Véronique Pevtschin, CEO TheGreenShot
Sinds 2019 heeft PwC België een Scale-acceleratorprogramma lopen, dat tweemaal per jaar wordt georganiseerd en zonet zijn zevende editie heeft afgerond. Omdat de focus ditmaal op climate tech lag, werden tien Europese start-ups die actief zijn in dat domein gedurende twaalf weken intensief begeleid. In september wordt dan weer gestart met een editie voor Sustainable Manufacturing start-ups. Om maar te zeggen dat PwC méér dan een steentje bijdraagt aan de verduurzaming van de toekomst. Want Scale wordt ook georganiseerd binnen PwC Duitsland, UK, Frankrijk, Cyprus, Denemarken, Noorwegen en Finland.
De wereld warmt in sneltempo op, en de belangrijkste manier omdat te bestrijden is de CO2-uitstoot reduceren. Om die emissiecurve te kunnen afbuigen, is klimaattechnologie nodig. Om die te financieren en de ontwikkeling ervan te ondersteunen, startte PwC België een Scale for Climate Tech-programma op. Ook vanuit de vaststelling dat de financiering van klimaattechnologie (nog) niet gaat naar sectoren die het grootste potentieel voor emissiereductie hebben.
“Ons doel is een explosieve groei van klimaattechnologie in het mainstream investerings- en bedrijfslandschap, vergelijkbaar met wat er in de afgelopen jaren met AI is gebeurd”, vertelde Griet Helsen, partner voor het Scale-programma, destijds bij de lancering ervan.
Tijdens het programma krijgen de startups interactieve masterclasses rond topics als fundraising, pitching, subsidies en grants, digital pricing en technology maturity. De topics worden per editie bepaald op basis van de gesprekken met en noden van de start-ups. Naast deze masterclasses zijn er ook twee pitch evenementen, enerzijds voor de PwC industry-experten en anderzijds voor het PwC-netwerk.
Real time voetafdruk traceren
TheGreenShot was als enige Belgische start-up bij de geselecteerden van het recentste programma, dat specifiek focuste op climate tech start-ups. Deze in Brussel gevestigde green managementoplossing richt zich in eerste instantie op de audiovisuele sector en werd commercieel gelanceerd op het Filmfestival van Cannes met de openingsfilm Annette, die een van de testfilms vormde.
Heel concreet wil de start-up alle activiteiten op de filmset of in de studio (catering, transport, energieverbruik …) zodanig digitaliseren en real time traceren dat de gebruiker – lees: het crew member – vanzelf naar duurzame keuzes wordt geleid, op basis van het inzicht over de kosten en ecologische voetafdruk van zijn acties. Daartoe zit er ook een education feature in de app.
Op die manier wil de start-up elk individueel teamlid betrekken bij de geleidelijke verbetering van de totale koolstofvoetafdruk van de organisatie én de extra kosten reduceren die er nu nog te vaak zijn wanneer een organisatie wil vergroenen, door de inspanningen in de organisatie zelf in te bedden.
Zo was een productieploeg van plan om veertig auto’s te huren om daar 100 crewleden mee te transporteren, tot men dankzij TheGreenShot inzag dat fietsen een praktisch alternatief vormden
“We zijn begonnen met de audiovisuele sector, omdat het een markt is met veel potentieel”, vertelt TheGreenShot-CEO Véronique Pevtschin. “Zeker videomarketing, dat het meest gebruikte interne en externe communicatiemiddel is bij organisaties vandaag: meer dan 180 miljoen bedrijven maken er gebruik van, omdat het de hoogste conversion rates garandeert. Tel daarbij op dat de VN sinds kort ecologisch duurzame producties van grote organisaties en merken ondersteunt, en je begrijpt dat wij daar met TheGreenShot een rol van betekenis in kunnen spelen. Zeker omdat die organisaties moeten kunnen aantonen dat hun producties duurzaam zijn.”
“Zo was een productieploeg van plan om veertig auto’s te huren om daar 100 crewleden mee te transporteren, tot men dankzij TheGreenShot inzag dat fietsen een praktisch alternatief vormden. Met als resultaat minder kosten en een kleinere voetafdruk. “Dat is echt wat we willen doen: verandering realiseren door acties terug te brengen tot het microniveau van teams en individuele leden”, gaat Pevtschin verder. “Geen high level reports over afgelopen zaken, maar concrete en doelgerichte acties in real time. Een compleet andere manier van aanpak dus.”
