What’s next in marketing
Van september tot en met januari 2018 kan je via deze dossierpagina alles volgen over de toekomst van marketing. Hoe zien experts de toekomst van marketing binnen de thema’s: channels, tools & technologie, data en marketeer of the future.
Het principe van marketing is in de loop der jaren niet veel veranderd. Het is de taak van de marketeer om het product (of de dienst) voor de juiste doelgroep te krijgen. Dat geldt voor de klassieke marketeers die vooral aan above the line advertising doen, maar evenzeer voor alle digital marketeers die tegenwoordig al hun handelingen baseren op datarijke gedragsanalyse. Hoe het het verschil kan maken? Dat lees je in dit e-book!
Een kind gekregen? Promotie gemaakt op het werk? Uit de stad verhuisd? Stuk voor stuk triggers om een nieuwe wagen te kopen. Die aankoop is dan weer een trigger voor de aanschaf van winterbanden, fietsendragers of kinderzitjes. Bedrijven kunnen steeds accurater voorspellen wanneer consumenten een bepaalde aankoop plannen. Volgens Miquel Matthys, die voor Bisnode digitale advertentieproducten ontwikkelt, moeten ze die voorspellende data-analyses alleen nog vertalen naar slimmere marketingacties. “Hoe kleiner de kans dat je een groep consumenten kan converteren, hoe minder tijd en geld je er aan moet besteden. Het grote voordeel vandaag is dat het mathematisch mogelijk is om te voorspellen hoe groot die kans is. Zo kunnen adverteerders de perfecte gerichte campagne voeren, als echte scherpschutters.”
Ook de middelgrote ondernemingen zullen in de nabije toekomst massaal overstappen op marketing automation, voorspellen de specialisten van Measuremail. Niet de technologie is daarbij de grootste uitdaging, wel de mindset. “De customer journey is het ideale instrument om in het hoofd van je klanten te kruipen, en altijd en overal vanuit hun perspectief te handelen. Bedrijven en marketeers die niet in customer journeys denken, dreigen met losse flodders te schieten en het engagement van hun klanten te zien afbrokkelen.”
Lokale retailers staan onder immense druk van grote, internationale webshops. Maar Maarten Verschuere, founder & CEO van Clever, is ervan overtuigd dat de strijd nog niet gestreden is. Met dank aan chatbots, die retailers toelaten om zich steeds efficiënter en winstgevender te organiseren. “Lokale spelers kennen de lokale markt veel beter dan de grote techreuzen. Zo kunnen ze morgen veel betere chatbots maken, die de klant niet irriteren maar hem echt hélpen.”
In de huidige hyper concurrentiële omgeving willen bedrijven IT-investeringen alleen nog doen als ze een bewezen return on investment hebben. Om zeker te zijn dat ze geen kat in een zak kopen, grijpen ze volgens Steven Hofmans, Business Solution Manager bij SAS, steeds vaker naar Business as a Service (BaaS). "Ze geven een business case van A tot Z uit handen, en op basis van de resultaten beslissen ze dan of nieuwe technologie de investering waard is. Een grote stap voor bedrijven? Software as a Service stootte eerst ook op heel wat wantrouwen, vandaag is het de normaalste zaak van de wereld."
Nu alsmaar meer bedrijven hun eigen big data ontdekken, duiken Data Lakes vaker op als oplossing voor het opslaan, begrijpen en vooral gebruiken van big data. Maar wat zijn data lakes eigenlijk, en hoe kunnen marketeers en bedrijven er hun voordeel uit halen? We vroegen het aan Vincent Crochet, data scientist bij Google Cloud expert Fourcast.
Personalisatie is dood, lang leve hypergeïndividualiseerde marketing. Eén pot nat, of bestaat er wel degelijk een verschil? Expert Mark de Bruijn van SAP licht het verschil toe en biedt ons een blik in de toekomst van hyperindividualisatie.
Sociale media moeten vandaag far beyond het marketing- of communicatiedepartement gaan. Als bedrijven betere inzichten willen in hun klanten en een betere customer experience, moeten de silo’s weg. “Een moderne organisatie heeft nood aan een commandocentrum voor alle sociale mediakanalen, waar ze inzicht krijgen in de klant, en die inzichten onmiddellijk vertalen in concrete actie”, aldus Luc Schamhart, Regional VP Marketing Cloud bij Salesforce.
