Salesforce Tower Dublin
Door de customer journey te digitaliseren en optimaliseren, wil data- en crm- platform Salesforce de klant helpen om snel en efficiënt te groeien. Maar hoe zit dat met de eigen medewerkers? Hoe krijgen die kansen om te groeien? En welke journey kunnen zij binnen de organisatie afleggen? We legden de vragen voor aan drie Salesforcers. “Het maakt mij trots om voor zo’n wereldleider te mogen werken.”
Laurens zit exact tien jaar bij Salesforce, waar hij destijds als junior begon. “Na mijn universitaire studies droomde ik zoals zovelen van een carrière in het buitenland. Maar tussen dromen en effectief de sprong wagen, zit vaak een diepe kloof. Daarom ben ik blij dat ik bij Salesforce meteen die kans kreeg: ik denk dat ik er net voor kerst mijn eerste interview deed en medio januari al op de luchthaven van Dublin stond. Ik die als jonge twintiger bij wijze van spreken nog nooit mijn eigen hemden had gestreken, moest nu gaan co-housen met onbekenden in een voor mij onbekende stad. Ik moet zeggen: voor je zelfstandigheid en zelfredzaamheid doet zoiets wonderen.”
“De bedoeling was om er in het EMEA HQ in Dublin als intern Business Development te starten. Zes maanden volgens het plan, maar ik ben er uiteindelijk zes jaar blijven plakken en heb er een aantal promoties kunnen maken.”
“Gezien ik ook verdere stappen wenste te maken in mijn privérelatie, besloot ik in 2020 terug te keren naar België. Gelukkig kon ik mijn carrière verderzetten als account manager binnen ons enterprise segment op het kantoor in Brussel. Het laatste anderhalf jaar ben ik manager van een fantastisch team van gemotiveerde accountmanagers en verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen van de junior talenten die uit Dublin komen - aangezien ik dat traject zelf heb doorlopen, kan ik daar goede ondersteuning bieden en het geeft me veel voldoening hen later te zien doorgroeien in de organisatie. Ik ben supertrots op hen!”
Eigenlijk zijn wij ondanks de sterke groei en het grote aantal medewerkers, best wel een hechte cultuur en een vlakke organisatie. Hier kan je iedereen bereiken op Slack (ons eigen communicatieplatform) en leiders maken graag tijd om mentor te zijn of carrièreadvies te geven.
Een van die teamleden is Gilles, die net als Laurens begon in Dublin. Of beter: had moeten beginnen. “Door Covid vond mijn onboarding virtueel plaats en heb ik remote moeten werken. Maar dat lukte gelukkig ook – alleen heb ik Dublin niet zo goed kunnen ontdekken als Laurens (lacht). Ik heb er ook een iets ander traject op zitten: omdat ik al wat ervaring had, startte ik niet als junior, maar een soort in-between. Ik ben meteen begonnen in een business development rol, en van daaruit doorgegroeid naar team lead en senior, waardoor ik een stuk meer verantwoordelijkheden had. Na een jaar was ik klaar om te promoveren naar mijn nieuwe rol van account executive, waar ik vooral focuste op een aantal grote klanten in manufacturing en automotive. Afgelopen februari kreeg ik binnen het team opnieuw een promotie, ditmaal in een senior rol. Kortom, in iets meer dan drie jaar heb ik drie promoties gehad. Een heel fijne ervaring, en iets dat je heel weinig ziet in onze sector. Salesforce doet als organisatie heel hard haar best om echt te zorgen voor het talent dat ze aan boord haalt, waakt erover dat die mensen gemotiveerd blijven en stimuleert hen om meer verantwoordelijkheid op te nemen.”
Salesforce doet als organisatie heel hard haar best om echt te zorgen voor het talent dat ze aan boord haalt, waakt erover dat die mensen gemotiveerd blijven en stimuleert hen om meer verantwoordelijkheid op te nemen.
