Sharing the blooming vision
30.622 abonnees
Hoe floreren in tijden van veranderend klantgedrag? Slimme strategieën voor duurzame groei in B2C en B2B
Business Growth

De consumentenvraag daalt, budgetten krimpen en bedrijven staan onder druk. Hoe blijf je dan toch groeien? Simon-Kucher & Partners deelt hun strategieën voor duurzame groei in zowel B2C als B2B. Van slimme prijsstrategieën en productinnovaties tot het inspelen op veranderend klantgedrag, leggen Sven De Labey en Peter Speltincx uit hoe bedrijven zich flexibel kunnen aanpassen en winstgevend blijven in uitdagende marktomstandigheden.

Robin Cuypers (STREVER): “We worden te weinig opgeleid in wat er precies bij een prijsbepaling komt kijken”
Business Growth

Veel ondernemers onderschatten de impact van een sterke prijsstrategie, aldus Robin Cuypers van STREVER. Alleen naar kosten of concurrentie kijken? Dat is te kort door de bocht. Een goed doordachte prijszetting bepaalt hoe makkelijk je groeipad zal verlopen. Toch ontbreekt het vaak aan kennis over wat er echt bij komt kijken. Cuypers deelt inzichten en een concreet stappenplan om ondernemers te helpen hun prijzen strategisch te bepalen en zo hun winstgevendheid te vergroten.

Deze ondernemers beginnen waar andere consultants stoppen: “We lopen drie jaar mee. Daarna moeten de groeidoelen behaald zijn.”
Business Growth

Drie ondernemers, Stefan Van de Poel, Bart Van Hecke en Joris Uytterhaegen, helpen groeibedrijven waar klassieke consultants stoppen. Met TenX staan ze letterlijk "met de botten in de modder" en begeleiden ze bedrijven intensief gedurende drie jaar, tot hun doelen zijn bereikt. Hun hands-on aanpak gaat verder dan advies en richt zich op structurele verbetering van bedrijfsprocessen, innovatie en groei.

Hoe deze softwareontwikkelaar de immosector ondersteunt: “Wij zijn een marketing superhero voor vastgoedmakelaars”
Business Growth

Nodalview is de winnaar geworden van de Most Sustainable Growth Award: vier jaar op rij wist het technologiebedrijf, dat software bouwt voor vastgoedmakelaars, significante groei te realiseren. Niet evident in een markt die bekend staat als vrij traditioneel en conservatief. “Het is belangrijk om te groeien, maar nog belangrijker om te blijven groeien.”

Deze Gentse scale-up is één van de sterkst groeiende techbedrijven in ons land: “Belangrijk dat je je cultuur blijft benoemen én uitademen”
Business Growth

Industriële bedrijven beschikken over een massa data, dat is het probleem niet. Ze slagen er alleen niet in om al die data ook toegankelijk en bruikbaar te maken. Enter Factry. De Gentse scale-up schopte het tot de Deloitte Fast 50, de jaarlijkse lijst met snelst groeiende techbedrijven in ons land. Co-founder en CEO Jeroen Coussement ziet de komende jaren nieuwe, internationale groeikansen. “Als het economisch moeilijker gaat, zoals nu, zoeken bedrijven naar manieren om hun processen te optimaliseren en méér te doen met dezelfde middelen. Dat lukt alleen als je je data heel inzichtelijk maakt en heel goed analyseert.”

Extra groeikapitaal doet Brusselse start-up dromen van snellere internationale doorbraak: “We willen onze impact nog vergroten”
Business Growth

Eén miljard verpakkingen besparen tegen 2030: dat is nog altijd de uitgesproken ambitie van Dripl, de Brusselse start-up die er recent in slaagde tijdens een nieuwe financieringsronde ruim twee miljoen euro op te halen om die gezonde frisdrank-refillution waar te maken. Met dat extra groeigeld hopen oprichters Colin Deblonde en Lucas Moreau de huidige afzetmarkt - België en Nederland - voor hun zelfontwikkelde verpakkingsvrije frisdrankautomaten snel te kunnen uitbreiden naar andere Europese landen. “We willen de traditionele frisdrankgiganten verder het vuur aan de schenen leggen en zo onze impact nog vergroten.”

