Sharing the blooming vision
30.622 abonnees

Ondernemer in de kijker

Elke vrijdag zetten we een bekende of minder bekende ondernemer in de spotlights en vragen we hem of haar de kleren van het lijf.

David Geens: “Ze mogen mij meteen vragen als CEO van Nutella”
Ondernemer in de kijker

David Geens werd niet geboren als ondernemer, maar koesterde de jongensdroom sinds hij tiener was. Als informaticus van opleiding noemt hij zichzelf ‘nerd in hart en nieren’, ‘vader en echtgenoot in de eerste plaats’, en iemand die gezegend is met een enorm brede interesse en de onstilbare honger om constant bij te leren.

Lorenz Bogaert: “Ik moet niet de rijkste ondernemer worden, zolang iedereen aan de eindmeet maar gelukkig is”
Ondernemer in de kijker

Lorenz Bogaert is serieel tech-ondernemer en CEO van de Gentse start-up studio StarApps. Met Netlog, Twoo, Delta en Rydoo heeft Lorenz al enkele exits achter de rug, maar hij blijft een bezige bij. Zo is hij co-founder van early stage fonds Pitchdrive, vastgoed-databedrijf Realo en het Gentse Wintercircus.

Vanessa Vermaut-Ronquetti (WELL Communications en Zelfmeesterschap): ”Mijn missie is oefenen in eerlijke, veilige communicatie”
Ondernemer in de kijker

Samen met haar man Nick Vermaut runt Vanessa Vermaut-Ronquetti WELL Communications, een strategisch communicatiebureau voor kmo’s die duurzaam willen investeren in hun marketing en communicatie. Daarnaast is ze, via haar zaak Zelfmeesterschap, bezig met bewustzijn, persoonlijke groei en verbindend leiderschap. Ze is ervan overtuigd dat ons leiderschap gestuurd wordt door ons bewustzijn en lichaam. Hoe beter we hierop afgestemd zijn, hoe beter we op de werkvloer staan. Ze maakte hierover ook een podcast, met eerlijke, open en vaak kwetsbare getuigenissen.

Elke Scheirs (D-Dream): “Als je doet wat je graag doet, zal je in je leven nooit een dag moeten werken”
Ondernemer in de kijker

Elke Scheirs is al vijf jaar trotse CEO en eigenaar van familiebedrijf D-Dream. Haar passie ligt in ondernemerschap en het creëren van impactvolle, onvergetelijke events met creatieve concepten qua licht, geluid en video. Groei is de rode draad in dat ondernemersverhaal.

Pieter Janssens (iO): “Niet evolueren is automatisch achteruit gaan. Dat is dodelijk”
Ondernemer in de kijker

Pieter Janssens (39) is CEO van iO, vader van Nand en Rémi en man van Liesbet. Hij houdt vast aan een onophoudelijke focus om alles rond hem te verbeteren – en dat sinds 2005, toen hij als student websites bouwde voor bakkers, slagers en andere kleine zelfstandigen. Vijftien jaar later leidt hij iO, met de ambitie om organisatie en medewerkers elke dag een stapje verder te brengen.

Tim Sterckx (Go Smart Digital): “Door bij de pakken te blijven zitten, ga je echt niet vooruit”
Ondernemer in de kijker

Tim Sterckx is expert in communicatie en storytelling, maar bouwde daarnaast meer dan 10 jaar waardevolle ervaring op in de ICT-sector. Op basis daarvan besloot hij met Go Smart Digital een eigen zaak te starten, waarmee hij andere ondernemingen helpt te verduurzamen door hun IT-systemen te optimaliseren. Verder is hij, samen met Sarah Parent en Wim Lespoix, co-founder van Go Family, een ecosysteem van diverse impactbedrijven. “Ik wil niet langer aan de zijlijn staan, maar via een systemische aanpak positieve verandering brengen in de wereld.”

Remi Maddens (Crosscast): “Ik hou niet van mensen die alleen maar problemen zien”
Ondernemer in de kijker

Als founder van CrossCast wil Remi Maddens meewerken aan de gezonde ontwikkeling van de markt van freelance professionals in België - vooral dan op het gebied van operationele marketing. Zijn drive haalt hij uit de wil om zowel freelancers (leveranciers) als bedrijven (opdrachtgevers) te willen helpen. Door slimmere processen in de marketingwereld te introduceren wil hij mensen ondersteunen bij het halen van efficiëntere en effectievere resultaten.

Tom Horemans (Uw Geldarchitect): “Positieve feedback maakt mij super content.”
Ondernemer in de kijker

Vandaag Financieel coach-geldarchitect en ondernemerscoach Tom Horemans detecteerde als ex-bankier en -immotheker de nood aan financiële opvoeding 2.0, vooral dan bij ondernemers. Als financieel dwarsdenker hanteert hij het no cure, no pay-principe voor de financiële groeiplannen die hij uittekent: geen financiële meerwaarde, geen factuur.

Annemieke Dubois (Jade & Jules): “Het vermogen kansen te creëren en te grijpen, zelfs wanneer het ongebruikelijk lijkt, geeft me een geluksgevoel”
Ondernemer in de kijker

Twintig jaar werkte Annemieke Dubois als headhunter voor de farma- en biotechsector. In 2012 besloot ze echter niet langer bedrijven met de juiste kandidaten, maar liefdespartners te matchen. Zo maakte ze de switch van headhunter naar hearthunter en ging ze aan de slag binnen een internationaal matchmakingbureau. In 2020 richtte Dubois haar eigen high-end datingbureau Jade & Jules op, waarbij ze single mannen met een succesvolle carrière helpt bij hun zoektocht naar een geschikte levenspartner. In 2022 kwam met Relationele Intelligentie haar eerste boek uit.

Koen Breyne (DRIVE2XL): “Verander wat je kan veranderen en aanvaard wat je niet kan veranderen”
Ondernemer in de kijker

Samen met zijn echtgenote An-Katrien richtte Koen Breyne DRIVE2XL op, vanuit de drive om mensen en bij uitbreiding teams en organisaties weer in hun kracht te zetten. Ze moedigen hun klanten aan om weer in de driver seat van hun leven te gaan zitten en samen met hun collega’s in een heel constructieve dynamiek te groeien richting hetgeen hen energie geeft. Daarbij werken ze vooral rond motivaties, systemisch werk, innovatiecultuur, why en missie/visie.

Andy Nijs (Unstoppable): “Ik ben een creator in hart en nieren, iemand die groots droomt en intens voelt”
Ondernemer in de kijker

Andy Nijs (39) is CEO, business maverick en bezieler van de Unstoppable-events. Op 12 oktober jongstleden katapulteerde hij meer dan 100 solopreneurs, freelancers en business owners de nieuwe ‘era van ondernemen’ in tijdens zijn evenement VisionAir. Een nieuw tijdperk waar personal brands zich volgens hem zullen onderscheiden door strategie, radicale eerlijkheid en lef. Veel lef, als het van Andy Nijs afhangt, die zelf de switch van coach naar inspirator, padenbaner en leider durfde te maken.

Jules Dobbelaere (TAITO): “Onze ‘why’ is om de wereldwijde transitie naar autoloze steden te versnellen”
Ondernemer in de kijker

Jules Dobbelaere (31), handelsingenieur van opleiding, is één van de drie Gentse ondernemers achter TAITO. Na drie jaar ontwikkeling lanceerde het drietal in april hun eerste product op de markt: een veilige driewielige e-step die in België wordt gemaakt. Nog geen drie maanden later sleepte de Gentse start-up op de Europese beurs Micromobility Industries in Amsterdam de prestigieuze prijs van beste e-step in de wacht.

Valérie Lemahieu (JusRé): “Ook van kleine overwinningen kan ik heel snel enthousiast worden”
Ondernemer in de kijker

Wat ooit in haar keuken begon met het persen van gezonde sapjes voor vrienden en familie, groeide sinds de opstart in 2016 uit tot een succesvol bedrijf met een innovatieve aanpak. Onder de tagline ‘your healthy pleasure’ wil de West-Vlaamse onderneemster Valérie Lemahieu, in 2019 winnares van de WOMED Award voor ‘Belofte van het Jaar’, van het merk JusRé de referentie maken in koudgeperste sapjes: smaakbommetjes boordevol vitamines en zonder smaakversterkers of toegevoegde suikers.

Andreas Geamanu (Introw): “Het kiezen wanneer en met wie je werkt, is een onderschat voordeel van ondernemen”
Ondernemer in de kijker

Young entrepeneur Andreas Geamanu (25) heeft een passie voor sales automatisatie. Samen met zijn co-founders wil hij de Gentse start-up Introw uitbouwen tot hét B2B verkoopkanaal van de toekomst. “Anno 2023 zijn er gemiddeld 27 contactmomenten nodig om een deal te sluiten met een potentiële klant die niet uit het directe netwerk komt. Dit resulteert in lange verkoopcycli. Introw verwijdert deze frictie door warme introducties en referrals schaalbaar te maken, wat resulteert in tot tien keer meer conversies.”