Veel jonge, ambitieuze mensen
Het traject van Joko, intussen zo’n 4,5 jaar bij Salesforce, liep iets anders, omdat ze begon in het Solution Engineering programma. “Dat is eigenlijk de pre-sales organisatie van Salesforce, waar je meer een trusted advisor bent en supporteert bij het verkoopproces. Je kijkt vanuit een meer technisch opzicht welke oplossingen de juiste fit zijn bij de klant, en wat het best aansluit bij hun strategische doelen.
“Ook ik startte in Dublin, waar het de bedoeling is dat je alle oplossingen van Salesforce goed leert kennen. Sommige mensen blijven daar een jaar, om vervolgens in hun thuisland of elders aan de slag te gaan. Maar ik zit er na die 4,5 jaar nog steeds (lacht). Erg vind ik dat niet, want zoals Gilles al zei: je krijgt hier de kans om jezelf non-stop te ontwikkelen. Ik ben begonnen als associate, momenteel ben ik senior solution engineer en bekleed ik de rol van team lead. Als je geïnteresseerd bent in het leiderschapstraject, ontvang je daar ook ondersteuning voor. Dat is het fijne aan Dublin: je start er in een hub met veel jonge, ambitieuze mensen die willen groeien en van elkaar leren. En gezien het heel internationale karakter leer je ook enorm veel bij over hoe mensen werken en naar bepaalde zaken kijken.”
Hoe kunnen we onze klanten helpen om succesvol te zijn? Dat is onze prioriteit. En die drive werkt door op iedereen die hier werkt.
Accelereren in je rol
Dat internationale karakter is trouwens niet alleen in Dublin te vinden. “Ik had vorig jaar de kans om deel uit te maken van de zogenaamde Sales Excellence Academy”, vult Gilles aan. “Daarin krijgt de top tien procent van Salesforce Account Executives wereldwijd de kans om een jaar lang bepaalde trainingen te volgen. Zo maken ze je klaar om nog meer te verbeteren en te accelereren in je rol van account executive of manager. Een van de onderdelen van die Academy was een tweedaagse workshop op het HQ van Salesforce in San Francisco. Toen ik daar was, voelde ik hoe de cultuur van innovatie en continu leren daar leefde. Maar bovenal maakte het mij trots om voor een wereldleider als Salesforce te kunnen werken.”
Al twintig jaar gedreven
Waar we uiteraard niet omheen kunnen, is het feit dat alle drie de gesprekspartners de mond vol hebben over de cultuur bij Salesforce. Maar kunnen ze die op een of andere manier ook onder woorden brengen? “Kijk, in 1999 is Salesforce begonnen als eerste CRM in de cloud, of zelfs fully in the cloud met een abonnementsformule”, licht Laurens toe. “Onze boodschap naar bedrijven toe? Focus jullie op jullie core bedrijfsactiviteiten, wij verzorgen jullie data in ons datacenter en geven jullie zo de nodige veiligheid, schaalbaarheid en beschikbaarheid. Dat was toen echt wel een gamechanger, en die innovatiecultuur is altijd gebleven. Die drive om naar de markt te gaan met nieuwe en innovatieve producten is er na twintig jaar nog steeds even hard. Je merkt nu bijvoorbeeld een echte AI-revolutie door de komst van ChatGPT, al lanceerde Salesforce in 2016 al haar eerste AI-functionaliteiten.”
“Wat mij opvalt, is dat elke klant op elk niveau – van start-ups over middelgrote bedrijven tot corporates – altijd een heel directe relatie en open lijn met Salesforce heeft”, vult Joko aan. “En verder merk ik dat iedereen elkaar hier wil helpen om beter te worden, of om het succes van de klanten te verzekeren. Want dat is hier de prioriteit: hoe kunnen we onze klanten helpen om succesvol te zijn? En die drive werkt door op iedereen die hier werkt.”
