AANTREKKELIJKE WERKGEVERS
Alvorens te solliciteren wil je als sollicitant het verhaal kennen achter
het bedrijf.
Krijg inzicht op volgende vragen:
Wat is de bedrijfscultuur? Welke grootse toekomstplannen zijn er? Welke managementstijl hanteert het bedrijf? Investeert men in zijn mensen? Zijn er doorgroeimogelijkheden? Wat zijn de waarden en troeven? Tot…welke vacatures hebben ze?
Bloovi brengt verhalen van aantrekkelijke werkgevers. In woord en beeld.
Bij de Antwerpse start-up DESelect durven ze groots dromen: tegen het einde van dit jaar moet het team - dat vandaag al meer dan 30 mensen telt - bijna verdrievoudigen en op termijn wil het bedrijf als unicorn door het leven gaan. Ook straf: om talent aan boord te krijgen én te houden, kan élke werknemer rekenen op aandelenopties en onbeperkt verlof. “Wij geven onze mensen heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid, dan is het logische gevolg dat je hen zo weinig mogelijk regels oplegt”, zegt co-founder en CTO Jonathan van Driessen.
Net als vele andere bedrijven ondervindt ook 9altitudes, expert in digitale bedrijfstransformatie, uitdagingen om goede mix te vinden tussen junior, medior en senior IT-consultants. Daarom leiden ze hen zelf op. “Na onze intensieve opleiding kunnen ze fulltime en op eigen benen de klant helpen”, vertellen Véronique Decoster en Esra Vermeersch.
“De digitale markt is klaar om te investeren in optimale gebruikerservaringen en merkidentiteit. En daarom zoeken we believers. Design-experten die geloven in de kracht van design en dit willen bewijzen aan onze klanten”, zeggen Sigrid Spaas en Chantal Klerks. Beiden zijn oprichter en managing partner van Studio Ignite, een jonge onderneming waar ambitieuze UX/UI designers zich helemaal kunnen ontplooien. “Omdat je onder andere meewerkt aan groot- en kleinschalige digitale projecten waar branding, user experience en efficiënte interfaces écht het verschil maken”, klinkt het. En het goede nieuws is: ze kunnen bij Studio Ignite nog wat vers bloed gebruiken!
Delta, het bedrijf achter de gelijknamige populaire app, combineert een jonge & hippe start-up sfeer met de historiek van een eeuwenoud kantoorgebouw. De locatie, pal in het historische stadscentrum van Gent – zelfs vlakbij selfiehotspot Sint-Michielsbrug – is meteen een van de redenen waarom het team graag naar kantoor komt. En er is nog plaats voor nieuwe collega’s!
De recente vermelding in de lijst van ‘The 100 best workplaces for innovators’, uitgebracht door het toonaangevende Amerikaanse ondernemersblad Fast Company, is een zoveelste hoogtepunt in het opmerkelijke groeiparcours van November Five. “Wat ons succesvol maakt, is dat we breed investeren in mensen. Dat zien we echt als een kernactiviteit”, doet CEO en medeoprichter Tom Vroemans het verhaal.
De Gentse scale-up OTA Insight, in 2013 opgericht door Matthias Geeroms, Adriaan Coppens en Gino Engels, heeft de wind in de zeilen. In amper zes jaar tijd groeide het businessidee van het drietal uit tot een gevestigde waarde in de hotelsector. “We zijn een bedrijf dat wil bewijzen dat niet alleen technologie en innovatie, maar het menselijke aspect en de teamgeest voor snelle groei zorgen”, klinkt het bij Mathias Verhoeven (Director Of Engineering) en Peter De Moor (Director People & Talent). Dat vraagt om een gesprek!
E-commerce in een B2B-omgeving: niet meteen wat je noemt ‘alledaagse marketing’. Wel de core business van Solucious, de foodservicepartner voor professionals van Colruyt Group. De bouw van een nieuw bestelplatform zette heel wat in beweging in het bedrijf. Jezelf durven heruitvinden, een mentaliteitswijziging en de aanwezige digitale knowhow juist inzetten, daar draait het om. Bloovi sprak erover met marketingmanager Helga Webers en portfoliomanager Bart Kennes.
Als allereerste Belgische Growth Hacking agency heeft The Growth Revolution de voorbije twee jaar gepionierd. Met groot succes, want vandaag helpt het bedrijven over de hele wereld, waaronder heel wat Fortune 500 bedrijven. Maar hoe speelt een team van amper 6 medewerkers dat klaar? Waar heeft deze Antwerpse speler haar snelle groei aan te danken? Bloovi sprak met Growth Consultant & Experiment Designer Josephus Ayoola also known as Joey en Growth Consultant & Experiment Designer Frederik Vandenweghe.
