Hoewel e-mailmarketing de laatste jaren een opmars kent, wordt er nog dikwijls veel te laks omgegaan met dit kanaal. Vaak wordt dit medium enkel ingezet om een van de volgende redenen: ‘de concurrentie doet het ook’ of ‘Ahja,… we ‘moeten’ deze week nog een nieuwsbrief uitsturen!’ Terwijl het veel meer is dan het ‘er zomaar even bijnemen’.
E-mailmarketing maakt deel uit van een groter marketing geheel. Maar, hoe begin je eraan en met welke elementen moet je zeker rekening houden? Houd rekening met deze 4 belangrijke key factoren en je baant je een weg naar een succesvolle e-mailmarketingstrategie!
1. Bepaal een plan van aanpak
Een goed e-mailmarketingplan bouwt verder op je algemene marketingstrategie. Met andere woorden: je e-mailmarketing moet je bedrijfswaarden en positionering ondersteunen. Bij het uitstippelen van je plan van aanpak, stel je jezelf best een aantal vragen:
- Concurrentie: hoe pakken jouw concurrenten het aan? Wat kan jij eruit leren?
- Doelgroepen: wie benader je? Splits je doelgroep in twee grote groepen - zij die je producten of diensten al kennen, en een groep mensen die je aanbod níet kennen. Dit stukje segmentatie komt later in de tekst nog aan bod.
- Praktisch: waar haal je jouw content vandaan? Hoe en hoe vaak wil je communiceren?
Op basis van de verkregen antwoorden, kan je de doelstellingen van je e-mailmarketingplan bepalen. We onderscheiden de algemene doelstellingen enerzijds en de e-maildoelstellingen anderzijds.
Het verschil? Overall doelstellingen dragen bij aan het uiteindelijke bedrijfsresultaat (brand awareness, omzet & winst, lead generation), terwijl e-maildoelstellingen draaien rond de prestaties van de verstuurde e-mails.(openratio, doorklikratio, lager bouncepercentage, ... )
2. Back to basics: vul je database aan
Kwalitatieve mailings zijn het resultaat van een kwalitatieve database. Het vullen van je database of het generen van e-mailadressen kan zowel on- als offline:
- Op de homepage van je website, contactpagina of in de footer kan je altijd even een button plaatsen.
- Na een online aankoop kan je vragen of de klant de nieuwsbrief wil ontvangen. Let wel: deze optie mag niet standaard zijn aangevinkt.
- Promoot je nieuwsbrieven via sociale media om zo de inschrijvingen via de website te stimuleren door aantrekkelijke posts.
- Als je actief bent op beurzen en de stand wordt bezocht, dan kan je op de stand zelf een iPad klaarleggen waarop de bezoeker zich kan registreren.
3. Je content: testen, testen en nog eens testen
Eerst en vooral: hoe bepaal je nu de inhoud van je e-mails? Dat heeft dus te maken met de indeling van je doelgroepen. Zoals hierboven vermeld, splits je je ontvangers al het beste op in mensen die bekend zijn met je producten of diensten en anderzijds zij die dat niet zijn.
Maar je kan uiteraard nog verder gaan. Onthoud: hoe meer segmentatie binnen je database, hoe gerichter en relevanter je content.
Een voorbeeld uit de praktijk: stel, je verkoopt sokken online en je merkt dat bepaalde mensen in je mailings vaker klikken op panty's. Dus kan je die mensen afzonderlijke mailings sturen die specifiek gaan over panty's.
Om te weten of je content werkt, luidt de boodschap: testen! Voer A/B-tests uit en neem de best scorende elementen mee naar je volgende e-mailcampagnes. Alleen: je kunt verschillende parameters testen (de inhoud, de onderwerpregel, tijdstip van verzending). Toch is het cruciaal om een bepaald onderdeel per keer te kiezen. Test je meerdere factoren tegelijk, dan weet je niet welke parameter doorslaggevend is in jouw resultaten.
"Hoe groot moet mijn testpanel dan zijn?" vraag je je misschien af. Wel, bedrijven met een kleine database mogen die integraal opnemen in hun panel. Heb je een grotere database - laat ons zeggen, vanaf 5.000 e-mailadressen? Voer dan een test uit op een kleiner deel van je bestand. Het beste resultaat verstuur je dan naar de overige adressen. Let wel: een aantal ontvangers krijgt de mailing dan eerder dan anderen.
4. Maak gebruik van automation & flows
Je kent de standaard mailtjes die je ontvangt na een online bestelling: ‘bedankt voor je aankoop,..’. Dat type mailing heet automation en biedt dus de mogelijkheid om bepaalde berichten te automatiseren.
Bekende e-mailplaformen zoals Clang, Mailchimp en Flexmail helpen je daarbij, en maken het zelf mogelijk om een bepaalde cyclus (reeks van mailings) uit te sturen. Bijvoorbeeld na de aankoop van een KitchenAid toestel, ontvang je tips met verschillende recepten, krijg je de vraag om feedback te geven op jouw aankoop (en eventueel een review te schrijven), en ga zo maar verder.
Nu weet je hoe een flow eruit kan zien, maar we kunnen nog verder gaan door in te spelen op triggers. Dat zijn acties die gebruikers uitvoeren en dus een invloed hebben op de flow:
- De mail is wel geopend maar men klikt niet door naar de website
- Wat gebeurt er als iemand een bepaalde link aanklikt?
- Wat gebeurt er als iemand een product heeft gekocht of het gewenste doel heeft behaald?
Op basis van deze vragen kan je automation opzetten waardoor ingeschrevenen in een andere cyclus belanden. Wanneer een lead bijvoorbeeld mailings ontvangt om jouw producten te kopen - en hij heeft dat uiteindelijk ook gekocht - dan zal deze persoon in een andere flow terechtkomen.
Conclusie?
Door met deze segmentatie, automation en flows te werken kan je dus heel eenvoudig de content van je mailings aanpassen. Waardoor ontvangers dus relevantere content krijgen en de doelstellingen dus nét dichter om de hoek loeren.
Zo zie je maar: e-mailmarketing is net veel meer dan snel even een mailtje versturen. Neem bovenstaande 4 elementen dus zeker mee in jouw e-mail marketing strategie. Want ze geven je beter inzicht in je doelgroep en ze helpen op die manier de bedrijfsdoelstellingen te bereiken.