Caroline Vercauteren (BonMush): “Ik onderneem met gevoel, ook al is dat niet per se de sleutel tot succes”
Ondernemer in de kijker

Caroline Vercauteren (35), in 2021 uitgeroepen tot strafste vrouwelijke ondernemer van het jaar, is founding CEO van BonMush. Toen de voormalige apothekeres het West-Vlaamse charcuteriebedrijf van haar schoonouders overnam, verschoof ze de focus naar duurzame, vegetarische producten op basis van oesterzwam. Een gedurfde, maar succesvolle ommezwaai want haar future proof aanpak viel meteen in de smaak.

Manu De Buck (we are): “Het wordt hoog tijd dat softwarepartners een nieuwe dynamiek met bedrijven creëren”
Ondernemer in de kijker

Op 24-jarige leeftijd, met een masterdiploma in computerwetenschappen op zak en vier jaar ervaring als student-ondernemer, is Gentenaar Manu De Buck vastberaden om een nieuwe wind te blazen in de wereld van software consulting. Al tijdens zijn studies kluste hij bij als freelance softwareontwikkelaar en kwam hij tot het besef dat een nieuwe benadering zich opdrong. Zijn bedrijf we are wil een ‘partner for life’ zijn die toegewijd meebouwt aan het duurzaam succes van klanten. Zelf noemt De Buck het “een duurzame samenwerking met een softwarepartner die niet aan de zijlijn blijft staan en simpelweg instructies opvolgt, maar die proactief meedenkt, die de klant écht begrijpt en hem maximaal ontzorgt.”

Lennart Van Rossum (De Slaapadviseur): “Werken met en voor mensen vereist de nodige empathie”
Ondernemer in de kijker

Lennart van Rossum (47) vertegenwoordigt samen met zijn zus Wendy de tweede generatie bij De Slaapadviseur, dat zich met 4 vestigingen in en rond Brussel één van de grootste hoogwaardige slaapspecialisten in België mag noemen. “We zijn geen keten, maar een familiale onderneming, in 1982 opgericht door mijn vader”, benadrukt hij. We sparen kosten noch moeite om de kwaliteit van het productaanbod én van onze dienstverlening naar onze klanten zo hoog mogelijk te houden.”

Thomas Neirynck (SalesNote): “De moeilijke momenten gebruik ik als brandstof”
Ondernemer in de kijker

West-Vlaming Thomas Neirynck is een ondernemer gepassioneerd door sales, digitalisatie en psychologie. Zijn missie? Het leven van sales professionals eenvoudiger maken. Daarom stampte hij drie jaar na SalesArchitects (opgericht in 2018) een tweede bedrijf uit de grond: SalesNote ondersteunt verkopers/recruiters door met behulp van AI de juiste data uit verkoop- en rekruteringsgesprekken te filteren, de to do’s en het gesprekverslag te automatiseren en inzichten te bieden, allemaal om sales efficiënter te laten verlopen. “2024 wordt het jaar van expansie en internationalisering”, aldus de founding CEO van SalesNote.

Henri Vandenabeele (T-Box Selfstorage): “Opportunistisch zijn in de goede zin van het woord kan nooit kwaad”
Ondernemer in de kijker

Geïnspireerd door de vele ondernemersverhalen op Bloovi stampte Henri Vandenabeele (25) in het najaar van 2022, op het moment dat hij een masters-opleiding aan Vlerick Business School volgde, samen met zijn vier jaar oudere broer Maxime een eigen bedrijf uit de grond: onder de naam T-Box Selfstorage verhuren ze in Oudenaarde opslagruimtes van 2 tot 200m2 aan zowel professionelen als particulieren. Intussen is ook de zoektocht naar een tweede en derde locatie gestart. “Al sinds het middelbaar heb ik altijd mijn passie voor ondernemen gevolgd. Eerst als organisator van events, en nu dus met T-Box.”

Thierry D’haenens (Better Growth): “Ik vind balans door mijn hectische werkleven te combineren met rustgevende hobby’s”
Ondernemer in de kijker

Thierry D’haenens is geen onbekende in de wereld van sales en marketing. Als all-round growth marketeer bij GrowForce (nu Upthrust) begeleidde hij meer dan 600 professionals op hun groeipad. Sinds de zomer van 2021 bouwt D’haenens met zijn eigen onderneming Better Growth aan een sterk groeiende community waarin salesverantwoordelijken aan de hand van vertrouwelijke klankbordsessies en intensieve groeitrajecten leren hun verhaal en aanbod op eigen kracht naar de markt te brengen.

Pieter Seyssens (Dibbs): “Voor het eerst heb ik het gevoel dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen”
Ondernemer in de kijker

Pieter Seyssens is een 26-jarige ondernemer met een passie voor community building en het studenten ecosysteem. In februari van dit jaar stapte hij als co-founder mee in de Antwerpse start-up Dibbs, die een all-in-one app ontwikkelde waarmee studenten gedurende hun volledige studententijd worden ondersteund en ontzorgd. Na de werkuren geniet Seyssens van het ontdekken van nieuwe bieren en patisserie in het buitenland of vind je hem als verdwaalde Limburger terug op een terrasje in Antwerpen.

Elisabeth Leenknegt (Elisa Lee): “Als vrouwelijke ondernemer met een technische interesse moest ik in de beginjaren echt mijn mannetje staan”
Ondernemer in de kijker

Ze is de ontwerpster achter het juwelenmerk Elisa Lee. Elisabeth Leenknegt is zot van technieken - van glasblazen en borduren tot 3D-technieken - én natuurliefhebber. Samen met haar gezin woont ze midden in de natuur, op een boogscheut van haar atelier in Ronse. Als ze niet opgaat in een boek van Murakami, verslindt Leenknegt magazines. Dat doet ze het liefst met een glas wijn in haar zetelbed, met een adembenemend zicht op de vallei van Ronse.

Bart Verreydt: “Mensen en bedrijven helpen in hun ontwikkeling geeft me positieve energie”
Ondernemer in de kijker

Na ruim 22 jaar in de corporate wereld, van Benelux Marketeer tot Vice-President EMEA, koos Bart Verreydt (46) in 2021 voor een fulltime ondernemersavontuur: met zijn managementvennootschap BoostR begeleidt hij start-ups, scale-ups en familiebedrijven bij hun (internationale) schaalvergroting en duurzame groeiontwikkeling. Een jaar later stond hij als co-founder mee aan de wieg van healthcare start-up Bouncer, dat samen met én voor de zorgsector hulpmiddelen creëert en deze vervolgens commercialiseert in West-Europa. In de zomer van 2022 stapte Verreydt middels een management buy out mee in CrossInt, een internationaal opererende boutique firm in executive, board & direct search, recruitment outsourcing, executive interim-management en leadership advisory & consultancy.

Jeroen Coussement (Factry): “Ik vind het moeilijk om dingen los te laten, maar intussen besef ik dat je niet alles alleen kunt doen”
Ondernemer in de kijker

Jeroen Coussement (34) is oprichter en CEO van Factry, een Gentse scale-up die klanten in de procesindustrie meer waarde helpt te halen uit productiedata. Haar IIoT-oplossingen helpen productieactiviteiten te digitaliseren en vergroten de effectiviteit. Factry groeide in enkele jaren tijd uit tot een onderneming met 14 medewerkers, is actief in 27 landen en zag haar omzet jaar-op-jaar quasi verdubbelen - en dat zonder extern kapitaal. “Die zelfredzaamheid is zowel een sterkte als een valstrik”, beseft Coussement.

Guy Quirynen (Umamido): “Architectuur, design en vakmanschap zijn zaken waar ik eindeloos van kan genieten”
Ondernemer in de kijker

Guy Quirynen is ondernemer in de fast casual restaurant business. Met zijn eerste concept Umamido, dat dit jaar inmiddels zijn tiende verjaardag viert, runt hij als oprichter en managing director een keten van 7 Japanse ramen shops in België en nog eens 4 vestigingen in Zwitserland. Recent lanceerde hij samen met zijn vrouw Luiza een gloednieuw concept in Brussel, waar het in 2013 voor hem allemaal begon. Onder de naam ‘Roru’ serveert de ambitieuze horecaondernemer nu ook Japanse sushi rolls en rice bowls.

Achile Van Gierdegom (QualityGuard): “Ondernemen is zelden a walk in the park”
Ondernemer in de kijker

Achile Van Gierdegom (27) is mede-eigenaar van het West-Vlaamse FoodTech bedrijf QualityGuard, dat een autocontrole-app rond voedselveiligheid bouwde. Zijn eerste ondernemerservaring deed Van Gierdegom op tijdens zijn studies Business Management & Entrepreneurship toen hij voor zijn eindwerk samen met Maxim Pysson de job-app JobFiXers lanceerde, later overgenomen door wijlen Philip Cracco (ex-AccentJobs). In 2016 stapte hij in het bedrijf van zijn vader, QualityGuard, op dat moment nog een jonge start-up maar intussen uitgegroeid tot marktleider in de Benelux.