De war for talent blijft in alle hevigheid razen, en bedrijven zoeken zich te pletter naar technologische profielen. Nearshoring kan een alternatief bieden, meent zaakvoerder Bram Van Nieuwerburgh van softwarebedrijf Cactussoft. Het bedrijf zelf is Belgisch, maar de operaties zitten volledig in Wit-Rusland, waar zo’n 100-tal hooggekwalificeerde software engineers applicaties op maat maken. “Nearshoring laat middelgrote bedrijven toe om snel de nodige technologische skills binnen te halen, zonder maandenlang te moeten zoeken naar een dure witte raaf.”
Geef een score op een schaal van 1 tot 10: wat is jouw stressfactor als je in een vreemde stad je bestemming moet vinden, zonder exact adres of gps. Lichte huivering? Welkom in de chaos van industriële sites en logistieke stromen. Daarin orde scheppen was het opzet van softwareplatform Peripass, toen het een drietal jaar geleden werd geboren. “Ik sta er zelf van versteld hoe snel het voor ons bedrijf plots allemaal gaat. En hoe we met onze oplossing zoveel impact kunnen maken”, vertelt CEO Leander Naessens.
Afgelopen decennium schoten er heel wat digitale agentschappen als paddestoelen uit de grond. Voor een hoop bedrijven betekent dat koortsachtig zoeken naar nieuwe manieren om zich te differentiëren. Niet voor Tunity: het Kempische agency zweert bij een waarde- én datagedreven benadering naar zowel haar team als klanten. Hoe Tunity hiermee nu juist een stevige marktpositie inneemt en razendsnel groeit? Bloovi trok uit op onderzoek en sprak met oprichters Luca Cardella en Fabio Ro
De digitale markt evolueert razendsnel. Dat betekent dat professionals hun digital skills maar beter op scherp hebben en houden. Maar hoé? Sqillzer, Nederlands toetsplatform voor digitale specialisten, ontwikkelde een online test die deze skills in kaart brengt en de tester inzicht geeft over waar hij zich verder in kan ontwikkelen. De test is – dankzij een partnership met Bloovi Me – nu ook in ons land beschikbaar.
Showpad is zowat het schoolvoorbeeld voor start-ups die willen uitgroeien tot een succesvol wereldbedrijf. Het Gentse bedrijf van Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten deed afgelopen jaren niet alleen enkele overnames, ook boeken ze jaar na jaar een noemenswaardige groei. Hoe staat het vandaag met de scale-up? En wat zit er aan te komen? Bloovi zat samen met medeoprichter en CEO Pieterjan Bouten.
HR tech zit in de lift. Kmo’s willen af van overtollig papierwerk, flexibeler worden en meer inzetten op medewerkers aantrekken, behouden en doen groeien. Officient is een van die pioniers binnen deze sector. Op minder dan een jaar tijd gebruiken al 400 bedrijven het systeem en binnen enkele maanden stijgt dat cijfer zelfs naar 1000. Die steile groei maakt dat Officient ook zélf op zoek is naar nieuwe medewerkers die de toekomst van de HR mee vorm willen geven. Bloovi sprak met co-founder Michiel Crommelinck en HR-manager Bo Zenner.
De interimbusiness, een saaie wereld? Niet als het van Vivaldis Interim afhangt. Het bedrijf, dat onlangs 25 kaarsjes uitblies, is in volle expansie dankzij haar innovatieve kijk op de HR-wereld. Hoe Vivaldis Interim dat precies aanpakt? En op welke manier ze de digitale transformatie naar haar hand zet? Bloovi sprak met CEO Tom Van den Heuvel en HR-manager Koen Lambrechts.
Bij De Afsprakenmaker werken negen op de tien medewerkers thuis. Niet één of twee dagen per week, maar altijd. De hele cultuur en de hele organisatie van de kmo zijn rond dat thuiswerk gebouwd.
Size does not matter. Het is perfect mogelijk dat de digitale strategie van een kleine, lokale kmo innovatiever en ambitieuzer is dan die van een grote multinational. “De grootte van een onderneming is niet van belang, het is de digitale maturiteit die telt”, benadrukt Dominique De Cooman, medeoprichter en CEO van Dropsolid
Vandaag kan je als bedrijf niet meer werken volgens de processen van gisteren. Om je medewerkers betrokken én je klanten tevreden te houden, is een nieuwe benadering nodig. Digiti, het Kempische agency en levenswerk van Derek Dendievel, beseft dat maar al te goed.
Bij icapps, een Antwerpse digital agency dat bedrijven digitaal laat groeien, heerst sinds jaar en dag een cultuur waarin innovatie volop kan gedijen. Zelfs de gekste ideeën worden niet zomaar naar de prullenmand verwezen, omdat die volgens het management kunnen leiden tot de meest creatieve oplossingen.
“Scalen is écht geen gemakkelijke taak. De combinatie van heel hard werken, de juiste dingen doen op de juiste momenten, focus houden en daarenboven een portie geluk hebben, maakt dat het zelfs voor een bedrijf als Awingu niet te onderschatten is.” Aan het woord is Walter Van Uytven, sinds vier jaar aan het roer van de internationaal bloeiende Gentse scale-up Awingu dat je hele werkplek overal en op elk toestel beschikbaar maakt via de webbrowser.