Met hoge inflatie, stijgende energieprijzen en een grillige arbeidsmarkt is “overleven” voor veel bedrijven de prioriteit. Maar groei realiseren? Dat kan nog steeds, zeggen Simon-Kucher-experts Sven De Labey en Stijn Vanhees. Van het verdedigen van je waardepropositie tot het slim inzetten van data – ze delen vijf concrete strategieën waarmee bedrijven in economisch uitdagende tijden niet alleen standhouden, maar ook vooruitgang boeken.
De consumentenvraag daalt, budgetten krimpen en bedrijven staan onder druk. Hoe blijf je dan toch groeien? Simon-Kucher & Partners deelt hun strategieën voor duurzame groei in zowel B2C als B2B. Van slimme prijsstrategieën en productinnovaties tot het inspelen op veranderend klantgedrag, leggen Sven De Labey en Peter Speltincx uit hoe bedrijven zich flexibel kunnen aanpassen en winstgevend blijven in uitdagende marktomstandigheden.
Veel ondernemers onderschatten de impact van een sterke prijsstrategie, aldus Robin Cuypers van STREVER. Alleen naar kosten of concurrentie kijken? Dat is te kort door de bocht. Een goed doordachte prijszetting bepaalt hoe makkelijk je groeipad zal verlopen. Toch ontbreekt het vaak aan kennis over wat er echt bij komt kijken. Cuypers deelt inzichten en een concreet stappenplan om ondernemers te helpen hun prijzen strategisch te bepalen en zo hun winstgevendheid te vergroten.
Drie ondernemers, Stefan Van de Poel, Bart Van Hecke en Joris Uytterhaegen, helpen groeibedrijven waar klassieke consultants stoppen. Met TenX staan ze letterlijk "met de botten in de modder" en begeleiden ze bedrijven intensief gedurende drie jaar, tot hun doelen zijn bereikt. Hun hands-on aanpak gaat verder dan advies en richt zich op structurele verbetering van bedrijfsprocessen, innovatie en groei.
Nodalview is de winnaar geworden van de Most Sustainable Growth Award: vier jaar op rij wist het technologiebedrijf, dat software bouwt voor vastgoedmakelaars, significante groei te realiseren. Niet evident in een markt die bekend staat als vrij traditioneel en conservatief. “Het is belangrijk om te groeien, maar nog belangrijker om te blijven groeien.”
Industriële bedrijven beschikken over een massa data, dat is het probleem niet. Ze slagen er alleen niet in om al die data ook toegankelijk en bruikbaar te maken. Enter Factry. De Gentse scale-up schopte het tot de Deloitte Fast 50, de jaarlijkse lijst met snelst groeiende techbedrijven in ons land. Co-founder en CEO Jeroen Coussement ziet de komende jaren nieuwe, internationale groeikansen. “Als het economisch moeilijker gaat, zoals nu, zoeken bedrijven naar manieren om hun processen te optimaliseren en méér te doen met dezelfde middelen. Dat lukt alleen als je je data heel inzichtelijk maakt en heel goed analyseert.”
Eén miljard verpakkingen besparen tegen 2030: dat is nog altijd de uitgesproken ambitie van Dripl, de Brusselse start-up die er recent in slaagde tijdens een nieuwe financieringsronde ruim twee miljoen euro op te halen om die gezonde frisdrank-refillution waar te maken. Met dat extra groeigeld hopen oprichters Colin Deblonde en Lucas Moreau de huidige afzetmarkt - België en Nederland - voor hun zelfontwikkelde verpakkingsvrije frisdrankautomaten snel te kunnen uitbreiden naar andere Europese landen. “We willen de traditionele frisdrankgiganten verder het vuur aan de schenen leggen en zo onze impact nog vergroten.”
Steven Van Belleghem deelt in zijn nieuwe boek "De Ruwe Diamant" 102 praktische tips voor het opbouwen van een klantgerichte bedrijfscultuur. In plaats van zich te richten op complexe theorieën, biedt hij direct toepasbare adviezen die bedrijven helpen om van een ruwe diamant uit te groeien tot een stralend juweel. Hij benadrukt dat klantgerichtheid dé differentiator is, zelfs in een tijdperk waarin AI zoals ChatGPT de wereld transformeert.