Steven Van Belleghem deelt praktische tips voor een sterke klantcultuur: “Als je de zaken een beetje anders aanpakt, kan dat al een ongelooflijk positieve impact op je klantenrelatie hebben”
Business Growth

Steven Van Belleghem deelt in zijn nieuwe boek "De Ruwe Diamant" 102 praktische tips voor het opbouwen van een klantgerichte bedrijfscultuur. In plaats van zich te richten op complexe theorieën, biedt hij direct toepasbare adviezen die bedrijven helpen om van een ruwe diamant uit te groeien tot een stralend juweel. Hij benadrukt dat klantgerichtheid dé differentiator is, zelfs in een tijdperk waarin AI zoals ChatGPT de wereld transformeert.

The Brand Guys over hun zoektocht naar de juiste positionering: “We hebben onszelf te lang afgeschermd”
Business Growth

Wasbar (wassalon meets koffiebar meets lunchplek), Chez Claire (gepimpte éclairs), Ambassy (PR), De Jongens (consultancy): Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde hebben er al een opvallend ondernemersparcours opzitten. De rode draad: de middelmaat en de eenheidsworst overstijgen. Vandaag bouwen ze met The Brand Guys opnieuw volle bak aan nieuwe merkconcepten. Het voelt als thuiskomen na een lange zoektocht naar de juiste positionering, vertelt het ondernemersduo. “We hebben echt het gevoel dat we onze sweet spot hebben gevonden. Buikgevoel én strategie, concepten voor andere merken én eigen concepten: de balans zit helemaal goed.”

Met de Salesforce-bus op customer journey: “Voor ons is het niet zomaar software, maar een attitude om de klant maximaal te begrijpen”
Business Growth

The proof of the pudding is in the eating: met die gedachte in het achterhoofd nam de Amerikaanse techreus Salesforce ondergetekende mee voor een tournee langsheen drie klanten in de voedingsindustrie. Respectievelijk Neuhaus, pionier in Belgische pralines, Agristo, dat diepgevroren producten maakt op basis van aardappel(varianten), en Brouwerij Haacht dat naast bier ook toekomstplannen brouwt. “De backbone om customer value te garanderen is voor ons het Salesforce marketing automation-platform.”

Stad Gent blijft volop inzetten op tech: “Sit back and relax is niet aan ons besteed”
Business Growth

The Big Score, waar Europese scale-ups, international tech investeerders en corporate innovators elkaar ontmoeten, strijkt weer neer in Gent. Waarbij gaststad en event a match made in heaven vormen. Want Gent mag zich zonder blikken of blozen dé start-up regio van het land noemen en spreekt onomwonden de ambitie uit om de technologiehoofdstad van Europa te worden. “De grote ego's blijven hier achterwege – iedereen schrijft gewoon samen mee aan dat tech verhaal.”

Spectactulaire metamorfose voor Antwerps agency: “We kwamen tot het besef dat je soms best even vertraagt om daarna weer te versnellen”
Business Growth

Voor Websteak, gespecialiseerd in voorspelbare en schaalbare groei voor B2B-organisaties, was het na acht jaar tijd voor een grondige rebranding, inclusief nieuwe bedrijfsnaam. Maar wat zet een relatief jong bedrijf aan tot zo’n drastische ingreep en wat wil het daar eigenlijk mee wil bereiken? We vroegen het aan co-founder Matteo Van Mol: “De behoefte om onze nieuwe visie bij een breder publiek over te brengen, was de reden om die volledige rebranding te doen.”

Kortrijkse start-up strijkt neer in Italië met slimme zonnecrème dispenser: “Onze impact wordt zoveel groter als we ook het buitenland bereiken”
Business Growth

Met hun slimme zonnecrème dispenser, zowaar een wereldprimeur, zetten Kortrijkzanen Frederic Vannieuwenborg, Jacob Leysen en Victor Desmet sinds de lente van 2021 volop in op huidkankerpreventie. De ambitieuze start-up uit Kortrijk trekt nu ook naar Italië, dankzij een samenwerking met de lokale supermarktketen Esselunga. “Winst blijft uiteraard belangrijk, maar als purpose-driven bedrijf willen wij in de eerste plaats positieve impact maken”, stelt Sundo-medeoprichter Jacob Leysen. “En dat lukt enkel als je business ook groeit.”

