Rachid Et-Taïbi (© headshots.be)
Hij is een absolute autoriteit op het gebied van diversiteit en inclusie. Als consultant, keynote speaker, auteur en ondernemer timmert Rachid Et-Taïbi sinds jaar en dag aan de weg naar de top. Met groot succes overigens. Toch heeft hij het zeker niet cadeau gekregen. De Mechelaar met Marokkaanse roots puurde kracht uit zijn migratieachtergrond en de vele hindernissen die op zijn pad lagen. Vandaag is hij tot in de Verenigde Staten actief als inclusie- en wellbeingconsultant. “Door als bedrijf diversiteit te omarmen, trek je enerzijds nieuw talent aan en houd je anderzijds bestaande medewerkers tevreden en gemotiveerd.”
Dromen van een beter leven
Rachid Et-Taïbi legde een lange weg af om te staan waar hij vandaag staat. “Ik ben geboren in Marokko, waar mijn familie in armoede leefde”, begint hij zijn verhaal. “Daarom besliste mijn vader om naar België te verhuizen, op zoek naar een beter leven. Toen hij er gesetteld was, liet hij de rest van het gezin overkomen. Zo kwamen we in Sint-Katelijne-Waver terecht, een oer-Vlaams dorp waar wij de enigen waren met een migratieachtergrond. Dat maakte mijn jeugd niet bepaald gemakkelijk. Omdat mijn vader ongeletterd was, was het mijn taak om allerlei administratieve zaken te regelen. Daarbij hoefde ik niet te rekenen op veel begrip van de volwassenen waarmee ik in contact kwam.”
Bovendien kreeg Et-Taïbi al van in de lagere school te maken met pesterijen. “Daarna ging ik naar een katholieke middelbare school waar ik de enige allochtoon was van de in totaal 376 leerlingen. Het maakte mij introvert en zelfs mensenschuw. Ik ging nooit uit en had ook nooit een vriendinnetje. Een gewone, zorgeloze puberteit heb ik dus niet gekend, daarom bouwde ik een soort denkbeeldige wereld waarin alles perfect was. Een plek waar veel begrip was en geen discriminatie. Ik droomde ook van een deftig huis, een goede baan en een knappe vrouw. Het onwaarschijnlijke is dat alles wat ik mij verbeeldde achteraf ook werkelijkheid is geworden.”
De kracht van het individu
Na zijn schoolperiode ging Et-Taïbi op zoek naar een eerste job. Ook dat bleek geen sinecure. “Met een exotische naam heb je 50% meer kans dat je cv in de vuilnisbak belandt. Dat wetende, ging ik op zoek naar een onderneming waar inclusie belangrijk was. Verder geloof ik dat ieder individu specifieke troeven heeft. Voor mij is dat net mijn achtergrond: ik ben namelijk perfect geïntegreerd, spreek vloeiend Nederlands en Frans en daarbovenop heb ik een sterke band met het land waar ik vandaan kom. Best handig voor een bedrijf dat banden heeft met de Arabische wereld, toch? Zo heb ik mezelf met succes weten te verkopen aan mijn eerste en tegelijk ook enige werkgever.”
Et-Taïbi ging aan de slag bij de Amerikaanse multinational DuPont. “Ik heb er actief meegeholpen aan het beleid rond inclusie en diversiteit en fungeerde er ook als vertrouwenspersoon. Een werkplek waar diversiteit en inclusie toen al de norm waren, wat voor mij toen een echte openbaring was”, vertelt hij over die periode. “Op één van mijn eerste werkdagen zei mijn supervisor dat ik gerust een kantoor mocht gebruiken als ik wou bidden. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt maar het feit dat dit proactief werd voorgesteld, gaf mij een ongelofelijk fijn gevoel.”
Consultant, spreker, auteur én ondernemer
Ondertussen houden diversiteit en inclusie Et-Taïbi al ruim 20 jaar bezig. “Na mijn eerste job werd ik consultant om bedrijven bij te staan met hun beleid rond diversiteit en inclusie. Daarnaast geef ik keynotes en vorig jaar schreef ik daar ook een boek over met als titel ‘Durf inclusief te ondernemen’. Daarin belicht ik onder meer het feit dat ondernemers klagen dat ze onvoldoende personeel vinden, terwijl minderheidsgroepen dan weer aangeven moeilijk werk te vinden.”