Wasbar (wassalon meets koffiebar meets lunchplek), Chez Claire (gepimpte éclairs), Ambassy (PR), De Jongens (consultancy): Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde hebben er al een opvallend ondernemersparcours opzitten. De rode draad: de middelmaat en de eenheidsworst overstijgen. Vandaag bouwen ze met The Brand Guys opnieuw volle bak aan nieuwe merkconcepten. Het voelt als thuiskomen na een lange zoektocht naar de juiste positionering, vertelt het ondernemersduo. “We hebben echt het gevoel dat we onze sweet spot hebben gevonden. Buikgevoel én strategie, concepten voor andere merken én eigen concepten: de balans zit helemaal goed.”
The proof of the pudding is in the eating: met die gedachte in het achterhoofd nam de Amerikaanse techreus Salesforce ondergetekende mee voor een tournee langsheen drie klanten in de voedingsindustrie. Respectievelijk Neuhaus, pionier in Belgische pralines, Agristo, dat diepgevroren producten maakt op basis van aardappel(varianten), en Brouwerij Haacht dat naast bier ook toekomstplannen brouwt. “De backbone om customer value te garanderen is voor ons het Salesforce marketing automation-platform.”
The Big Score, waar Europese scale-ups, international tech investeerders en corporate innovators elkaar ontmoeten, strijkt weer neer in Gent. Waarbij gaststad en event a match made in heaven vormen. Want Gent mag zich zonder blikken of blozen dé start-up regio van het land noemen en spreekt onomwonden de ambitie uit om de technologiehoofdstad van Europa te worden. “De grote ego's blijven hier achterwege – iedereen schrijft gewoon samen mee aan dat tech verhaal.”
Voor Websteak, gespecialiseerd in voorspelbare en schaalbare groei voor B2B-organisaties, was het na acht jaar tijd voor een grondige rebranding, inclusief nieuwe bedrijfsnaam. Maar wat zet een relatief jong bedrijf aan tot zo’n drastische ingreep en wat wil het daar eigenlijk mee wil bereiken? We vroegen het aan co-founder Matteo Van Mol: “De behoefte om onze nieuwe visie bij een breder publiek over te brengen, was de reden om die volledige rebranding te doen.”
Met hun slimme zonnecrème dispenser, zowaar een wereldprimeur, zetten Kortrijkzanen Frederic Vannieuwenborg, Jacob Leysen en Victor Desmet sinds de lente van 2021 volop in op huidkankerpreventie. De ambitieuze start-up uit Kortrijk trekt nu ook naar Italië, dankzij een samenwerking met de lokale supermarktketen Esselunga. “Winst blijft uiteraard belangrijk, maar als purpose-driven bedrijf willen wij in de eerste plaats positieve impact maken”, stelt Sundo-medeoprichter Jacob Leysen. “En dat lukt enkel als je business ook groeit.”
Vorig jaar lanceerde Bart-Jan Leyts, een 24-jarige high potential uit Brugge, de allereerste ranking management solution voor de hospitality industrie waarmee accommodaties op boekingwebsites als booking.com, Airbnb, Expedia tot zelfs het lokale Natuurhuisje.be hoger gewaardeerd worden, met meer omzet als resultaat. Door de snelle groei en internationalisatie dringt zich echter nu al een rebranding op. Say goodbye to Loreca, hello Otamiser.
Het gaat niet alleen hard voor medeoprichter Mathieu van der Poel - die zich begin augustus op grandioze wijze tot wereldkampioen wielrennen kroonde - maar ook voor de Antwerpse healthtech start-up 4GOLD. Het datadriven AI-platform, dat op basis van gepersonaliseerde DNA inzichten en wetenschappelijk gevalideerde sport- en gezondheidssupplementen sporters helpt om hun gezondheid en/of prestaties te optimaliseren, telt vandaag 20.000 klanten waaronder de Belgische wielerploeg Alpecin-Deceuninck en voetbalclub Royal Antwerp FC. Met de 1,3 miljoen euro die 4GOLD recent ophaalde, wil het founderstrio internationaal uitbreiden.
Expert Academy zet al bijna twintig jaar in op opleidingen rond soft skills als communicatie, timemanagement, leiderschap en klantgerichtheid. Met als doel om medewerkers performanter te maken in hun professionele activiteiten. “Hoe denkt de klant? Hoe handelt die? Ik denk dat veel bedrijven dat niet echt weten”, zegt co-founder Lieven Buyse.
