De wekelijkse klimaatmarsen liegen er niet om: jongeren worden steeds milieubewuster. Ook de 23-jarige Moenia Ladhib, een studente KMO-Management aan de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen mét ondernemersbloed in de aderen, draagt een duurzame levensstijl hoog in het vaandel. Hoewel er erg veel goodwill is, merkte ze dat veel mensen toch niet goed weten hoe ze nu juist moeten beginnen aan een ecologischer leven. Daarom besloot ze het heft in eigen handen te nemen en haar eigen ecologische webshop met plasticvrije en circulaire producten te starten. “Met Ecossentials hoop ik een duurzame levensstijl toegankelijk te maken voor iedereen”, zegt Ladhib.
Een eigen e-shop op poten zetten, het is niet iets wat Moenia Ladhib van de ene op de andere dag besliste. “Twee jaar geleden was ik op vakantie in Tunesië. Omdat daar een deel van mijn roots ligt, ga ik er eigenlijk elk jaar heen. Hoewel ik wist dat het afvalprobleem daar een pak groter is dan in België, merkte ik op dat het strand er toen wel heel erg aan toe was. Ik haalde er mijn voet zelfs open aan een stuk plastic, en dat was voor mij de druppel”, herinnert ze zich alsof het gisteren was.
Die pijnlijke ervaring betekende echter nog niet het begin van Ecossentials, wel van haar toenemende belangstelling voor ecologie. “Na mijn vakantie ben ik heel wat onderzoek gaan doen naar de afvalproblematiek, ik bekeek tientallen documentaires en ben ernstig gaan nadenken over wat ik dan kon veranderen aan mijn persoonlijke levensstijl om mijn steentje te kunnen bijdragen. Ik kocht dan maar een herbruikbare drinkfles, waar ik op dat moment eigenlijk best trots op was.”
Ondanks haar enthousiasme bleef Ladhib erg realistisch. “Dit was een eerste stap, maar ik wist dat ik nog een lange weg te gaan had”, blikt ze terug. “Toen ik steeds meer ecologische alternatieven wou aankopen, stuitte ik al snel op een probleem. Ik vond de meeste producten namelijk niet terug op Belgische webshops. De producten die ik dan toch vond, moest ik bij verschillende online winkels bestellen. Niet zo goed voor mijn portemonnee aangezien ik elke keer verzendkosten diende te betalen en bovendien ook allesbehalve ecologisch. De mensen rondom mij hadden exact hetzelfde probleem. Ze vonden niet wat ze zochten, het kostte hen te veel moeite waardoor ze het uiteindelijk opgaven. Op dat punt besefte ik dat dit anders moest en besloot ik om dan maar zelf een webshop te starten. Op die manier hoop ik mensen die dezelfde journey als ik afleggen te kunnen helpen.”
Webshop in wording
Wie tijdens het lezen van dit artikel zijn of haar nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en meteen de Google zoekmachine raadpleegt, zal snel doorhebben dat de betreffende webshop momenteel nergens terug te vinden is. “Ecossentials is een webshop in wording. Hij staat nog niet online omdat ik nog volop aan het crowdfunden ben”, vertelt de Antwerpse student-ondernemer. “Dat ik al een jaar bezig ben met dit project roept bij sommige mensen blijkbaar vragen op, maar je mag niet vergeten dat ik nog steeds op de schoolbanken zit. Bovendien wou ik enkel producten aanbieden waar ik voor de volle 100% achter sta. Mijn eisen liggen dan ook zeer hoog. Ik verkoop uitsluitend producten die plasticvrij, crueltyfree en composteerbaar of recycleerbaar zijn. Elk artikel heb ik persoonlijk getest. Was ik niet helemaal tevreden, dan werd dit ook niet in het gamma opgenomen.”
En dat aanbod is veel uitgebreider dan je op het eerste gezicht zou denken. “Iedereen kent ondertussen de herbruikbare drinkflessen en koffiebekers, maar ik wil verder gaan dan dat. Naast deze producten wil ik ook alternatieven aanbieden waarvan mensen misschien niet eens wisten dat ze bestonden of dat het ecologischer kon. Plasticvrije zonnecrème is daar het perfecte voorbeeld van. Ook cosmetica, zoals plasticvrije mascara bijvoorbeeld, en huishoudelijke producten zoals afwasborstels gemaakt van composteerbaar materiaal zullen deel uitmaken van het aanbod. Als dit goed loopt, wil ik graag nog een stap verder gaan en ook duurzame kledij aanbieden.”
Van fietskoeriers tot crowdshipping
Hoewel het aanschaffen van duurzame producten een stap in de goede richting is, hoeven we wellicht niet te vertellen dat de impact van online shoppen op het milieu erg groot is. Deze duurzame producten online aanbieden is dus één zaak, maar ook de rest van het plaatje moet kloppen voor de jonge onderneemster. “Het is mijn bedoeling om de supply chain zo kort én duurzaam mogelijk te maken. Daarom zijn alle producten bij voorkeur van Belgische bodem. Als dit toch niet lukt, ga ik nooit verder dan Europa.”
“Bovendien moeten alle artikelen zonder plastic gemaakt zijn, maar dat geldt evenzeer voor de verpakkingen die geleverd worden, zowel aan mij als aan de klant. De verpakking zal dus altijd bestaan uit karton, dat ik hergebruik of bij andere bedrijven ga halen”, aldus Moenia Ladhib.
