Sociale Duurzaamheid bij ondernemend Vlaanderen
Hier belichten we de positieve impact van sociale duurzaamheid en hoe bedrijven hieraan kunnen bijdragen.
Wat als werk niet alleen een job is, maar een springplank naar zelfredzaamheid? Wat als zorg niet alleen ondersteunt, maar echte autonomie teruggeeft? Bij NEKTARI gaan werk, zorg en beleving hand in hand. Onder leiding van Bruno De Maeyer herdefinieert deze innovatieve organisatie wat sociale economie kan betekenen: niet als vangnet, maar als motor voor persoonlijke en maatschappelijke vooruitgang.
Wat als stenen verhalen konden vertellen? Triginta brengt historische panden opnieuw tot leven, niet alleen als gebouwen, maar als motoren van sociale impact en duurzaamheid. Impactmanager Jasper Schokkaert deelt hoe dit ambitieuze vastgoedbedrijf erfgoed transformeert tot een ankerpunt voor gemeenschappen en tegelijkertijd nieuwe normen zet in de sector.
Meer diversiteit in het ondernemerslandschap is een absolute noodzaak. Yonca Braeckman van Impact Shakers en Otito Dosumu van PwC weten dat een breed scala aan perspectieven tot betere oplossingen leidt. Samen willen ze de kansen voor ondervertegenwoordigde ondernemers vergroten, door hen te ondersteunen met kennis, netwerken en toegang tot kapitaal. "Ondernemerschap is een kracht voor positieve verandering. Hoe meer mensen met diverse achtergronden erbij betrokken zijn, hoe sterker de impact op de maatschappij."
Bij Gelateria Julietta in Mechelen draait het niet alleen om ijs, maar ook om inclusie. Elise en Thomas Peeters bewijzen dat een bedrijf succesvol kan zijn door mensen met een beperking kansen te geven. Met hun team van 23 medewerkers, waarvan de helft met een beperking, tonen ze dat inclusief ondernemen leidt tot loyaliteit en betrouwbaarheid. “Ze zijn niet alleen superbetrouwbaar, maar ook een familie,” zegt Elise. Julietta is meer dan een ijssalon—het is een veilige plek waar talenten echt tot bloei komen.
Sociale duurzaamheid blijft voor veel bedrijven een blinde vlek binnen ESG-strategieën. The Cornerstone helpt organisaties om naast milieuvriendelijke en governance-gerichte initiatieven ook de "S" in de verf te zetten. Met hun aanpak, gebaseerd op de "social footprint" en de dubbele materialiteitsanalyse, begeleiden ze bedrijven in het opbouwen van langetermijnrelaties met werknemers, leveranciers, en klanten. Dit resulteert niet alleen in een positieve impact op mensen, maar levert ook duurzame, meetbare bedrijfsvoordelen op.
ArmenTeKort zet kansarmoede te lijf met een innovatieve buddy-aanpak, waarbij vertrouwen en verbinding de sleutel zijn om levens te veranderen. Onder leiding van Mathias Crab breidt de organisatie haar impact uit, niet alleen door individuen te helpen, maar ook door beleidsdomeinen zoals wonen, onderwijs en werk te verbinden. Hun aanpak, vergelijkbaar met de werking van een groeibedrijf, draait om experimenteren, leren en verbeteren om armoede structureel aan te pakken.