Twee jaar na de lancering van Thrive is Laurens D’Hoore, de Gentse founder van ’s werelds eerste sports recovery beer, klaar voor de volgende grote stap. Niet alleen kreeg zijn alcoholvrije sportbier een volledige make-over, de plannen om internationaal te gaan liggen heel concreet op tafel. Maar een nieuwe en innovatief product in de drankenwereld introduceren bleek geen sinecure. En tot op vandaag leert de voormalige advocaat waardevolle ondernemerslessen, zoals bleek uit een recente LinkedIn-post die absoluut niet tot de gewenste reacties leidde…
Founder en CEO van internationale HR dienstengroep House of Talents, eigenaar van Get Driven én trotse voorzitter van basketbalploeg Kortrijk. In zijn drukke agenda vindt pur sang ondernemer Steve Rousseau, een boegbeeld in de wereld van human resources, even de tijd om aan tafel te schuiven bij oud-collega Karen Van der Aa. Stilzitten staat niet in zijn woordenboek. En risico’s, dat zijn voor hem opportuniteiten. Maak kennis met deze ongeremde durver.
De start-up myNEO werd vorig jaar uitgeroepen tot meest disruptieve innovator tijdens de Technology Fast 50, het programma van Deloitte dat dit jaar zijn tiende editie viert. Maar wat betekent zo’n erkenning eigenlijk voor de laureaat? “Je traject delen met je medegenomineerden is heel leerrijk, omdat je als start-up ongeacht je branche voor dezelfde uitdagingen staat.”
Tim Ferriss is een waar fenomeen en hoort absoluut thuis in het rijtje van spraakmakende ondernemers als Mark Zuckerberg, Elon Musk, Richard Branson of Jeffrey Bezos. Met een geschat netto vermogen van 110 miljoen dollar, vijf bestsellers, en een podcast die al ruim 900 miljoen keer werd gedownload, is de 45-jarige Amerikaan voor veel ondernemers een rolmodel.
Sterk groeien en toch in het slop raken. Het klinkt tegenstrijdig en toch is het voor tal van bedrijven - klein en groot - de dagelijkse realiteit. Ondernemer Matty Paquay en Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, schreven er samen een boek over met de toepasselijke titel ‘De groeiparadox’. “Naarmate de tijd verstrijkt en bedrijven groeien, daalt hun efficiëntie. Vaak gaan ze dan aan symptoombestrijding doen in plaats van de echte oorzaken van hun groeipijnen aan te pakken.”
Traditionele opleidingen zijn vaak een logistieke nachtmerrie, laat staan dat er veel motivatie voor is bij werknemers. Play It, een spin-off van Howest, tackelt dit probleem met zijn game-based learning platform. De games van de Kortrijkse scale-up worden intussen in meer dan 20 landen gespeeld. Om verdere internationale groei mogelijk te maken, is het snelgroeiend bedrijf een succesvolle kapitaalronde van 1 miljoen euro aan het afronden. “Tegen 2025 willen we ons team uitbreiden tot 50 medewerkers en ruim tien miljoen euro draaien”, steken de twee founders hun ambities niet weg.
750% omzetgroei op minder dan één jaar tijd, meer dan 100 nieuwe klanten in 20 verschillende landen en een team dat uitbreidde van 12 naar 35 mensen. Zeggen dat het hard gaat voor de Gentse LegalTech scale-up Henchman is een understatement. Een recente kapitaalsinjectie van 6,5 miljoen euro zet nog eens een turbo op die spectaculaire (internationale) groei. Bloovi gaat samen met medeoprichter en co-CEO Jorn Vanysacker op zoek naar de ingrediënten van hun succesrecept. “Eén van onze kernwaarden is: dare to leapfrog. Durf haasje-over te spelen door maximaal te anticiperen op de toekomst.”
Snoeien in marketingbudgetten is in tijden van disruptie vaak een emotionele beslissing. En dat terwijl er op die momenten voor bedrijven net opportuniteiten liggen om zich te profileren en de relatie met de klant te versterken. “Net zoals je in jouw persoonlijke leven tijdens een crisis ontdekt wie je echte vrienden zijn, geldt dat evengoed voor de relatie tussen merk en consument”, zegt branding expert Fons Van Dyck.
