Voor het 11e jaar op rij gaat Deloitte tijdens de Technology Fast 50 op zoek naar de indrukwekkendste tech scale-ups en start-ups van België. De Fast 50 wordt samengesteld uit bedrijven die al een tijdje meedraaien, jongere start-ups nemen het tegen elkaar op in de afzonderlijke Rising Star-competitie. Een categorie om in de gaten te houden, dat bewijzen Henchman-founders Jorn Vanysacker, Gilles Mattelin en Wouter Van Respaille. In 2022 stonden ze in de Rising Star-finale, vandaag mogen ze zich partner van Deloitte noemen. Reden genoeg voor Bloovi om Jorn Vanysacker te strikken voor een gesprek over het traject dat de rising star de afgelopen jaren heeft afgelegd.
Henchman is een legal tech start-up die uit de grond werd gestampt door vrienden Jorn Vanysacker, Gilles Mattelin en Wouter Van Respaille. Na enige terughoudendheid over de doelgroep - voor de pandemie was de juridische sector immers nog niet helemaal overtuigd van de voordelen van de cloud - legden ze in 2020 een eerste prototype voor aan een paar juristen en hoewel dat prototype maar half werkte, was het duidelijk: als dit werkt, is het een schot in de roos. Het prototype was overtuigend genoeg om een pre-seed investment op te halen, daaruit ontstond een eerste engineering team en nog wat later, in 2021, haalde Henchman ook de eerste klanten aan boord.
“Rising Star-finalist? Dat is een mooie erkenning”
Niet lang daarna kreeg ook Deloitte de start-up in het vizier, vertelt Vanysacker. “Zij hebben ons aangespoord om deel te nemen aan de Rising Star-competitie. We schreven ons in en werden uitgenodigd om in de kantoren in Brussel te gaan pitchen. Ook dat ging goed, want ondanks het feit dat het onze eerste deelname was, geraakten we tot in de finale.” Hij zag in de wedstrijd vooral een kans tot erkenning. “Het is een mooie kans om als bedrijf geanalyseerd te worden door een vakkundige jury. Op die manier erkend worden als beloftevol bedrijf in België is een mooie stempel. Zeker voor ons doelpubliek.”
De gesprekken met Deloitte waren al voor de verkiezing gaande, maar pas daarna zijn de twee partijen effectief gaan samenwerken, vertelt de ondernemer. “Zij doen beroep op onze diensten, wij op die van hen, dat is toch de perfecte situatie?” Deloitte maakt gebruik van Henchman om contracten op te stellen, Henchman doet beroep op Deloitte voor legal services en bijvoorbeeld de GDPR-setup. “Voor ons is security heel belangrijk, we hebben erg veel gevoelige data in handen. Dus zijn we gecertifieerd, doen we aan ethical hacking, houden we phishing trainings en laten we ons ook doorlichten door Deloitte. Dat is een stempel die voor onze prospects erg veel waarde heeft.”
Een zoekmachine voor je eigen database
Henchman stond nog in de kinderschoenen toen ze het tot finalist schopten, vertelt Jorn Vanysacker. “Ik denk dat we pas in 2022 een eerste factuur naar onze klanten hebben gestuurd, omdat we wilden dat het eerst goed zat.” ‘Het’, dat is de plug-and-play-software die ze ontwikkelden voor transactionele advocaten. Daarmee kunnen ze bij het opstellen van contracten makkelijk teruggrijpen naar alle clausules van alle contracten die ze in het verleden opstelden. “Een soort Google voor hun eigen database, tot op clausuleniveau,” verklaart Vanysacker.
Die zoektechnologie wordt dan als add-on gebruikt bij het opstellen van nieuwe contracten in Microsoft Word of Outlook. “Juristen die contracten onderhandelen, grijpen steeds terug naar dingen uit het verleden. Bij het opstellen van die contracten moesten ze dan steeds gaan zoeken naar die clausules: folders openklikken, scrollen, vergelijken, verschillende versies openklikken of zelfs gaan vragen aan collega’s: dat kost ongelooflijk veel tijd.” En dat is precies wat dat publiek niet heeft, stelt hij. “Advocaten hebben niet veel tijd, en ze zijn ook niet het meest technologisch onderbouwde publiek. Als je dus iets bouwt moet dat iets zijn dat voor hen werkt, niet iets waar zij voor moeten werken. Hoe groot de verleiding ook was om de invulling aan hen over te laten, we moesten echt mikken op plug-and-play. En dat is tot op vandaag een van onze usp’s.”
“Fake it ‘til you make it? Niet bij advocaten”
Dat ze zolang gewacht hebben met het versturen van die eerste factuur, heeft te maken met de doelgroep, verklaart hij. “’Fake it ‘til you make it’ zeggen ze vaak als je een start-up hebt, maar dat moesten we bij advocaten niet proberen. We hebben het product samen met onze eerste klanten gebouwd. Omdat we zelf geen jurist zijn, worden we geforceerd om continu te blijven begrijpen wat ons doelpubliek doet. In de opstartperiode, maar ook vandaag nog. We organiseren nog steeds maandelijks workshops om de noden echt te begrijpen.”
Die houding is van levensbelang geweest voor de onderneming. “De workshops zijn een win-win-win geweest voor ons: we konden ons product verbeteren, wisten beter wat we moesten bouwen en wat we moesten verbeteren én konden relaties opbouwen met toekomstige klanten. Daarbij konden we hen van het begin duidelijk maken dat we een serieus team zijn, waardoor ze erop konden vertrouwen dat we qua technologische innovatie altijd op de eerste rij zouden zitten. Dat heeft ervoor gezorgd dat we onze eerste klanten konden tekenen en zo is de bal aan het rollen gegaan.”
“Een plek in de Fast 50? Dat zou nice zijn.”
In de toekomst wil Vanysacker vooral op hetzelfde pad verder gaan. “We willen nog meer workshops organiseren, zo hadden we er net nog in Amsterdam en Oslo, en we hopen tegen 2026 30.000 advocaten in ons klantenbestand te hebben. En uiteraard zou een plekje in de Fast 50 nice zijn. Een hele uitdaging, want dan nemen we het op tegen bedrijven zoals Loop Earplugs, en hoe zij gegroeid zijn? Dat is waanzinnig.”
Initiatieven als de Technology Fast 50 en de Rising Star-competitie zijn voor Vanysacker de ideale manier om zijn collega-start-ups vanaf de zijlijn te blijven volgen, besluit hij. Want er staat nog heel wat te gebeuren.“In België, en dan zeker in Gent, zijn we een supersterk ecosysteem aan het creëren, waarbij er ongelooflijk veel talent zit in de stad. De ondernemers achter pakweg Netlog of Showpad beginnen hier en daar opnieuw iets, leiden op hun beurt weer andere mensen op tot succesvolle SaaS-individuals … Dat heeft een vliegwieleffect waarvan ik denk dat het de komende jaren alleen nog maar zal versterken. Het is indrukwekkend wat er allemaal te gebeuren staat.”