De groeiplannen van Otamiser, Belgisch pionier in ranking management: “We omringen ons uitsluitend met even ambitieuze mensen”
Business Growth

Vorig jaar lanceerde Bart-Jan Leyts, een 24-jarige high potential uit Brugge, de allereerste ranking management solution voor de hospitality industrie waarmee accommodaties op boekingwebsites als booking.com, Airbnb, Expedia tot zelfs het lokale Natuurhuisje.be hoger gewaardeerd worden, met meer omzet als resultaat. Door de snelle groei en internationalisatie dringt zich echter nu al een rebranding op. Say goodbye to Loreca, hello Otamiser.

Healthtech bedrijf van Mathieu van der Poel gaat voor internationaal goud: “We moeten leren trots zijn op waar we vandaag al staan”
Business Growth

Het gaat niet alleen hard voor medeoprichter Mathieu van der Poel - die zich begin augustus op grandioze wijze tot wereldkampioen wielrennen kroonde - maar ook voor de Antwerpse healthtech start-up 4GOLD. Het datadriven AI-platform, dat op basis van gepersonaliseerde DNA inzichten en wetenschappelijk gevalideerde sport- en gezondheidssupplementen sporters helpt om hun gezondheid en/of prestaties te optimaliseren, telt vandaag 20.000 klanten waaronder de Belgische wielerploeg Alpecin-Deceuninck en voetbalclub Royal Antwerp FC. Met de 1,3 miljoen euro die 4GOLD recent ophaalde, wil het founderstrio internationaal uitbreiden.

“Customer centricity is vandaag dé manier om als bedrijf het verschil te maken”
Business Growth

Expert Academy zet al bijna twintig jaar in op opleidingen rond soft skills als communicatie, timemanagement, leiderschap en klantgerichtheid. Met als doel om medewerkers performanter te maken in hun professionele activiteiten. “Hoe denkt de klant? Hoe handelt die? Ik denk dat veel bedrijven dat niet echt weten”, zegt co-founder Lieven Buyse.

Met een nieuwe positionering wil dit Belgisch sportbier zich ook internationaal op de kaart zetten: “We zijn een paar keer met onze kop tegen de muur gelopen”
Business Growth

Twee jaar na de lancering van Thrive is Laurens D’Hoore, de Gentse founder van ’s werelds eerste sports recovery beer, klaar voor de volgende grote stap. Niet alleen kreeg zijn alcoholvrije sportbier een volledige make-over, de plannen om internationaal te gaan liggen heel concreet op tafel. Maar een nieuwe en innovatief product in de drankenwereld introduceren bleek geen sinecure. En tot op vandaag leert de voormalige advocaat waardevolle ondernemerslessen, zoals bleek uit een recente LinkedIn-post die absoluut niet tot de gewenste reacties leidde…

Steve Rousseau (House of Talents): “We denken niet aan de gevaren, enkel aan de kansen”
Business Growth

Founder en CEO van internationale HR dienstengroep House of Talents, eigenaar van Get Driven én trotse voorzitter van basketbalploeg Kortrijk. In zijn drukke agenda vindt pur sang ondernemer Steve Rousseau, een boegbeeld in de wereld van human resources, even de tijd om aan tafel te schuiven bij oud-collega Karen Van der Aa. Stilzitten staat niet in zijn woordenboek. En risico’s, dat zijn voor hem opportuniteiten. Maak kennis met deze ongeremde durver.

Wat myNEO overhield aan zijn titel ‘Most Disruptive Innovator’ van Deloitte’s Technology Fast 50: “Investeerders nemen ons veel sneller au sérieux”
Business Growth

De start-up myNEO werd vorig jaar uitgeroepen tot meest disruptieve innovator tijdens de Technology Fast 50, het programma van Deloitte dat dit jaar zijn tiende editie viert. Maar wat betekent zo’n erkenning eigenlijk voor de laureaat? “Je traject delen met je medegenomineerden is heel leerrijk, omdat je als start-up ongeacht je branche voor dezelfde uitdagingen staat.”

Hoe ‘fenomeen’ Tim Ferriss een netto vermogen van 110 miljoen dollar wist te vergaren: “Als je de ochtend verovert, win je de dag”
Business Growth

Tim Ferriss is een waar fenomeen en hoort absoluut thuis in het rijtje van spraakmakende ondernemers als Mark Zuckerberg, Elon Musk, Richard Branson of Jeffrey Bezos. Met een geschat netto vermogen van 110 miljoen dollar, vijf bestsellers, en een podcast die al ruim 900 miljoen keer werd gedownload, is de 45-jarige Amerikaan voor veel ondernemers een rolmodel.