The two towers
“Je merkt dat ook in de Salesforce Tower in Dublin die vorig jaar geopend is, en die officieel geldt als de talenthub voor Ierland en Europa”, aldus Laurens. “Dat is echt een plek waar mensen samenkomen, samen overleggen, elkaar inspireren. De toren is ook specifiek ontwikkeld om die samenwerking te faciliteren. Daarom merk je hier ook niet veel van hiërarchie op de werkvloer: eigenlijk zijn wij ondanks de sterke groei en het grote aantal medewerkers, best wel een hechte cultuur en een vlakke organisatie. Hier kan je iedereen bereiken op Slack (ons eigen communicatieplatform) en leiders maken graag tijd om mentor te zijn of carrièreadvies te geven.”
Gilles wil, op basis van zijn ervaring in San Francisco, nog even inpikken op die toren. “Ik heb Salesforce leren kennen toen ik nog studeerde, en we met de opleiding een trip deden naar Silicon Valley. We verbleven toen in San Francisco, en het eerste wat je daar opvalt, is dat hoogste gebouw in de hele stad: de Salesforce Tower. Ik vond dat toen wat moeilijk te bevatten: ik wist dat Salesforce wereldleider was in CRM, maar als student kon ik niet goed bevatten wat ze precies deden. Maar ik was hoe dan ook heel zwaar onder de indruk. En dan mocht ik daar een paar jaar later zelf beginnen en rondlopen op de Ohana floor, de hoogste verdieping. Toen voelde ik pas echt dat ze wereldleider, pionier en innovator zijn op het gebied van Cloud-Based CRM. Niet alleen aan het gebouw, maar ook de cultuur. Of Dreamforce, waar San Francisco voor enkele dagen wordt omgetoverd tot ‘Salesforce stad’ met meer dan 40.000 aanwezigen van over de hele wereld.
Ngo’s beter maken
Over die cultuur wil Laurens nog iets kwijt. “Je hebt bij Salesforce de zogenaamde volunteering hours: een aantal dagen die je kan spenderen aan vrijwilligerswerk. Toen ik in Dublin zat, kende ik een aantal mensen van AIESEC, een internationale vereniging die vooral aanwezig is op universiteiten en hogescholen en die Salesforce gebruikte. Wij hebben uiteindelijk met een aantal mensen binnen Salesforce onze vrijwilligersuren gespendeerd om de Salesforce-omgeving van die ngo te verbeteren. Dat zegt toch ook heel veel, vind ik. Zeker omdat dit project daarna is verdergezet door anderen. Je wordt hier dus ook aangemoedigd om verder dan je kerntaken te kijken en ook daarnaast voor verandering en impact te zorgen.”
“Ik op mijn beurt ben dan weer met een woman talent program bezig”, pikt Joko nog in. “Dat loopt ook al een tijdje, en heeft als bedoeling ervoor te zorgen om nog meer vrouwen in tech te krijgen en te houden. Iets waarvan je voelt dat het ook heel sterk aangemoedigd wordt door ons management. Het is sowieso voor mij van groot belang dat mijn werkgever actief diversiteit bevordert en volledig achter initiatieven als female leadership en women in tech staat, zeker omdat het anno vandaag nog altijd een uitdaging vormt om meer gelijkheid en gelijke kansen te garanderen.
Heel concreet vervoegt het management ons regelmatig in de calls, wordt er gevraagd hoe ze kunnen helpen en ondersteunen … Verder organiseren we workshops, bijvoorbeeld over constructieve communicatie, en houden we interviews met inspirerende leiders binnen de organisatie. Het is trouwens essentieel dat we niet alleen vrouwen ondersteunen bij hun ontwikkeling, maar ook steun krijgen van mannelijke collega’s. We kunnen niet genoeg aandacht aan diversiteit besteden, en ik ben blij dat Salesforce er een strijdpunt van maakt.”