Frank Aernout (CEO Nalantis): “Niks zo mooi als mensen kansen geven en dat ze die dan ook grijpen, dat je hen ziet groeien en boven zichzelf uitstijgen”
Ondernemer in de kijker

Frank Aernout is CEO van Nalantis, een Antwerps taaltechnologiebedrijf dat diepe taalanalyse inzet om bedrijfsprocessen te automatiseren. Hij heeft een passie voor artificiële intelligentie, maar vooral voor hoe je met technologie het leven van mensen prettiger, makkelijker en boeiender kan maken. Daarnaast kan je Aernout ook regelmatig in een theater vinden, aangezien hij de leiding heeft over verschillende toneelgezelschappen. Of op een rustig plekje met een goed boek, gemiddeld leest hij er één per week. Wat de toekomst brengt? “Het worden nog boeiende tijden, want creativiteit drijft mij altijd en overal.”

Cleome Clements (King Comf): “Het frustreert mij dat veel grote modemerken pretenderen duurzaam te zijn, terwijl ik weet dat het niet zo is”
Ondernemer in de kijker

Cleome Clements ontdekte als ontwerper hoeveel materiaal er in de mode-industrie op de afvalberg belandt. Door het upcyclen van deadstock zag haar duurzaam modemerk King Comf in 2020 het levenslicht, dat unieke kledingstukken van stofoverschotten maakt. De kimono’s, jurken, schoenen en andere King Comf-items zijn exclusief, want ‘op is op’. “Het frustreert mij mateloos dat grote modemerken pretenderen ‘duurzaam’ te zijn, terwijl ik 100 procent zeker weet dat het niet zo is.”

Raf De Clerck: “Ik denk altijd groots en leg de lat zo hoog mogelijk, soms op het onrealistische af”
Ondernemer in de kijker

Raf De Clerck (21) richtte vier jaar geleden zijn eerste eenmanszaak op: Web X Antwerpen is een webdesign en online marketing agency. Het ondernemersvuur was meteen aangewakkerd want nadien zette hij ook zijn jonge schouders onder twee andere bedrijven: Qarb (revolutionaire maaltijdvervangers) en Undo Care (zeep in poedervorm).

Stijn van Daele (Stretch Innovation): “Hoewel doorzettingsvermogen een waardevolle eigenschap is, besef ik dat het soms belangrijk is om zaken los te laten”
Ondernemer in de kijker

Stijn van Daele (26) richtte 2,5 jaar geleden het Antwerpse groeibedrijf Stretch Innovation op, dat kmo’s en corporates van a tot z helpt meer omzet te genereren. Door nieuwe ideeën op de markt te brengen, interne innovatie te stimuleren, nieuwe businessmodellen te bedenken en lanceren, en vernieuwende go-to-marketstrategieën te valideren en implementeren. “Een positieve reactie van een klant na de oplevering van een project kan mij echt gelukkig maken.”

Lien Verwimp (Daymaker): “Door uit mijn comfortzone te treden, groeide ik heel hard op korte tijd”
Ondernemer in de kijker

Lien Verwimp (29) is co-founder van Daymaker, een reisinspiratieplatform dat zijn gebruikers matcht aan tips op basis van persoonlijke interesses en reisgedrag. Ze is zelf al jaren reisjournalist bij Chapeau Magazine, was PR-consultant in de reissector en hielp een Chinese travel-app in Shanghai met hun expansie in Europa.

Guy Vandendungen (Pulsar Power): “Mensen met een andere kijk op de maatschappij vind ik heel verrijkend”
Ondernemer in de kijker

Guy Vandendungen is CEO en co-founder van Pulsar Power, een onafhankelijk ingenieurs-, inspectie- en adviesbureau met een focus op hernieuwbare energie en decarbonisatie. Hij richtte het bedrijf op om klanten te helpen de risico’s van investeringen in hernieuwbare energie te beperken. Daarvoor zet Pulsar Power onder andere artificiële intelligentie en machine learning-toepassingen in. “De energie en gedrevenheid die ik vroeger in sporten stak, gaan nu naar mijn carrière.”

Jeremy Buyle (Dinner On The Lake): “Als ik me belangrijk voel, ben ik op mijn best”
Ondernemer in de kijker

Jeremy Buyle (32) is co-founder van onder andere Dinner On The Lake, Mohícan, Démarrage & Onder Vrienden. Wat 7 jaar geleden begon als een enthousiast idee zonder funderingen, is uitgeroeid tot een bedrijf met focus op concepten waarbij beleving centraal staat. “Wij verkopen geen ‘tickets’ maar herinneringen voor het leven.”

Lonneke Spinhof (Humix): “Ik zie het leven als een geschenk en wil er dan ook het maximale uithalen”
Ondernemer in de kijker

Lonneke Spinhof is managing partner en UX strateeg bij Humix. Humix is ruim 12 jaar geleden begonnen als UX agency met grote focus op gebruikersonderzoek. "Mijn ambitie van bij de start was UX design dichter bij development van digitale producten te brengen". Sindsdien zijn we geëvolueerd tot een volwaardig UX/UI design agency en ontwerpen we interfaces die de noden van zowel de gebruiker als de business invullen. Door zeer concrete resultaten op te leveren en ook tijdens het development proces nauw samen te werken met het development team garanderen we dat onze designs ook werkelijkheid worden.

Vicky Buelens (Kobalt legal): “Transformatie vraagt tijd, doorzetting en herhaling. Dat heb ik echt moeten leren”
Ondernemer in de kijker

Vicky Buelens (47) is founder van Kobalt legal, een advocatenkantoor gespecialiseerd in ondernemingsrecht en arbeidsrecht, en auteur van het boek ‘Fired Up’ over correct en respectvol ontslag. In 2020 richtte zij ook, samen met haar dochters, Strawberry Secrets op, een lingeriemerk voor jonge vrouwen. Ondertussen zijn hun collecties te koop in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, IJsland en de Verenigde Staten. “De rode draad is empowerment, mijn advocatenkantoor en het bedrijf van mijn dochters beogen eigenlijk hetzelfde.”

Bart Menschaert (HR Power): “Van nature ben ik iemand die mensen wil helpen, in onze business komt dat goed van pas”
Ondernemer in de kijker

Bart Menschaert (45) is founder en HR-businesspartner van HR Power, dat bedrijfsleiders van groeiende kmo’s ontzorgt op vlak van human resources. Sinds corona wint HR duidelijk aan belang en de huidige krapte op de arbeidsmarkt heeft dit besef alleen nog versterkt. “Bedrijfsleiders realiseren zich dat groei grotendeels afhankelijk is van het menselijk kapitaal in hun organisatie. Een pragmatisch HR-beleid op maat van de kmo is nu nóg belangrijker dan pakweg 10 jaar geleden.”

Julie Vandenhouweele (MySueno): “Terwijl veel mensen bang zijn voor verandering, ben ik net addicted to change”
Ondernemer in de kijker

Julie Vandenhouweele, sportvrouw in hart en nieren, heeft zich in het verleden bewezen als marketingexpert in de sportwereld. Mede dankzij haar ervaring bij grote internationale sportbedrijven zoals Etixx, Red Bull en Polar Electro wist ze met groot succes innovatieve digitale marketing- en sponsoractivaties op te zetten. Na vier jaar consultancy richtte ze in 2017 MySueno op, een full-service strategisch marketingbureau dat zich focust op de groei van sport- en health bedrijven.

Jana Elza Wuyts: “Het is niet omdat iets op een bepaalde manier gebeurt dat het ook zo moet blijven”
Ondernemer in de kijker

Jana Elza Wuyts (41) is tekstschrijver en verhalenverteller. Ze woont en werkt in de Oostkantons, samen met haar man - auteur Marnix Peeters - met wie ze Pottwal Publishers oprichtte. Met deze uitgeverij brengt het schrijverskoppel hun eigen boeken op de markt. Deze maand verschijnt haar tweede boek ‘Boef. Liefhebben kan je leren’.

Liesbeth Claeys: “Ondernemen doe je niet om complimenten te krijgen, maar de appreciatie van klanten kan mij écht blij maken”
Ondernemer in de kijker

Sinds drie jaar is storytelling de rode draad doorheen de activiteiten van Liesbeth Claeys. Haar creative agency Perfect Story creëert aantrekkelijke verhalen voor klanten en met netwerkorganisatie Ladies On The Road biedt ze een podium aan onderneemsters met een boeiend verhaal. Na een carrière als marketing-en communicatiemanager in diverse bedrijven zette Claeys in 2020 de stap naar het ondernemerschap. Haar beste beslissing ooit, zegt ze zelf. “Sindsdien ben ik één brok positivisme en energie!”