Ook voor de levering heeft de jonge onderneemster enkele alternatieven gevonden. “De klant zal kunnen kiezen uit verschillende opties. Mijn persoonlijke favoriet is de fietskoerier, want ecologischer kan haast niet. Je kan ook voor crowdshipping kiezen. Daarbij wordt jouw pakketje meegegeven aan iemand die sowieso een bepaald traject moet afleggen en daarbij langs jouw leveringsadres moet. Ook een normale levering met een postbusje is een optie, maar daarvoor betaal je wel meer. Op die manier wil ik mensen stimuleren om ervoor te kiezen een dag langer te wachten, want in ruil betaal je minder en ben je ecologischer bezig. Zo probeer ik ook het groeiende spanningsveld tussen ecologie en online verkoop te doen verdwijnen.”
Ecologische variant van bol.com
Hoewel de webshop nog maar in haar kinderschoenen staat, zijn er grote plannen. “De crowdfunding loopt tot 6 november. Als ik dit tot een goed einde kan brengen, wil ik het pakketje van alle funders binnen de twee weken bezorgen”, zegt Ladhib. “Daarna stel ik de webshop op punt en hoop ik tegen midden december live te kunnen gaan. Daarna is het natuurlijk de bedoeling om zo snel mogelijk rendabel te zijn. Volgens de plannen zou dit over een half jaar zeker het geval moeten zijn.”
Goede marketing wordt daarbij cruciaal. “Voor mij is marketing het allerbelangrijkste instrument voor een start-up ondernemer”, beseft Moenia Ladhib. “Zelf probeer ik dan ook rekening te houden met alle facetten. Van guerilla marketing tot advertising op Google en het vinden van leuke inhakers om acties aan te koppelen. Ik wil mensen zo vaak mogelijk in contact laten komen met Ecossentials, maar dan op een leuke en aantrekkelijke manier. Zonder dat het vervelend wordt.”
Natuurlijk wil ik van Ecossentials dé plasticvrije webshop van België maken. Uiteindelijk hoop ik ooit zelfs de internationale markt te kunnen betreden
Ook op de lange termijn weet Ladhib nu al wat ze met haar project wil bereiken. “In eerste instantie wil ik mijn webshop zo snel mogelijk laten groeien, zodat het echt een centrale plek wordt voor iedereen die bezig is met ecologie. Het is mijn doel om van Ecossentials een verkoopplatform te maken waarop iedereen zijn eigen ecologische producten kan aanprijzen, net als op bol.com. Op die manier kunnen mensen die niet de middelen hebben om een eigen webshop te starten, maar die wel fantastische producten maken dit ook verkopen. Zo hebben klanten verschillende opties en worden ze niet gedwongen om een bepaald merk van een specifiek prijsklasse te kopen. Tenslotte heeft iedereen een andere smaak en een eigen idee over een bepaald product”, legt ze uit. “Natuurlijk wil ik van Ecossentials dé plasticvrije webshop van België maken. Uiteindelijk hoop ik ooit zelfs de internationale markt te kunnen betreden.”
Student-ondernemers onder elkaar
Als je ze zo enthousiast hoort vertellen, zou je bijna vergeten dat de ambitieuze Antwerpse af en toe ook nog naar school moet. “Momenteel is Ecossentials een eenmanszaak, maar het vergt enorm veel tijd”, geeft de studente KMO-Management toe. “Gelukkig is het de ideale praktijkervaring. Ik leerde zelf een financieel plan en marketingplan opstellen, weet intussen hoe het is om mijn idee te pitchen en op professionele wijze met anderen om te gaan,.... Soms kom ik dan in de les en leer ik over iets dat ik de week ervoor zelf al helemaal uitgedokterd had (lacht). Daarnaast heb ik al doende ook al dingen geleerd die ik volgens mij nooit eerder op de schoolbanken hoorde.”
Ecossentials was een werk van lange adem, waar Ladhib gelukkig heel wat hulp bij kreeg. “Doorheen dit traject kwam ik heel wat andere student-ondernemers tegen die mij erg hard geholpen hebben. Zo ontmoette ik iemand die een eigen bedrijfje had rond marketing en zijn we samen iets gaan drinken om mijn marketingplan onder de loep te nemen. Iemand anders gaf me dan weer handige tips over social media. Zonder hen had ik nooit gestaan waar ik nu sta, omdat al die mensen ook een andere visie hebben dan ik en uiteindelijk bekom je daardoor een beter resultaat.”
Kleine stapjes zijn ook stappen
Mocht het nog niet duidelijk zijn: Moenia Ladhib heeft een hart voor duurzaamheid en een passie voor ondernemen. Met haar webshop hoopt ze ecologisch leven voor iedereen toegankelijk te maken, maar daarnaast is er ook een persoonlijke missie. “Mensen die hun steentje proberen bijdragen, worden vaak alsnog overladen met kritiek. Net als ik toen ik enorm trots was op mijn herbruikbare drinkfles. Je hoort dan de kritiek: wat betekent deze kleine verandering als je niet 100% plasticvrij leeft, er niet voor kiest om veganistisch te worden en weigert te zweren om ooit nog het vliegtuig te nemen? Wel, voor mij betekent dat heel veel. Ik heb liever dat iedereen enkele kleine dingen in zijn leven verandert dan dat slechts enkele mensen hun levensstijl volledig omgooien.”
“Dat vind ik een heel belangrijke boodschap. Uiteindelijk zullen mensen wel evolueren naar het zetten van verschillende stappen, maar doet iedereen dat op z’n eigen tempo. Dus ook al gebruik je enkel een herbruikbare drinkfles, wees trots op jezelf en van mij krijg je alvast een dikke pluim!”