Hij gelooft heel sterk in automatisatie en IT en ontwikkelde daarom met zijn bedrijf een methodologie met bijbehorende tools waarmee bedrijven kunnen worden gescreend op diversiteit en inclusie. “Op basis van een nulmeting onderzoeken we de noden en bepalen we welke trainingen of sensibiliseringscampagnes nuttig kunnen zijn, want dat is voor elk bedrijf anders”, legt Et-Taïbi uit.
Concreet ontwikkelt hij samen met zijn team mobiele apps om medewerkers makkelijk en laagdrempelig te bereiken. “In een bedrijf met arbeiders is het bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend om bevragingen uit te sturen via de computer. Maar een smartphone hebben we allemaal, waardoor je iedereen kan bereiken.”
Verder houdt Et-Taïbi naar eigen zeggen de noden van de markt goed in de gaten. “Zo kwam ik onder meer terecht in een bedrijf met vooral Afghaanse medewerkers, die geen woord Nederlands of Engels verstonden. Diezelfde apps vertalen alle content naar de taal waarin de smartphone ingesteld staat om zo makkelijker de boodschap over te brengen. Op die manier verdwijnt de taalbarrière en kunnen we inspelen op hun specifieke noden. Dat doe ik van de Benelux tot in de Verenigde Staten.”
Met niya verzet je bergen
Zijn indrukwekkende parcours dankt Et-Taïbi vooral aan wat hij zelf het het ‘niya-principe’ noemt. “Wij hadden geen geld om een coach in te schakelen of om bijlessen te nemen. Wanneer het stroef liep, zeiden mijn ouders: gebruik je niya. Een Arabisch woord dat wil zeggen dat je met de juiste intenties en juiste mindset bergen kan verzetten. Dat heeft me altijd gepusht om mijn grenzen te verleggen en om te blijven groeien.”
Door het individu te laten groeien, til je ook het team en de onderneming naar the next level
Wie het afgelopen WK voetbal in Qatar heeft gevolgd, was getuige van de knalprestaties van de Marokkaanse nationale ploeg. Ook die zijn. volgens Et-Taïbi toe te schrijven aan niya: “Als je ergens heel hard in gelooft, komt het vaak ook uit en in groep werkt het nog krachtiger. Vanuit dat principe coach ik bedrijven. Door het individu te laten groeien, til je ook het team en de ganse onderneming naar the next level.”
Verbinding als sleutel
Lang niet alle ondernemingen beseffen vandaag het belang van inclusie en diversiteit. Nochtans zijn er enkel voordelen aan verbonden, benadrukt Et-Taïbi. “Onderzoeken wijzen uit dat bedrijven die inzetten op welzijn, diversiteit en inclusie merkelijk beter presteren dan concullega’s die dat niet doen. De arbeidskrapte is nergens in Europa zo extreem als in België. Werkgevers zijn naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers. Door diversiteit te omarmen, trek je nieuw talent aan en hou je bestaande medewerkers tevreden en gemotiveerd. Dat resulteert dan weer in een grotere klanttevredenheid.”
Als je goed luistert naar je mensen en alles in het werk stelt voor hun welzijn, creëer je sowieso een win-winsituatie. Dat vraagt de nodige investering maar het is bewezen dat die loont
Kortom, niets dan voordelen, volgens Et-Taïbi. “Een bedrijf zonder personeel heeft geen waarde. De medewerkers zijn de kracht van elke onderneming. Als je goed luistert naar je mensen en alles in het werk stelt voor hun welzijn, creëer je sowieso een win-winsituatie. Dat vraagt de nodige investering maar het is bewezen dat die loont. Overal waar ik kom, streef ik naar verbinding en help ik mensen naar elkaar toegroeien. Omdat daar volgens mij de sleutel tot succes ligt.”
Het staat buiten kijf dat er nog progressie te boeken valt op het gebied van inclusie en diversiteit in Vlaanderen. Et-Taïbi knikt: “We hebben inderdaad nog veel werk voor de boeg. Elke onderneming hoort een weerspiegeling te zijn van de maatschappij. Neem bijvoorbeeld Antwerpen, daar is meer dan de helft van de inwoners van allochtone afkomst. Onlangs bezocht ik er een bedrijf waar amper tien procent van de medewerkers een vreemde origine had. Daar klopt iets niet. Het goede nieuws is dat het besef en de wil om er iets aan te veranderen er stilaan komt.”