Dylan Mendes (Usights): “Ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om het warm water telkens te willen heruitvinden”
Ondernemer in de kijker

Dylan Mendes (25) is founding CEO van Usights, de grootste sales community van ons land, en medeorganisator van de jaarlijkse We Are Sales Conference. Daarmee wil hij kennisuitwisseling tussen sales leaders faciliteren voor betere en snellere decision-making zodat ambitieuze omzetcijfers makkelijker gehaald kunnen worden. “Het moeilijkste moment was toen we moesten pivoteren.”

Christina Hadinoto (Contour Lab): “Investeren in mezelf betekende ook mijn bedrijf doen groeien”
Ondernemer in de kijker

Fashiontech entrepreneur Christina Hadinoto (39) is founder van Contour Lab, een Limburgse start-up die ‘digital body type shopping’ mogelijk maakt met behulp van artificiële intelligentie. De software helpt modemerken om hun (online) klanten beter te adviseren over welke kledingstukken het best bij hen passen op basis van hun lichaamsfiguur waardoor mensen zich beter in hun vel gaan voelen. Naast het stimuleren van body positivity wil Hadinoto ook bijdragen aan een duurzamere modesector.

Brent Luyckx (4Gold): “Dat ik nu anderen kan helpen bij het nastreven van hun dromen geeft me veel voldoening”
Ondernemer in de kijker

Brent Luyckx (27) is co-founder & CEO van 4GOLD, een Antwerps healthtech bedrijf dat mensen helpt hun gezondheid en prestaties te optimaliseren op basis van DNA inzichten en wetenschappelijk gevalideerde sport- en gezondheidssupplementen. Als voormalig wielrenner is de jonge ondernemer nog steeds gepassioneerd door sport.

Niels Desot (dear digital): “Ondernemen is mijn manier om positieve impact te creëren op mensen”
Ondernemer in de kijker

Niels Desot (28) is co-founder en Business Lead van dear digital, een Gents e-commerce agency dat met 40 werknemers op de payroll en dat amper 2,5 jaar na oprichting. Daarnaast is Desot co-founder van het Gentse bedrijf Puzzle in a Bag, in 2020 nog bekroond tot ‘Oost-Vlaamse Starter van het jaar’. “Eén van de dingen die ik het liefst doe, is connecteren met andere mensen die ook bezig zijn aan hun eigen personal development journey.”

Birger De Geyter (Unlocked): “Het is essentieel als ondernemer dat je blijft proberen”
Ondernemer in de kijker

Birger De Geyter is co-founder van Unlocked, een Antwerps gaming & esports agency dat is gespecialiseerd in de globale begeleiding van klanten binnen deze razendsnel evoluerende industrie. De Geyter bouwde meer dan 20 jaar ervaring op, met een wereldwijd netwerk als resultaat. In zijn vrije tijd geniet hij van een gezellig restaurant of een spannende voetbalwedstrijd.

Jochen Boeykens (Skindr): “Ik vervloek mezelf soms dat ik te veel nadenk, in plaats van actie te ondernemen”
Ondernemer in de kijker

Jochen Boeykens (38) richtte twee jaar geleden samen met dermatologe Annelies Avermaete de healthtech start-up Skindr op. Toen hij last kreeg van acne werd ook hij geconfronteerd met de schijnbaar eindeloze wachttijden binnen de klassieke dermatologie. Vanuit die frustratie ontstond Skindr, een app waarmee patiënten op basis van foto’s binnen 48u advies ontvangen van een Belgische dermatoloog. Ondertussen kon Skindr, met zijn team van 20 Belgische dermatologen, reeds meer dan 10.000 patiënten helpen en dat aantal groeit dagelijks.

Michiel Steegmans (Cubitec): “Ik zou geen solopreneur kunnen zijn, laat mij maar samen dingen realiseren”
Ondernemer in de kijker

Zijn passie voor duurzaamheid en een betere wereld vertaalt zich in de missie van het Antwerpse technologiebedrijf dat vier jaar geleden met twee toenmalige collega’s van Hifluence uit de grond stampte. “We ontwikkelen software en IoT-oplossingen voor kmo’s en corporates binnen de duurzame sector”, verduidelijkt Michiel Steegmans (31), co-founder van Cubitec. “Met technologie kunnen we een verschil maken, daar geloof ik heel hard in.”

Karel Van den Eynde (Miss Miyagi): “Een rode draad in mijn leven is dat ik zelden iets alleen heb gedaan”
Ondernemer in de kijker

Karel Van den Eynde is founding partner van Miss Miyagi, een alternatieve projectontwikkelaar uit Leuven die zich sinds 2017 specialiseert in innovatieve vastgoedprojecten met een maatschappelijke meerwaarde. In zijn vrije tijd is Van den Eynde, naast echtgenoot en vader van twee toppers, ook een fervent loper die recent zijn zesde marathon kon afvinken. “Lopen heb ik nodig om mijn leven in balans te houden en na een drukke werkdag te kunnen terugschakelen in mijn hoofd.”

Louis Mortreu (Just Russel): “Velen vonden ons naïef en dachten dat we niet opgewassen waren tegen de grote spelers”
Ondernemer in de kijker

Young entrepreneur Louis Mortreu (25) is co-founder van Just Russel, de Gentse petcare start-up die gepersonaliseerde honden- en kattenvoeding met een abonnementsformule maandelijks aan huis levert en sinds kort ook een hospitalisatieverzekering voor honden aanbiedt. “Mijn favoriete bezigheid? Ondernemen, want ik ben iemand die niet kan stilzitten. Als ik even een rustiger moment heb, ga ik meteen op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

Xan Mannekens: “Dat je je eigen brein kan programmeren, is mijn belangrijkste learning van de afgelopen jaren”
Ondernemer in de kijker

Xan Mannekens (28) is founder en digitaal strateeg van Marked, een Gents marketing agency gespecialiseerd in het helpen groeien en schalen van B2B SaaS- en servicebedrijven op basis van inbound marketing. De gepassioneerde ondernemer is ook verzot op fietsen, padel, voetbal en tal van andere sporten.

Bart Van Elsacker (ComTIS): “Ik kan me niet altijd vinden in het spel dat sommige concurrenten spelen”
Ondernemer in de kijker

Bart Van Elsacker, geboren en getogen in Westmalle en vader van twee kinderen, is al 14 jaar een gepassioneerd ondernemer. Net van de schoolbanken startte hij meteen een eigen bedrijf op: Ventipro, onlangs omgedoopt tot ComTIS (Complete Technical Installation & Services), is gespecialiseerd in plaatsing en onderhoud van ventilatiesystemen. Voor het reinigen van ventilatiesystemen heeft ComTIS een unieke werkwijze. Het bedrijf maakt sinds 2021 deel uit van bouwgroep Vanhout en wil verder groeien op zowel de residentiële markt als in het segment van kantoren, scholen, overheidsgebouwen en ziekenhuizen.

Ludovic Ampe (Neuroventis): “Het zijn geen makkelijke tijden als ondernemer”
Ondernemer in de kijker

Ludovic Ampe (31) is medeoprichter van Neuroventis, een Brusselse digital health scale-up die als missie heeft de levenskwaliteit van mensen met neurologische aandoeningen te verbeteren. De apps Helpilepsy en MigraineManager dienen als digitale assistenten voor mensen met epilepsie of hoofdpijn en maken het mogelijk data te delen met hun neuroloog. Vorig jaar prijkte Ludovic Ampe nog op de Forbes 30 under 30-lijst van meest belovende Europese healthtech ondernemers jonger dan 30 jaar.

Charly Braet (Seaberry Liquids): “Passies heb ik genoeg, dat geeft me de vrijheid om ook daarin veel te kunnen afwisselen”
Ondernemer in de kijker

West-Vlaming Charly Braet (27) heeft een medische achtergrond maar maakte zijn ondernemersdroom waar toen hij in de zomer van 2020 samen met drie vrienden zijn schouders onder Seaberry Liquids zette. De vier young entrepreneurs uit de Westkust brachten onder de naam Duno een verfrissende likeur gemaakt van duindoornbes, een superfood die sinds de lancering een stevige opmars kent. Binnen Seaberry Liquids kon Charly Braet zich ontpoppen tot een Branding & Marketing specialist, een passie die hij stelselmatig heeft ontwikkeld tijdens zijn geneeskundestudies.

Bram Van de Velde (Leadcamp): “Ik heb een zeer actief brein dat niet stil te krijgen is door rust”
Ondernemer in de kijker

Toen Bram Van de velde (30) zich als ambitieuze jongeling professioneel ging ontwikkelen in muziekmanagement, stak al snel een eerste start-up idee de kop. Vandaag, zoveel jaren later, is hij medeoprichter en duizendpoot van Leadcamp, het bedrijf dat sales meer human-to-human wil maken door middel van een slim AI-gestuurd platform.