Met de titel ‘Werk slimmer en verdien meer’ voor haar nieuwste boek windt financieel businesscoach voor de bouwsector én selfmade woman Ilse Dieltjens er geen doekjes om. Als het aankomt op netto méér overhouden, kan het altijd beter. Van winst naar cash in zes maanden, zo luidt haar belofte, want rendement creëren heb je helemaal zelf in handen.
Er is geen enkele mooie laadpaal op de markt te vinden. Die gevleugelde woorden van Luc Téblick deden het ideeënlampje boven de hoofden van zoon Jens en diens vennoot Brend Brentjens branden. Waarom zelf geen esthetisch hoogstaande laadpaal op de markt brengen? De twee IT’ers verkochten de aandelen van hun eerste (software)bedrijf om zich vervolgens volop op een nieuw ondernemersavontuur te storten. Met verve: de design laadpalen van Veton sieren ondertussen niet alleen Belgische opritten en parkings, ook in Nederland, en elders in Europa krijgen ze steeds meer voet aan de grond. De ambities kriebelen zichtbaar. “Wereldwijd gaan, is dat wild genoeg gedroomd?”
Hoe faciliteer je de communicatie en uitwisseling van data op een schip met stalen wanden? Sealution, een start-up uit Sint-Martens-Latem, zocht en vond een oplossing die alle apparaten en systemen van een zeeschip met elkaar verbindt. Hun hardware-enabled software maakt schepen duurzamer, veiliger én het onderhoud ervan goedkoper. Dat het jonge ondernemerstrio achter Sealution de wind in zeilen heeft, is een understatement. De Gentenaars haalden onlangs 1,3 miljoen euro groeikapitaal op en mochten ons land vertegenwoordigen op het WK ondernemen in Saoedi-Arabië.
Wie dacht dat de markt van tonics verzadigd was, kent het verhaal van Double Dutch niet: onder die naam begon de tweeling Joyce en Raissa de Haas in 2015, na er in Londen een master technology entrepreneurship rond te hebben gedaan, met de productie van hun softdrinks. Anno vandaag worden er twee miljoen flesjes per maand gedistribueerd en dat volume moet tegen 2025 naar minstens twintig miljoen. Toch hebben de ambitieuze zussen zich nooit het hoofd op hol laten brengen. “Beide voetjes op de grond, dat is ons devies.”
De tijd dat bedrijven elke maand of elk kwartaal rapporteerden over hun financiële cijfers is voorbij. Vandaag doen ze dat elke dag. De software van EMAsphere laat ondernemingen toe om real-time inzicht te krijgen in hun financiële data. “De rol van de CFO is radicaal aan het veranderen”, zeggen co-founder en CEO Hugues Vandepeutte en director Bart Baute. “Kijk naar COVID-19 of naar de exploderende energieprijzen: kmo’s moeten wendbaarder zijn dan ooit tevoren. De CFO moet als verlengstuk van de CEO snel strategische beslissingen nemen op basis van real-time financiële data.”
Het verhaal van IzyCoffee startte drie jaar geleden met een vintage coffee truck onder de brug van Izegem. Anno vandaag staat West-Vlaming Bart Buyse, tot voor kort nota bene geen koffiedrinker, aan het hoofd van een heuse koffiebarketen, met binnenkort negen verkooppunten (waaronder de allereerste kwaliteitskoffiebar op de Antwerpse Meir), plannen om in elke Belgische provinciestad aanwezig te zijn én internationale ambities. “We willen een gamechanger en value creator zijn die goede koffie voor iedereen toegankelijk maakt.”
Nu de samenleving stilaan weer op kruissnelheid komt, wordt steeds duidelijker hoe COVID-19 de economie heeft geraakt. Veel bedrijven gingen op de fles of moesten noodgedwongen werknemers op non-actief zetten. Andere vonden in de luwte van de pandemie dan weer ruimte om zich te herbronnen en het roer om te gooien. Zoals Organic-Concept, al jaren dé referentie in handgemaakte (stretch)tenten die onder meer te bewonderen zijn op grote festivals zoals Tomorrowland en We Can Dance. Wij wilden wel eens weten hoe een bedrijf dat grotendeels afhankelijk is van een sector die voor maanden op slot ging het hoofd boven water wist te houden.