Silverfin, het cloudplatform voor accountants, staat al drie jaar op rij in de lijst van de 50 snelst groeiende techbedrijven in België van Deloitte’s Technology Fast 50. Joris Van Der Gucht, co-founder van Silverfin, vormt samen met Fast 50-ambassador Frederick Van Mol dan ook het ideale duo om ons de voorwaarden voor een snelle groei te onthullen. Al waarschuwt die eerste bij de start van ons gesprek: “Er bestaat geen vaste formule om een succesvol bedrijf uit te bouwen.

In 2013 richtten Joris Van Der Gucht en Tim Vandecasteele samen Silverfin op, een digitaal accountancy platform dat financiële data rechtstreeks uit de systemen van zijn klanten haalt en deze host in een beveiligde cloud. Daardoor kan het platform honderden processen grotendeels automatiseren, met een gigantische tijdswinst voor accountants en financiële dienstverleners tot gevolg.

Bovendien genereert Silverfin automatische waarschuwingen wanneer het risico’s of opportuniteiten identificeert in de data van klanten. Accountants en financiële dienstverleners hoeven zo niet langer tijd te verliezen aan het overnemen van cijfers, en kunnen zich ten volle concentreren op hun analyserende en adviserende meerwaarde.

Dit leverde de Gentse scale-up in een mum van tijd meer dan 650 klanten op, verspreid over België, Nederland, Luxemburg, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Tussen 2017 en 2020 groeide Silverfin zelfs met 676%. Zo slaagde het er voor het derde jaar op rij in om de felbegeerde Technology Fast 50 lijst te eindigen.

Speed is hard to beat

Die prestigieuze verkiezing, georganiseerd door Deloitte, bestaat al sinds 2007. In dat jaar won netwerkplatform Netlog de allereerste award in een verkiezing die toen nog voor Nederland en België samen werd georganiseerd. In 2014 kreeg ons land haar eigen awarduitreiking. Sindsdien gingen bekende namen als GuardSquare, Elysia, Teamleader, proUnity en nog vele anderen met de prijs aan de haal.

Groei en snelheid zijn erg belangrijk in de technologie wereld.

“De Fast 50-verkiezing wil technologische bedrijven in de schijnwerpers plaatsen door ze volgens hun omzetgroei in de voorbije vier jaar te rangschikken”, legt Frederick Van Mol uit, Senior Manager bij Deloitte en ambassadeur van de Fast 50-verkiezing. “Subsidies en interne activaties worden geweerd, het gaat ons enkel om de zuivere omzetgroei omdat dat een objectief en transparant criterium is.”

“Groei en snelheid zijn erg belangrijk in de technologie wereld. Het adagium speed is hard to beat geldt in deze sector net iets meer dan in andere”, vult Joris Van Der Gucht, co-founder van Silverfin, aan.

Silverfin : Joris Van Der Gucht en Tim Vandecasteele
Silverfin : Joris Van Der Gucht en Tim Vandecasteele

Een kwestie van focus

Om die snelle groei mogelijk te maken, is volgens Frederick Van Mol vooral focus belangrijk. “Ik herinner me nog goed dat Joris in het begin al meteen zei dat Silverfin zich met zijn software focuste op accountant- en boekhoudkantoren. Hun oplossing zou misschien ook bruikbaar zijn voor het bankwezen, de retail, notarissen of andere beroepen met veel recurrente werkzaamheden maar van bij de start wisten ze dat dat hun markt totaal niet was.”

Focus is erg belangrijk. Dat houd ook in dat je regelmatig nee moet durven zeggen

“Dat is een duidelijke focus die ik bij veel starters mis. Je kan immers niet zomaar schieten op alles wat beweegt. Dan ga je veel kogels verspillen en weinig gevangen hebben. Anderzijds moet je ook wel op tijd het geweer van schouder durven te veranderen. Als je focus op een product, een klantensegment, een geografische markt of om welke reden dan ook dan niet aanslaat, moet je er consistent de stekker durven uittrekken en het geweer van schouder veranderen.”

“Die focus is inderdaad erg belangrijk”, beaamt Joris Van Der Gucht. “Dat houdt bijgevolg in dat je regelmatig nee moet durven zeggen. Al hanteren wij altijd een nee met een context, zoals wij dat noemen. We zeggen niet zomaar ‘wij doen dat niet’, maar we leggen uit waarom we nee zeggen. En we proberen een andere oplossing voor te stellen. Dat werkt altijd.”

Consistente marktvalidatie

Meer nog dan focus vindt Joris Van Der Gucht een consistente marktvalidatie belangrijk: “Vooral in het begin is dat echt van cruciaal belang. Stap meteen op je klanten af en luister naar wat zij vinden van je product of dienst vooraleer je op grote schaal gaat uitrollen. Het is een iteratief proces. De juiste stappen zetten heeft niets te maken met snel gaan. Wel met focussen op een bepaald segment, dat segment succesvol maken door de feedback die je krijgt en dan pas accelereren.

Daarnaast legt Van Der Gucht binnen zijn bedrijf vooral de klemtoon op mensen. “Je technologie moet natuurlijk goed zijn, maar toch gaat het volgens mij vooral om de juiste mensen vinden. Zij vormen de motor voor je groei.”

Je moet je op tijd omringen met mensen die in bepaalde domeinen beter zijn dan jezelf ”, beaamt Frederick Van Mol. “De meeste ondernemers die ik ken, zijn commercieel heel sterk en helemaal gericht op enerzijds hun product en anderzijds de klanten. Maar als je op korte tijd groeit van een team van tien naar dertig mensen, of in het geval van Silverfin naar 180 werknemers, dan moet je toch interne processen en interne departementen beginnen op te zetten. Start-ups en scale-ups horen dat vaak niet graag omdat ze vrezen dat hun innovatief karakter daardoor wat gaat verdwijnen. Maar om je bedrijf in handen te houden, heb je dat op lange termijn toch wel nodig.”

Vooruitdenken: sleutelwoord voor duurzame groei

Die lange termijn is volgens Joris Van Der Gucht dan ook een sleutelwoord voor duurzame groei: “Je moet toch de ambitie hebben om vooruit te denken. Maar veel bedrijven onderschatten dat. Waarom zou je bijvoorbeeld vandaag al een HR-manager aanwerven die ooit 200 mensen onder zich heeft gehad, als je momenteel maar 30 mensen in dienst hebt? Dat is een moeilijke balans die je moet aanhouden.”

“Daar kunnen wij bij Deloitte natuurlijk mee helpen”, besluit Van Mol. “Enerzijds kunnen we groeibedrijven ontzorgen door de dagelijkse boekhouding, de jaarlijkse afsluiting, de compliancy werkzaamheden van hen over te nemen. Zo kunnen zij weer meer aandacht besteden aan hun commerciële focus en hun product of dienst. En anderzijds bieden wij expertise aan scale-ups om hun gedurende het groeitraject te ondersteunen. We merken dat scale-ups tijdens deze fase bijgestaan kunnen worden met expertise waarvoor ze nog niet meteen iemand in dienst hebben. Dit kan gaan tot het implementeren van solide groeistrategieën, adviseren van het juiste talent dat er nodig is of outsourcing tot het aanbieden van juridische oplossingen.”


Wil je meer weten over Deloitte’s Technology Fast 50 verkiezing of jouw bedrijf inschrijven? Lees hier alles over de nieuwe editie 2021.