Deze ondernemer brengt bedrijven met groeipijnen weer op kruissnelheid: “Er is niets dat zoveel verandering afdwingt als een bedrijf dat snel groeit”
Business Growth

Sterk groeien en toch in het slop raken. Het klinkt tegenstrijdig en toch is het voor tal van bedrijven - klein en groot - de dagelijkse realiteit. Ondernemer Matty Paquay en Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, schreven er samen een boek over met de toepasselijke titel ‘De groeiparadox’. “Naarmate de tijd verstrijkt en bedrijven groeien, daalt hun efficiëntie. Vaak gaan ze dan aan symptoombestrijding doen in plaats van de echte oorzaken van hun groeipijnen aan te pakken.”

Deze Kortrijkse scale-up voorziet opleidingen via games: “In je kot blijven zitten uit vrees dat je idee gaat gestolen worden, is niks voor ons”
Business Growth

Traditionele opleidingen zijn vaak een logistieke nachtmerrie, laat staan dat er veel motivatie voor is bij werknemers. Play It, een spin-off van Howest, tackelt dit probleem met zijn game-based learning platform. De games van de Kortrijkse scale-up worden intussen in meer dan 20 landen gespeeld. Om verdere internationale groei mogelijk te maken, is het snelgroeiend bedrijf een succesvolle kapitaalronde van 1 miljoen euro aan het afronden. “Tegen 2025 willen we ons team uitbreiden tot 50 medewerkers en ruim tien miljoen euro draaien”, steken de twee founders hun ambities niet weg.

Het geheim achter de groeispurt van LegalTech scale-up Henchman? “Eigenlijk hebben we wereldwijd maar één echte concurrent”
Business Growth

750% omzetgroei op minder dan één jaar tijd, meer dan 100 nieuwe klanten in 20 verschillende landen en een team dat uitbreidde van 12 naar 35 mensen. Zeggen dat het hard gaat voor de Gentse LegalTech scale-up Henchman is een understatement. Een recente kapitaalsinjectie van 6,5 miljoen euro zet nog eens een turbo op die spectaculaire (internationale) groei. Bloovi gaat samen met medeoprichter en co-CEO Jorn Vanysacker op zoek naar de ingrediënten van hun succesrecept. “Eén van onze kernwaarden is: dare to leapfrog. Durf haasje-over te spelen door maximaal te anticiperen op de toekomst.”

Waarom marketinginvesteringen in crisistijd net zeer zinvol zijn: “Uit het hart betekent ook uit de portemonnee van de consument”
Business Growth

Snoeien in marketingbudgetten is in tijden van disruptie vaak een emotionele beslissing. En dat terwijl er op die momenten voor bedrijven net opportuniteiten liggen om zich te profileren en de relatie met de klant te versterken. “Net zoals je in jouw persoonlijke leven tijdens een crisis ontdekt wie je echte vrienden zijn, geldt dat evengoed voor de relatie tussen merk en consument”, zegt branding expert Fons Van Dyck.

Businesscoach Ilse Dieltjens over slimmer werken en meer verdienen: “Als ondernemer ben je vaak de saboteur van je eigen bedrijf”
Business Growth

Met de titel ‘Werk slimmer en verdien meer’ voor haar nieuwste boek windt financieel businesscoach voor de bouwsector én selfmade woman Ilse Dieltjens er geen doekjes om. Als het aankomt op netto méér overhouden, kan het altijd beter. Van winst naar cash in zes maanden, zo luidt haar belofte, want rendement creëren heb je helemaal zelf in handen.

Antwerps ondernemersduo bestormt EV-markt met eerste design laadpaal: “Van ons initieel businessplan schiet niets over”
Business Growth

Er is geen enkele mooie laadpaal op de markt te vinden. Die gevleugelde woorden van Luc Téblick deden het ideeënlampje boven de hoofden van zoon Jens en diens vennoot Brend Brentjens branden. Waarom zelf geen esthetisch hoogstaande laadpaal op de markt brengen? De twee IT’ers verkochten de aandelen van hun eerste (software)bedrijf om zich vervolgens volop op een nieuw ondernemersavontuur te storten. Met verve: de design laadpalen van Veton sieren ondertussen niet alleen Belgische opritten en parkings, ook in Nederland, en elders in Europa krijgen ze steeds meer voet aan de grond. De ambities kriebelen zichtbaar. “Wereldwijd gaan, is dat wild genoeg gedroomd?”