Benny Willen (Cloudalize): “Ondernemen is waarschijnlijk één van de moeilijkste dingen die er zijn”
Ondernemer in de kijker

Benny Willen is medeoprichter en CEO van Cloudalize, de Gentse deep tech scale-up die sinds de opstart in 2011 al 20 miljoen euro aan groeikapitaal wist op te halen. Met Cloudalize zijn Willen en zijn co-founder Jeffrey Meesemaecker echter niet aan hun proefstuk toe. Al tijdens hun studentenjaren runden ze vanuit hun kot in Gent een game hosting forum dat ze lieten draaien op het netwerk van de universiteit. Saturnport, zo heette hun eerste start-up, groeide als kool tot de IT-dienst van de UGent een lek op hun netwerk ontdekte. “Blijkbaar waren we tijdens de piekmomenten de halve bandbreedte aan het gebruiken (lacht).”

Roel De Boeck (WiSE People): “Achter het najagen van je ondernemersdroom schuilt een bikkelharde realiteit”
Ondernemer in de kijker

Roel De Boeck (46) is oprichter van WiSE People, een HR-tech start-up uit Mechelen die als missie heeft om iedere sollicitant toegang te geven tot de meest transparante en betrouwbare sollicitatie-informatie. “Als we in de toekomst met recruitment als discipline willen overleven, moeten we het anders aanpakken. Meer authenticiteit en transparantie brengen en de betrouwbaarheid in de relatie tussen talent en bedrijf vergroten.”

Leslie Vanhecke (SAVVY): “Geniet van je successen, maar neem ze nooit als vanzelfsprekend”
Ondernemer in de kijker

Leslie Vanhecke (38) is oprichtster en zaakvoerster van SAVY, een succesvol West-Vlaamse PR-, content- en brandingbureau met specialisatie in architectuur, design en lifestyle. “Authenticiteit vinden we heel belangrijk. Het is ons stokpaardje en het strekt zich uit over alles wat we doen. Ook als ondernemer is het belangrijker om steeds jezelf te blijven.”

Angélique Van Gils: “Gas geven in ondernemen is leuk, maar soms moet je even gas loslaten om niet uit de bocht te vliegen”
Ondernemer in de kijker

De Antwerpse onderneemster Angélique Van Gils groeide op in een modefamilie en stond veertien jaar geleden mee aan de wieg van het Belgische herenlabel Café Costume. In de herfst van 2020 richtte ze samen met haar twee dochters Joy (25) en jill (24) Pursuit Femmes op, dat kostuums op maat voor vrouwen maakt. “Zo’n maatpak geeft een vrouw extra zelfvertrouwen waardoor die haar talenten nog beter in de verf kan zetten. Op die manier wordt zij op haar beurt een rolmodel voor de volgende generatie vrouwen.”

Delphine Van Hoecke: “Het luchtige en vluchtige van B2C laat ik graag aan mij voorbijgaan”
Ondernemer in de kijker

Delphine Van Hoecke werkte jarenlang in verschillende PR-bureau’s in Brussel en Gent, waar ze klantenportefeuilles met internationale en nationale spelers beheerde. Tot ze in 2020 de sprong naar het ondernemerschap maakte en met Loud and Clear haar eigen PR- en strategisch communicatiebureau uit de grond stampte. “Ik ben altijd getriggerd geweest door mijn B2B-klanten die actief waren in de technologie, industrie en cleantech. Dat is dan ook de niche waar ik mijn diensten met Loud and Clear wil aanbieden. Voor mij zitten daar de échte verhalen die zich perfect lenen voor PR.”

Matthias Browaeys: “Ik zie bij veel mensen die niet ondernemen dat ze geleefd worden. Als ondernemer ben je baas over je eigen leven”
Ondernemer in de kijker

Matthias Browaeys (29) is founding CEO van het Gentse crowdfundingplatform WinWinner, dat hij begon als bachelorproef tijdens zijn opleiding kmo-management. Voor de camera was Browaeys een tijdje geleden te zien in het VTM-programma ‘Jonge Wolven’, achter de camera als co-host van de ondernemerspodcast ‘Goe Bezig!’.

Nico Huybrechts (Datashift): “Als ik mijn buikgevoel niet volg, kom ik op termijn altijd bedrogen uit”
Ondernemer in de kijker

Nico Huybrechts (38) is oprichter en CEO van Datashift, een tech scale-up uit Mechelen die in 2015 het levenslicht zag en intussen meer dan 70 medewerkers sterk is. Huybrechts noemt zichzelf niet graag serieel ondernemer, maar is het wel. Naast Datashift begeleidt en investeert hij in scale-ups en kmo’s die worstelen met de interne organisatie en met het omzetten van groei in duurzame resultaten. Hij is lid van de Raad van Bestuur van Konligo en geselecteerd voor Belgium’s 40u40, een initiatief om jonge leidinggevenden verder te ontwikkelen om zo hun impact op de maatschappij te verhogen. Maar het allerbelangrijkste zijn zijn twee oogappels Fenna (3) en Nelli (1).

Matteo Van Mol (Websteak): “Ik durf al eens wakker liggen van de minder goede reputatie die marketing soms heeft”
Ondernemer in de kijker

Matteo Van Mol is expert in digitale strategie. Als managing partner en Head of Performance bij het revenue-driven leadgeneration agency Websteak helpt hij organisaties meer omzet draaien. Daarnaast is hij medeoprichter van StrongTale, een nieuwe community van storysellers die innovatiegedreven bedrijven helpt om een echte contentmachine te worden via een uniek content machine framework. “Ik kan er echt van wakker liggen wanneer ik organisaties keuzes zie maken die niet gaan renderen, gewoon omdat ze vasthouden aan de ‘oude’ manier van marketing doen.”

Alexander Synhaeve: “Het uitbouwen van een eigen onderneming is de beste MBA-opleiding die je kan volgen”
Ondernemer in de kijker

Alexander Synhaeve heeft een verleden als headhunter maar profileert zich vandaag als een volleerd recruitment marketeer. In zijn rol als CEO van Tomorrow.be, het videorecruitment agency dat hij in 2019 zelf oprichtte, helpt hij start-ups, scale-ups, kmo’s én corporates om talent aan te trekken door middel van gerichte online rekruteringsvideo’s. Tot het klantenbestand behoren grote spelers als AB Inbev, Barco en Miele maar evengoed lokale kmo’s met acute rekruteringsnoden.

Joris De Koninck: “Veel ondernemers zouden staan springen om terug alles voor de eerste keer te kunnen ervaren”
Ondernemer in de kijker

Joris De Koninck is een seriële tech entrepreneur uit de bruisende Gentse start-up scene. Sinds 2016 bootstrapte en schaalde hij 3 bedrijven. Hij was medeoprichter van zijn eerste bedrijf Kayzr, dat in zes jaar tijd uitgroeide tot het grootste esports & gaming community platform in de Benelux, en in 2022 werd verkocht aan Golazo Group. In 2019 stond hij als co-founder aan de wieg van StriveCloud, een SaaS gamification platform met als missie om bedrijven te helpen de gebruikservaring van hun apps te verrijken en retentie te verhogen. En vorig jaar voegde hij met Levelate ook een recruitment start-up (met een twist) aan zijn ondernemerspalmares toe.

Evi Driesen (De Contentfabriek): “Ik heb de ‘uit-knop’ nog niet gevonden en ben daar eerlijk gezegd ook niet naar op zoek”
Ondernemer in de kijker

Na jaren als freelance content marketeer te hebben gewerkt, richtte Evi Driesen de Contentfabriek op. Dat was in het najaar van 2019, net na haar eerste zwangerschapsverlof. Intussen is Driesen mama van twee en schrijft ze samen met een gedreven team van content managers nog altijd met evenveel enthousiasme verder aan haar succesverhaal. Als is het voor de Chief Content Officer vaak ook zoeken naar de juiste balans tussen moeder zijn en het ondernemerschap.

Bjorn Vuylsteker (WeGroup): “Ondernemen is een levensstijl waarbij er nooit voldoende tijd is en je toch alles gedaan krijgt”
Ondernemer in de kijker

In het najaar van 2017 stond Bjorn Vuylsteker als jonge twintiger samen met twee co-founders aan de wieg van WeGroup. Het Gentse InsurTech bedrijf ontwikkelde een online distributieplatform dat verzekeringsaanbieders helpt om op een digitale of hybride manier advies te verlenen en op te volgen en is intussen uitgegroeid tot een internationaal gelauwerde scale-up met 600 klanten, waar Vuylsteker de pet van Chief Product Officer draagt. “Dat we met WeGroup de shift in de sector vanop de eerste rij mochten meemaken, omdat we deze zelf mee in gang hebben gezet, geeft een fantastisch gevoel!”

Jeroen Van Hautte (TechWolf): “Als je geen genoegen neemt met ‘net genoeg’ kan je veel meer tegenslag aan”
Ondernemer in de kijker

Jeroen Van Hautte is één van de drie founders en CTO van TechWolf dat een AI-gedreven platform ontwikkelde waarmee alle skills van elke individuele werknemer binnen een bedrijf kunnen worden opgelijst. De Gentse HR tech start-up haalde eerder dit jaar 10 miljoen euro groeikapitaal op en helemaal lijkt klaar voor internationale expansie. “Mochten we de komende jaren een succesverhaal kunnen schrijven in de VS, zou dat heel mooi zijn.”