Zes gram CO2 per mail
Momenteel hebben acht producties TheGreenShot gebruikt of zijn ze die aan het gebruiken. De ambitie is om in die sector een dominante speler te worden. Bovendien loopt er een pilootproject om TheGreenShot in de kmo-markt te zetten – logisch volgens Pevtschin, omdat een filmproductie overeenkomt met het managen van negen kmo’s. In elk geval genoeg redenen voor de start-up om zich op te geven voor het Scale for Climate Tech-programma van PwC België en de volgende stap te zetten.
“Vorig jaar wonnen we de internationale Makers & Shakers Award voor beste innovatietechnologie, waardoor we de nodige marktaandacht kregen en dus ook de radar van PwC kwamen. Voor ons net op het juiste moment, omdat we toen aan het onderzoeken waren of we konden uitbreiden naar de kmo-markt.”
“Bovendien wilden we die education feature ook afstellen op de corporate wereld, zodat vooral HR er echt mee aan de slag zou kunnen in functie van levenslang leren van de medewerkers. Zo staat het versturen van een mail gelijk aan 6 gram C02, maar is een mail met een attachment van zeven megabyte al goed voor 150 gram: dat soort bruikbare inzichten kan echt tot gedragsverandering leiden. En als je weet dat er wereldwijd drie miljard medewerkers zijn, dan kan dat een enorme impact hebben op het klimaat. Kortom, we hebben drie concrete en belangrijke ambities, en hadden dus baat bij een programma dat ons kon leren hoe efficiënt te schalen.”
Workshops combineren met filmfestival
Gedurende vier maanden volgden Veronique Pevtschin en haar team workshops, kregen ze een-op-eensessies en woonden ze high level presentaties bij. “Door het programma te volgen, ontdekten we binnen PwC ook verschillende teams die geïnteresseerd waren om met ons samen te werken en zijn we zelfs een partnership aangegaan met een andere start-up binnen het programma. Wat we er vooral geleerd hebben? Beter leren presenteren en pitchen, want als start-up ben je toch vaak gefocust op het operationele.”
“Bovendien was het heel interessant om in interactie te gaan met de andere geselecteerde start-ups. Ook de erg concrete sessies waren interessant: die gingen concreet over pitch training, fundraising, technology maturity, go-to-market strategy, digital pricing, en subsidies en grants. Die 360°-invulling van het programma was heel interessant voor ons. Boeiend, maar intens, want we moesten de twee pitches voor respectievelijk de PwC industry experten en de PwC-klanten grondig voorbereiden, maar moesten tegelijkertijd aanwezig zijn in Cannes, waar onze testfilm het festival opende. Niet evident (lacht).”
Als je start, evolueer je van idee tot uiteindelijke oplossing. Wanneer je schaalt, moet je je aanwezigheid op de markt vergroten
Vandaag is TheGreenShot klaar om te vervellen van start-up tot scale-up. Waar ziet de CEO vooral uitdagingen, willen we weten. “Als je start, evolueer je van idee tot uiteindelijke oplossing”, vertelt ze. “Wanneer je schaalt, moet je je aanwezigheid op de markt vergroten. Dat is bij ons een dubbele uitdaging: niet alleen willen we meer aanwezig zijn in de audiovisuele markt, we betreden ook nog eens de compleet nieuwe markt van kmo’s. Bovendien moeten we erover waken dat we niet te snel groeien: niet alleen financieel is dat een uitdaging, maar ook menselijk. We zijn een jaar geleden met twee gestart en tellen nu al twaalf mensen – het is heel belangrijk dat je bij onboarding mensen aantrekt die je visie delen.”
“Daarom kunnen we de blijvende ondersteuning van PwC België goed gebruiken en zijn we heel blij te horen dat er wordt gewerkt aan een soort club voor ‘alumni’ uit de andere start-ups die hebben deelgenomen. Zoals je weet waren we de enige Belgische deelnemer. Het zou dus goed zijn als we onderling onze Europese ervaring zouden kunnen uitwisselen. Zeker omdat onze oplossing heel internationaal is: we hebben vandaag klanten in Canada, het VK, België … Genoeg ondersteuning is voor ons een must.”