Wantrouwige consumenten en strengere regels hebben het leven van marketeers de voorbije jaren een pak moeilijker gemaakt. Maar volgens marketingdirecteur Filip Champagne van Bisnode is het nog altijd mogelijk om ook morgen de data te verzamelen waarover ze vandaag beschikken.
Tot voor kort werden chatbots weggelachen als een onvolgroeide gimmick voor merken die hun klanten niet ernstig nemen. Vandaag is de situatie gekeerd en zijn chatbots plots weer helemaal talk of the town. Expert Valon Rexhepi, Head of Business Development bij Fourcast, een Premier Google Cloud partner, legt ons niet alleen uit waarom maar blikt ook meteen vooruit in de toekomst.
Customer experience is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. “Maar dat was slechts een voorsmaakje in vergelijking met wat ons de komende jaren te wachten staat”, zegt Mark de Bruijn, Customer Experience Futurist bij SAP Customer Experience.
De marketingwereld staat nooit stil. Niet enkel de sociale media maar ook impactvolle technologieën als AI, VR en AR zullen alsmaar meer hun stempel drukken op de toekomst van marketing. Hoe kan je dan als old school marketeer mee zijn met je tijd? Wij vroegen het aan Jo De Bruyn, marketingprofessor aan de HoGent: “Ik kan het belang van een goeie EQ- en IQ-mix niet genoeg benaderen”.
Marketeers worden platgebombardeerd met nieuwe technologie, en denken dat ze op veilig spelen door dan maar voor de buzzwords te kiezen. Maar ze staren zich volgens Steven Hofmans, Business Solution Manager bij SAS, zo blind op technologie dat ze de resultaten uit het oog dreigen te verliezen.
Data driven marketing belooft marketeers een ROI van vijf tot acht keer hun marketinguitgaven. Maar levert data driven marketing de consumenten zelf ook iets op, en hoe staan zij tegenover dat gretige gebruik van hun data? Ilse Lauwens, Senior Marketing Manager bij Sitecore, onthult ons een verrassend antwoord.
We worden gebombardeerd met e-mails en onze inbox barst uit zijn voegen. Toch blijft e-mailmarketing volgens de experts van Measuremail ook the day after tomorrow een extreem doeltreffend instrument.
Nu steeds meer bedrijven hun eigen big data beginnen te ontdekken, wint data driven marketing met de dag aan belang. In die mate zelfs, dat je je kan afvragen of sommige marketeers hun data-obsessie niet te ver drijven. Ilse Lauwens, Senior Marketing Manager bij Sitecore, wereldmarktleider in experience management software, vindt alvast van niet.
De marketingwereld zit midden in een generatiewissel: de whizzkids hebben hun intrede gemaakt, de brand builders en storytellers zwaaien stilaan af. De marketeer van de toekomst is volgens Dado Van Peteghem (Duval Union Consulting) een perfecte kruising tussen beide generaties. “Het moet een human nerd zijn: iemand die data kan analyseren en artificiële intelligentie begrijpt, maar die ook het métier kent en een menselijke connectie met de klant kan maken. Een echte hybride dus.”
Chatbots helpen bedrijven nu al om klanten aan zich te binden, om hun customer service de klok rond te versterken en om de consument nog beter te leren kennen. Nu voelen ze voor veel klanten nog een beetje onnatuurlijk aan, maar daar zal volgens de Gentse start-up Clever verandering in komen.
‘Customer obsessed’ staat op het naamkaartje van Carole Lamarque (Duval Union). De innovatieve marketingspecialiste somt in haar nieuwste boek een aantal bedreigingen op waar de marketeer van de toekomst zich op moet voorbereiden. “Misschien wel de grootste bedreiging is dat marketeers zo verblind zijn door nieuwe technologische hypes dat ze de consument uit het oog verliezen. Die heeft de voorbije tientallen jaar zo afgezien door slechte reclame dat hij meer aandacht nodig heeft dan ooit tevoren.”