Angelique Dupré: “Ik probeer als ondernemer heel erg dicht bij mezelf te blijven en mijn eigen pad te volgen”
Ondernemer in de kijker

Vanuit haar passie voor sport én ondernemen, brengt Angelique Dupré sportieve vrouwen met een entrepreneurial mindset samen op de koersfiets. De Gentse onderneemster, sinds jaar en dag zelf een fervente wielertoeriste, schreef eerder al twee boeken over haar favoriete sport en lanceerde onder de naam Little Black Bike een eigen label van stijlvolle fietskledij voor vrouwen. “Ik mag toch wel zeggen dat ik in Vlaanderen een referentie ben als het gaat over fietsende vrouwen.”

Jürgen Verniest (CEO Spotit): “Opofferingen maken hoort er als ondernemer bij”
Ondernemer in de kijker

Jürgen Verniest (45) is industrieel ingenieur in de elektromechanica, maar verloor zijn hart al snel aan de sales. Na zijn passages bij Alcatal en Cisco staat hij al twee jaar aan het roer bij Spotit, een cybersecuritybedrijf met hoofdzetel in Merelbeke, nabij Gent, en intussen ook een extra kantoor in de VS. Niet alleen zijn gezin plaatst hij als echte familieman op een voetstuk, ook zijn medewerkers en hun gezinnen wil Verniest elke dag gelukkig zien. “Ik vind het mooi om te zien dat al die gezinnen kunnen groeien en bloeien dankzij de groei van Spotit.”

Ine Meeussen (Ufinity): “Bijna al mijn dromen zijn intussen realiteit geworden”
Ondernemer in de kijker

Met het ondernemersbloed dat al generaties lang door haar aderen stroomt, een hoofd met onuitputtelijke bron van ideeën en een drive om ‘u’ tegen te zeggen, was het niet de vraag óf maar wel wanneer Ine Meeussen haar eigen bedrijf zou starten. En zo geschiedde, intussen meer dan 12 jaar geleden: ze zette haar schouders onder Ufinity, een HR-servicepartner voor financiële afdelingen, die intussen uitgroeide tot de Ufinity Group.

Thomas Van Poucke: “Kijk naar de broden op tafel in plaats van op zoek te gaan naar de kruimels”
Ondernemer in de kijker

Al twee jaar lang zet Thomas Van Poucke (34) als CEO de strategische lijnen uit van Groep Huyzentruyt. Met hem als kapitein heeft de West-Vlaamse projectontwikkelaar, één van de grootste van ons land, de wind in de zeilen. In 2021 boekte het bedrijf een recordomzet van ruim 110 miljoen euro en trekt het steeds meer de internationale kaart. Na het succes in Polen gaat Groep Huyzentruyt zich vanaf dit jaar ook op de Roemeense vastgoedmarkt gooien. Dat het ook nog eens aangenaam werken is bij de ontwikkelaar, blijkt uit het feit dat Groep Huyzentruyt zich al twee jaar op rij ‘Great Place to Work’ mag noemen.

Anne Cornut (Maison Slash): “De fouten die ik tot dusver maakte, had ik nodig om te kunnen groeien”
Ondernemer in de kijker

Anne Cornut (39) is co-founder van Maison Slash, een online platform en community voor ouders van kinderen tot 16 jaar die meer (willen) zijn dan enkel mama of papa. Haar ondernemersavontuur startte zes jaar geleden, samen met co-founder Ingrid Renders, toen Cornut de dertig voorbij was. “Omdat ik pas op latere leeftijd begon te ondernemen, heb ik veel valkuilen kunnen vermijden en kon ik op een relatief veilige manier fouten maken.”

Axel Ceusters: “Je mag het hoofd nooit laten hangen. Optimism is a moral duty”
Ondernemer in de kijker

Axel Ceusters (36) is COO van het familiale vastgoedbedrijf Ceusters. Als zoon van wijlen Hugo Ceusters en huidig CEO Ingrid Ceusters-Luyten groeide hij op in een ondernemersnest. Het sprak dan ook voor zich dat hij na zijn rechtenstudies in het bedrijf van zijn ouders stapte waar hij zich intussen ontpopte tot de leidende figuur en retailexpert. In zijn vrije tijd vind je hem terug tussen familie en vrienden of is hij met een goed glas wijn zijn volgende Europese trip aan het voorbereiden.

Arnaud Deveugle, founder & CEO van karamel: “Ik geloof heel sterk dat ik alles in mijn eigen leven zelf creëer: de goede én de slechte dingen
Ondernemer in de kijker

Met een diploma burgerlijk ingenieur op zak, had Arnaud Deveugle, die in 2012 afstudeerde, de jobs voor het uitkiezen. Na een verkeerde carrièrestap kreeg hij op zijn 27ste een zware burn-out die meer dan een jaar herstel vroeg. Klaar om opnieuw de arbeidsmarkt op te gaan, kwam hij echter tot de vaststelling dat de zoektocht naar een geschikte job geen leuke ervaring is. Het idee achter karamel, een digitaal platform dat individuen bijstaat doorheen hun volledige carrière, was geboren.

Toine Habets (BubblyDoo): “Ook met beperkte middelen is niet kiezen altijd verliezen”
Ondernemer in de kijker

Toine Habets (25) is co-founder en CEO van BubblyDoo, een platform voor gepersonaliseerde kinderproducten dat hij drie jaar geleden samen met drie medevennoten oprichtte. Hierdoor kan elk kind de hoofdrol spelen in zijn of haar eigen boek of bordspel. Intussen is het bedrijf actief in zes landen. ”Met elke kleine stap die je zet, wordt de volgende stap groter.”

Dimitri Van Hoe (StoryMe): “Ik wist bij mijn start als CEO dat ik voor een moeilijke opgave stond”
Ondernemer in de kijker

Dimitri Van Hoe (34) begon zijn carrière als Art Director bij het Gentse video agency StoryMe. Hij groeide al snel door naar verschillende functies binnen het bedrijf. In 2021 kwam hij als CEO aan het roer te staan, samen met een volledig nieuw en ervaren managementteam. In zijn vrije tijd vind je hem waarschijnlijk terug in een boulderzaal, op een of ander festival of op wandel met zijn hond Maximus. “Een goede work-life balans is iets waar ik enorm veel waarde aan hecht. Voor mijn team, maar ook voor mezelf.”

Casimir Morobé (Toqua): “Ik beschouw het als een voorrecht om dit op mijn leeftijd al te mogen doen”
Ondernemer in de kijker

Bruggeling Casimir Morobé (24) richtte na zijn studies handelsingenieur Toqua op, een ambitieuze Gentse start-up die de performantie van schepen met behulp van machine learning helpt optimaliseren, waardoor rederijen flink kunnen besparen op hun brandstoffactuur. Toqua heeft alvast de wind in de zeilen en viel vorig jaar zelfs internationaal in de prijzen. “Ik beschouw het als een voorrecht om dit op mijn leeftijd al te mogen doen. Daar laat ik met plezier andere zaken voor vallen.”

Zaïna De Beer (Alpha Legal Creatives): “Ik ben een onuitputtelijke ideeënmachine”
Ondernemer in de kijker

Zaïna De Beer is founder van Alpha Legal Creatives. Als creatieve juriste combineert ze juridische knowhow met brandings skills, om zo ondernemers niet alleen de juiste grafische producten zoals merknamen of logo’s aan te bieden maar hen vooral ook te beschermen tegen plagiaat en onrechtmatig gebruik. “Elke ondernemer heeft het recht om zijn of haar business op een veilige manier uit te bouwen. Plagiaat is nog te vaak aanwezig. Ik wil dit voorkomen en awareness creëren!”

Gilles Mattelin (Henchman): “Mijn privé- en professioneel leven lopen constant door elkaar, wat heel erg boeiend is”
Ondernemer in de kijker

Nadat hij eerder Intuo had opgericht, een succesvol Gents HR-techbedrijf dat in de scale-upfase werd overgenomen door bedrijfssoftwareleverancier Unit4, stond rasondernemer Gilles Mattelin mee aan de wieg van legaltech start-up Henchman dat juridische experts toelaat om sneller contracten op te stellen. Recent bracht Mattelin samen met onder andere YouTube-fenomeen Average Rob ook nog een eigen pilsbier op de markt. “Ik leef momenteel aan 300 kilometer per uur maar dat is helemaal niet erg.”

Natalie Vanderick (I Just Love Breakfast): “Ondernemen is elke dag beslissingen nemen, als single founder kan dat best vermoeiend zijn”
Ondernemer in de kijker

I Just Love Breakfast is een Belgisch granola merk dat zo’n 6 jaar geleden een vliegende start nam. Bezielster Natalie Vanderick vond inspiratie in een pre-granola tijdperk tijdens haar tijdelijk verblijf in New York. Bij terugkeer naar België gooide ze haar carrière als architecte overboord en tekende de eerste lijnen van haar eigen granolamerk uit. Sindsdien vindt I Just Love Breakfast dagelijks de weg naar de ontbijttafel bij duizenden gezinnen.

