeker niet onder stoelen of banken dat we die ambitie hebben, maar dat willen we als bedrijf graag doen met een zekere financiële stabiliteit. Het zou heel mooi zijn als we de kernlanden winstgevend kunnen laten draaien en met die middelen de groei in andere landen kunnen gaan financieren.”

Hier vind je alle info over de Deloitte Fast 5.