The Future of eCommerce
Van maart tot en met juni 2018 kan je via deze dossierpagina alles volgen over de toekomst van eCommerce. Hoe zien we de toekomst van eCommerce? De visies, changes en innovaties maar ook pitfalls die op ons afkomen.
Jaar na jaar groeit de Belgische e-commercemarkt met double digit-cijfers en niemand die eraan twijfelt dat deze positieve trend nog een hele poos zal aanhouden. Steeds meer landgenoten hebben de smaak van het online shoppen te pakken, en trekken daarvoor hun portemonnee alsmaar vaker open. Ter illustratie: in 2017 spendeerden we meer dan 10 miljard euro aan aankopen via webshops. Hoe ziet de toekomst van e-commerce eruit? Dat vind je in dit e-book terug.
Eerder dit jaar stond het in alle kranten: de Belgische e-commerce markt groeide nog eens met 17%. Dat al die pakketjes op een efficiënte, en liefst ook financieel aantrekkelijke en milieuvriendelijke manier bij de eindconsument dienen te geraken, maakt dat de logistieke sector al even het hoofd breekt over mogelijke alternatieven voor de erg vervuilende en dure levering aan huis.
Het is vandaag geen kunst meer om een webwinkel te bouwen. Maar een goede e-shop uit de grond stampen? Dat is toch nog iets anders. Je wilt immers dat klanten je vinden, onmiddellijk overtuigd zijn van je service en je producten in het virtuele winkelmandje zwieren.
Het buzzword van de laatste jaren? Personalisatie. Wat wil je consument? Wat frustreert hem? En hoe zit het met privacy? Hij of zij mag immers geen Big Brother-gevoel krijgen. George Lavric is Digital Marketing Consultant bij Sitecore, wereldleider in experience management software. Hij legt haarfijn uit waarom personalisatie zo belangrijk is en waar we vandaag én in toekomst op moeten focussen.
Als je je klant écht centraal wilt zetten, kies je resoluut voor een omnichannelstrategie. Maar wat houdt dat dan precies in? Moet je werkelijk alle kanalen evenveel aandacht geven? Of ga je vooral voor mobile first? Ilse Lauwens is Marketing Manager bij Sitecore, wereldleider in experience management software, kent het antwoord.
Van robots, over e-bakfietsen tot drones: de logistieke sector wordt steeds creatiever om de online bestelling efficiënt bij de consument te krijgen. Al deze oplossingen zijn nodig, want e-commerce staat voor enkele uitdagingen gekoppeld aan de immense groei waar het voor staat. Rob van den Heuvel, co-founder en CEO van SendCloud, gidst ons door hoe de sector volgens hem de komende jaren zal evolueren. “De grootste uitdaging ligt in het aantrekken van gekwalificeerd personeel.”
Het gaat hard voor e-commerce. Jaar na jaar stijgen de omzetcijfers, doordat de belangstelling van de consument voor online shopping alsmaar toeneemt. Toch hebben veel webwinkels nog behoorlijk wat werk om de winkelervaring gebruiksvriendelijk en tegelijk gepersonaliseerd te maken. Wereldwijd zijn er een zestal trends die de kop op steken. Ramon Weterings is Regional Vice President Benelux bij Sitecore, wereldleider in experience management software. Hij legt uit hoe deze trends in de Benelux evolueren.
Het succes van je webshop, hoe klein ook, valt of staat met een unieke user experience. “Elke interactie met je merk of bedrijf - zowel online als offline - is van belang om tot de ultieme, unieke klantbeleving te komen”, zegt Isabel Donvil, Business Strategy Director bij The Reference dat een van de grootste full-service digital agencies in België is.
E-commerce is booming business. Volgens de meest recente cijfers van BeCommerce hebben alle Belgen samen in 2017 voor meer dan 10 miljard euro online besteed. En het plafond is nog lang niet bereikt. De cijfers stijgen jaar na jaar. Maar waar moeten e-commercebedrijven rekening mee houden als ze futureproof willen worden? Bloovi sprak met George Lavric, Digital Marketing Consultant bij Sitecore, een wereldleider in experience management software. “Alles draait om de juiste content, personalisatie, relevante data, integraties én een gebruiksvriendelijke UX.”
Het is perfect mogelijk om als gespecialiseerde webshop mee te spelen met de e-commerce giganten. Founder Elies Van der Graaff komt op de Webshop Vakbeurs haar visie op de webwinkel van de toekomst geven. Dit evenement, dat plaatsvindt op 25 en 26 april in de Nekkerhal Mechelen, richt zich op ondernemers die willen starten met een gloednieuwe webshop, entrepreneurs die hun online kanaal willen optimaliseren en medewerkers van gevestigde bedrijven die naast een fysiek verkooppunt de stap naar een online verkoopkanaal willen maken.
Twee jaar geleden nam bol.com marketingdirecteur Michel Schaeffer afscheid van het succesverhaal waar hij 15 jaar mee aan timmerde. Dit jaar schreef hij een boek over zijn ervaringen. Wat heeft hij in die 15 jaar geleerd? Wij selecteerden alvast vijf interessante tips.