Seppe De Baerdemacker (PEAK Coaching): “Ik kick echt op groei”
Ondernemer in de kijker

Seppe De Baerdemacker, oprichter van PEAK Coaching, weet als geen ander hoe belangrijk het is om CEO te zijn van je eigen lichaam. In het snelgroeiende personal training bedrijf dat hij in 2020 uit de grond stampte, komen zijn twee grootste passies - sport en ondernemen - mooi samen. “Ik sport ontzettend graag, maar zelfs op mijn jonge leeftijd is het niet evident om in het ondernemerschap je gezondheid steeds voorop te stellen.”

Kimia Namadchi (CurveCatch): “Doorheen de jaren ben ik gaan inzien dat niet geld maar tijd het meest kostbare goed is”
Ondernemer in de kijker

Kimia Namadchi koos na een veelbelovende carrière van net geen vijf jaar op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin voor een eigen ondernemersavontuur. Samen met Nils Heyman-Dewitte richtte ze eerder dit jaar CurveCatch op, een Antwerpse start-up die gebruik maakt van artificiële intelligentie om een soort van ‘Netflix voor lingerie’ te worden.

Freyke Van Looveren: “Velen verklaarden me gek, maar ik ben toch blij met de keuze voor het ondernemerschap”
Ondernemer in de kijker

Net als haar partner Carl Vorsselmans liet de Antwerpse Freyke Van Looveren in 2018 een mooie carrière bij de Belgische politie varen om warmere oorden op te zoeken en haar kans te wagen als vastgoedmakelaar in Spanje. Beiden staan nu samen aan het hoofd van hun bedrijf ‘Nieuwbouw in Spanje en Nieuwbouw Tenerife’ waarmee ze landgenoten helpen hun droomwoning of appartement in Tenerife, Costa del Sol, Costa Blanca of Ibiza te vinden. “Hoewel we het hele jaar door in een aangenaam klimaat werken, hebben we de laatste jaren nog nooit een dag of week ‘echt’ vakantie genomen.”

Sofie Spriet (Dewaele Vastgoedgroep): “In elke tegenslag zie ik nieuwe opportuniteiten”
Ondernemer in de kijker

Sofie Spriet is CEO van Dewaele Vastgoedgroep en helpt met haar start-up Togbat.legal advocatenkantoren te innoveren. “Als er één les is die ik geleerd heb als ondernemer: fouten durven toegeven en eruit leren.”

Wouter Haan (Drukland): “Voor mij draait ondernemen meer om het spel dan om de knikkers”
Ondernemer in de kijker

Volgens Wouter Haan, oprichter en eigenaar van online drukkerij Simian (moederbedrijf van Drukland, Reclameland en Flyerzone), doe je als ondernemer je beste investeringen in personeel, opleidingen en je bedrijfscultuur. De Nederlander opende vorig jaar in ons land een eerste fysieke kantoor van Drukland en leerde daarmee de Belgische markt en gewoontes nog beter kennen. De ambities zijn groot. “Binnen dit en drie jaar moet Drukland het grootste online platform in België zijn om drukwerk te bestellen. Toch draait ondernemen voor mij meer om het spel dan om de knikkers.”

Ilse Dapper (iDeeLAB): “Ondernemen kan je niet alleen”
Ondernemer in de kijker

Ilse Dapper, afkomstig uit Brugge maar sinds jaar en dag woonachtig in Antwerpen, was in een vorig leven intensiviste in GZA. Tot ze niet zo lang geleden besliste om haar doktersjas definitief aan de haak te hangen en haar kans te wagen als fulltime onderneemster. Met iDeeLAB, het bijscholingsproject dat Ilse Dapper al in oktober 2016 was opgestart, wil ze haar ex-collega’s inspireren en zo de job van arts future proof maken door hen nieuwe kennis, inzichten en leiderschapsskills bij te brengen.

Dewi Van De Vyver (Flow Pilots): “Verandering is een wezenlijk onderdeel van het leven”
Ondernemer in de kijker

Dewi Van De Vyver, CEO van het Antwerpse Flow Pilots, werd twee jaar geleden uitgeroepen tot ICT Woman of the Year. Zelf een enthousiaste techonderneemster zijnde, laat Van De Vyver geen kans onbenut om een lans te breken voor meer vrouwen in ICT. “Als ik over iets pieker, dan is het over mijn eigen pad.”

Jan Van Lancker: “Ondernemers zijn net als sporters veelal blije en energieke mensen”
Ondernemer in de kijker

Voormalig zakenadvocaat Jan Van Lancker is mede-eigenaar en CEO van projectontwikkelaar Uplace. Daarnaast is hij medevennoot en bezieler van Vinetiq, een wijnboutique gespecialiseerd in cool climate wijnen, en van het Belgische wijndomein Valke Vleug waar hij helemaal tot rust komt. “Ook van mijn grootste fouten en domste beslissingen heb ik geleerd. Al kan het serieus pijn doen, ik zie de zin in van vallen en opstaan.”

Maximilien Peeters: “Als je niet bereid bent om je 120% te smijten, dan moet je er zelfs niet aan beginnen”
Ondernemer in de kijker

Maximilien Peeters (30) is een ondernemer pur sang. Naast de dagelijkse leiding over La Movida, een marketing agency dat door zijn moeder Michele werd opgericht, is hij ook CEO van het talentenbureau The Agency én CMO van non-alcoholische drankenproducent Niets. Daarnaast investeert hij in Coffee Lacrosse, een Belgische keten van hippe koffiebars. “Ik lig meer en meer wakker van hoe ik voldoende impact kan hebben om mensen te helpen die minder kansen in het leven kregen”, zegt Peeters die de dag steevast start met een uurtje sporten.

Marijke Van de Sompele (The Harbour): “Ook buiten je eigen team doe je er goed aan om je te omringen met inspirerende mensen”
Ondernemer in de kijker

Marijke Van de Sompele volgde begin dit jaar co-founder Aelbrecht Van Damme op als CEO van het Gentse financieringsbureau The Harbour, waar ze al sinds eind 2019 werkzaam is als senior funding expert. Voordien bouwde de West-Vlaamse een succesvolle carrière uit als ondernemersbankier bij BNP Paribas Fortis en als director corporate finance bij Titeca Accountancy, waar ze ook partner was. “Mochten we ons concept kunnen internationaliseren, dan zou ik elke dag met een big smile rondlopen.”

Sarah Parent (Go Forest): “Als je onderneemt, heb je altijd voor- en tegenstanders maar je wil vooral geen grijze muis zijn”
Ondernemer in de kijker

Sarah Parent, is co-founder en Chief Ecological Officer van Go Forest, een start-up die bedrijven helpt om hun ecologische voetafdruk te compenseren door bomen aan te planten op plekken in de wereld waar die de grootste impact hebben. De jonge Gentse onderneemster werd onlangs genomineerd als finaliste voor de WOMED Award 2021 in de categorie ‘Belofte van het Jaar’ die op 9 maart wordt uitgereikt.

Maarten Michielssens (EnergyVision): “Er is geen andere weg dan hard werken”
Ondernemer in de kijker

Ex-sportjournalist Maarten Michielssens is CEO van EnergyVision, het Gentse energietechnologiebedrijf dat hij in de herfst van 2014 met een bescheiden startkapitaal samen met twee anderen oprichtte, intussen ook in Marokko en China actief is en onlangs nog het in het nieuws kwam omdat het Marc Coucke en zijn investeringsfonds Alychlo als nieuwe aandeelhouder aan boord hees.

Charlotte Matthys (NONA): “Professioneel kan ik niet zo goed loslaten, maar dat toont de drive die ik heb als ondernemer”
Ondernemer in de kijker

Charlotte Matthys, bio-ingenieur van opleiding, is de Gentse onderneemster achter NONA, een merk van premium alcoholvrije spirits die een smaakvol alternatief bieden voor de klassieke gin en Aperol Spritz. Na haar definitieve doorbraak op de Belgische markt valt nu ook de rest van de wereld voor de kruidige brouwels van NONA, zo bewijzen de verschillende internationale prijzen die Matthys en haar team in de wacht sleepte. “Aangezien ik me zo goed amuseer met NONA, voel ik niet echt de behoefte om per se veel andere hobby’s te hebben.”

Jan Luts (Digital Leap & Juumo): “Ondernemen geeft me meer energie dan dat het opslorpt”
Ondernemer in de kijker

Leuvenaar Jan Luts stond in de zomer van 2017 mee aan de wieg van Juumo, een digitaal platform voor een slim en gebruiksvriendelijk vastgoedbeheer. Begin 2020 stampte hij een tweede start-up uit de grond: Digital Leap is een full service collaborative agency waarvan hij vandaag nog steeds CEO is. “De vrijheid die je als ondernemer hebt en het enthousiasme waarmee ik elke dag ga werken, is gewoon de max!”