Gentse start-up vaart internationale koers met zijn ‘Apple Home voor zeeschepen’: “Onze software kan revolutie in scheepvaart ontketenen”
Business Growth

Hoe faciliteer je de communicatie en uitwisseling van data op een schip met stalen wanden? Sealution, een start-up uit Sint-Martens-Latem, zocht en vond een oplossing die alle apparaten en systemen van een zeeschip met elkaar verbindt. Hun hardware-enabled software maakt schepen duurzamer, veiliger én het onderhoud ervan goedkoper. Dat het jonge ondernemerstrio achter Sealution de wind in zeilen heeft, is een understatement. De Gentenaars haalden onlangs 1,3 miljoen euro groeikapitaal op en mochten ons land vertegenwoordigen op het WK ondernemen in Saoedi-Arabië.

Hoe de Double Dutch-tweeling de wereld doet bruisen: “Liever sterk groeien in een aantal markten dan aanmodderen in 40 landen”
Business Growth

Wie dacht dat de markt van tonics verzadigd was, kent het verhaal van Double Dutch niet: onder die naam begon de tweeling Joyce en Raissa de Haas in 2015, na er in Londen een master technology entrepreneurship rond te hebben gedaan, met de productie van hun softdrinks. Anno vandaag worden er twee miljoen flesjes per maand gedistribueerd en dat volume moet tegen 2025 naar minstens twintig miljoen. Toch hebben de ambitieuze zussen zich nooit het hoofd op hol laten brengen. “Beide voetjes op de grond, dat is ons devies.”

“Meer dan ooit moet een CFO op basis van real-time financiële data strategische beslissingen kunnen nemen”
Business Growth

De tijd dat bedrijven elke maand of elk kwartaal rapporteerden over hun financiële cijfers is voorbij. Vandaag doen ze dat elke dag. De software van EMAsphere laat ondernemingen toe om real-time inzicht te krijgen in hun financiële data. “De rol van de CFO is radicaal aan het veranderen”, zeggen co-founder en CEO Hugues Vandepeutte en director Bart Baute. “Kijk naar COVID-19 of naar de exploderende energieprijzen: kmo’s moeten wendbaarder zijn dan ooit tevoren. De CFO moet als verlengstuk van de CEO snel strategische beslissingen nemen op basis van real-time financiële data.”

Het on-Belgische groeiverhaal van IzyCoffee: “We willen de wereldspelers het vuur aan de schenen leggen”
Business Growth

Het verhaal van IzyCoffee startte drie jaar geleden met een vintage coffee truck onder de brug van Izegem. Anno vandaag staat West-Vlaming Bart Buyse, tot voor kort nota bene geen koffiedrinker, aan het hoofd van een heuse koffiebarketen, met binnenkort negen verkooppunten (waaronder de allereerste kwaliteitskoffiebar op de Antwerpse Meir), plannen om in elke Belgische provinciestad aanwezig te zijn én internationale ambities. “We willen een gamechanger en value creator zijn die goede koffie voor iedereen toegankelijk maakt.”

Hoe corona tegen alle verwachtingen in voor dit Antwerps ondernemerskoppel een zegen werd: “In een crisis kun je ook nieuwe kansen zien”
Business Growth

Nu de samenleving stilaan weer op kruissnelheid komt, wordt steeds duidelijker hoe COVID-19 de economie heeft geraakt. Veel bedrijven gingen op de fles of moesten noodgedwongen werknemers op non-actief zetten. Andere vonden in de luwte van de pandemie dan weer ruimte om zich te herbronnen en het roer om te gooien. Zoals Organic-Concept, al jaren dé referentie in handgemaakte (stretch)tenten die onder meer te bewonderen zijn op grote festivals zoals Tomorrowland en We Can Dance. Wij wilden wel eens weten hoe een bedrijf dat grotendeels afhankelijk is van een sector die voor maanden op slot ging het hoofd boven water wist te houden.