Petra Meeus (Billycom): “Ik hou enorm van die high energy-modus die eigen is aan het ondernemerschap”
Ondernemer in de kijker

Petra Meeus is zaakvoerster van Billycom, een strategische contentstudio die ze in 2015 uit de grond stampte in Leuven. Intussen heeft het bedrijf een nieuwe Billy Studio gevonden in Heverlee en kan de Billy Boss rekenen op een team van 8 content diggers die bedrijven sneller op de radar brengen van klanten, sollicitanten én Google. “Ondernemers halen het maximum uit hun business én uit het leven. Ik hou enorm van die high energy-modus.”

Laurens D’Hoore (Thrive): “Zalig dat ik een product kon creëren waar mensen enthousiast over zijn omdat het voor hen een meerwaarde biedt”
Ondernemer in de kijker

Laurens D’Hoore werkte ooit als advocaat maar heeft de ondernemersmicrobe helemaal te pakken sinds hij in het voorjaar van 2021 onder de naam Thrive het eerste eerste sports recovery beer ter wereld op de markt bracht. De 31-jarige Gentenaar, zelf een fervent triatleet, werkte maar liefst anderhalf jaar aan dit unieke recept, samen met de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB). “De ambitie is om van Thrive echt een begrip te maken, als hét bier voor na sport. En dit op internationaal niveau.”

Olivier Glorieux: “In het begin was er altijd wel een reden om ermee te stoppen, tot dat ene magische moment dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen”
Ondernemer in de kijker

Olivier Glorieux is medeoprichter van Yucopia, een aankoopplatform dat kmo’s en zelfstandigen toelaat hun aankoopproces danig te vereenvoudigen maar vooral ook aanzienlijk goedkoper te maken. “Ik hoop dat Yucopia mijn beste investering ooit wordt, want behalve geld heb ik er ook lief, lijf en leden in geïnvesteerd.”

Alexander Goovaerts (Headlight): “Het feit dat je als ondernemer geen aan/uit-knop hebt, is niet altijd makkelijk”
Ondernemer in de kijker

Antwerpenaar Alexander Goovaerts is founder en managing director van Headlight, dat ambitieuze techbedrijven helpt groeien in hun sales recruitment strategie en hen tegelijkertijd in contact brengt met de juiste salesprofielen. “Vroeger dacht ik dat alle ondernemers visionair en multi-skilled waren en als soort supermensen door het leven gingen. Maar intussen weet ik wel beter.”

Ann-Sophie Van Triel (Social Issue): “Als je iets wil bereiken, moet je nu eenmaal opofferingen doen”
Ondernemer in de kijker

Ann-Sophie Van Triel is founder en zaakvoerster van branding & digital agency Social Issue. Daarnaast is ze manager van Gers Pardoel, de Nederlandse zanger die ook haar levenspartner is. Vorige maand stampte de 25-jarige onderneemster een tweede bedrijf uit de grond: Kiosk verkoopt homemade kaarsen en andere decoraties, zowel B2B als B2C.

Jeroen Poels (Deltaworx): “Als je niet kunt delen, kan je ook niet vermenigvuldigen”
Ondernemer in de kijker

Jeroen Poels is CEO van Deltaworx, een snelgroeiend uitzendkantoor voor studenten dat hij in 2012 op 18-jarige leeftijd zelf uit de grond stampte. De steile opmars van zijn bedrijf bleef niet onopgemerkt: zo dook Poels dit jaar op in de prestigieuze ‘Forbes 30 under 30 Europe’ lijst (in de categorie Social Impact) en werd hij een halve BV na zijn passage in het tv-programma ‘Jonge Wolven’. Sinds deze week host hij, samen met collega-ondernemer Matthias Browaeys, een eigen talkshow op Kanaal Z: Goe bezig!

Laurent Lejeune (Bidimo): “Laat je nooit naar beneden halen door mensen die niet in je projecten of ideeën geloven”
Ondernemer in de kijker

Laurent Lejeune is CEO van Bidimo, een online biedplatform voor vastgoed dat afgelopen zomer in België werd gelanceerd. “Ik ben graag met veel dingen tegelijk bezig en heb mijn professionele carrière eigenlijk nooit als een obstakel gezien of iets waar ik opofferingen heb moeten voor doen. De dag dat dat wel zo is, wordt het tijd om op het gaspedaal in te duwen.”

Céline Malyster: “Het is pas door de lat consequent hoog te leggen dat je jezelf dwingt om te groeien. Als anderen dat intimiderend vinden, zegt dat meer over hen dan over jou”
Ondernemer in de kijker

Céline Malyster (38) vervulde doorheen haar carrière sleutelrollen in customer experience, management skills trainingen, sales en marketing. Die expertise brengt ze sinds 2019 samen in Walhalla Branding, een business development en branding agency voor bedrijven die op zoek zijn naar structurele en financiële groei. “Mijn professionele pad tot dusver stemt me tevreden maar vanaf nu mag het wel in een stroomversnelling komen.”

Guy Van Neck (Mobietrain): “Net zoals bij topsport is voldoende rust en ontspanning belangrijk om als ondernemer te blijven presteren”
Ondernemer in de kijker

Guy Van Neck is CEO van Mobietrain, het bedrijf dat hij in 2015 mee oprichtte en dat een microlearning app ontwikkelde waarmee medewerkers van bedrijven op elk moment van de dag en op elke plek stapsgewijs hun kennis kunnen bijschaven. “Ik droom ervan om van MobieTrain een unicorn te maken die impact maakt door zoveel mogelijk mensen de kans te geven een opleiding te volgen.”

Yasmin Dewilde (WeAreLions): “Leef je leven vandaag is een belangrijke les die mensen vaak pas realiseren als het te laat is”
Ondernemer in de kijker

Yasmin Dewilde is founder en zaakvoerster van WeAreLions, een coachingsbedrijf dat ondernemers en executives ondersteunt om de innerlijke leeuw in hen naar boven te halen en de beste versie van zichzelf te worden. “Het leukste aan ondernemen is dat je alle vrijheid hebt om iets te creëren wat voorheen nog niet was. Je bent letterlijk de creator van je leven, de beeldhouwer.”

Sven Potvin (Antonissen Development Group): “Om het leven te leiden dat ik nu heb, moet je uiterst efficiënt omgaan met je tijd”
Ondernemer in de kijker

Sven Potvin (40) is CEO van Antonissen Development Group, een Belgische projectontwikkelaar die de laatste jaren een sterke groei kende en intussen ook actief is op de Luxemburgse markt. “Eigenlijk mag ik mij gelukkig prijzen want voorlopig heb ik nog van niets spijt als ik terugkijk op mijn professionele carrière.”

Niels Van Weereld (Metamaze): “Het is té makkelijk om iemands succes puur toe te schrijven aan geluk”
Ondernemer in de kijker

Niels Van Weereld is CEO van Metamaze, een beloftevolle Antwerps SaaS-start-up die in 2020 een platform voor Intelligent Document Processing (IDP) op basis van artificiële intelligentie ontwikkelde. Aan de hand van automatische data-extractie en verwerking helpt het zo bedrijven om hun documentverwerking te automatiseren. “Het leukste aan ondernemen is dat je als team een groeiverhaal schrijft en daarvan ook echt de progressie kan zien.”

Veerle Dobbelaere (Ademruimte Academie): “In mijn wereld bestaat falen niet, enkel leren”
Ondernemer in de kijker

Al meer dan tien jaar combineert Veerle Dobbelaere haar succesvolle acteercarrière met die van professionele life & mental coach voor de bedrijfswereld. Vorig jaar richtte ze haar Ademruimte Academie op, waarmee ze zowel ondernemers en leidinggevenden als hun individuele teamleden handvaten aanreikt om hun mentaal, fysiek en emotioneel welzijn te verbeteren.

Jeroen Spitaels (Mealhero): “Als ondernemer in een snelgroeiend bedrijf ontwikkel je een stevig incasseringsvermogen”
Ondernemer in de kijker

Jeroen Spitaels, is co-founder en CEO van Mealhero, de Gentse scale-up die een slimme oplossing bedacht voor mensen die niet elke dag tijd hebben om vers te koken, maar toch lekker en gezond willen eten. “Wij hebben een merk gestart dat echt tot in de kern van het mens-zijn gaat: het eten op je bord.”

Nele Van Damme (Upgrade Estate): “Impact maken vind ik veel belangrijker dan geld verdienen”
Ondernemer in de kijker

Nele Van Damme is co-founder en CEO van Upgrade Estate, het Gentse groeibedrijf dat ze samen met haar echtgenoot Koenraad Belsackin 1999 uit de grond stampte en waarmee het ondernemersduo zich vanaf dag één onderscheidt in het bouwen en beheren van kwalitatieve huisvesting voor studenten (Upkot) en young professionals (Upliving). Met zijn connecterende huisvesting is Upgrade Estate uitgegroeid tot marktleider in België. “Vandaag werk ik ongeveer 50% in het bedrijf en 50% aan het bedrijf. Ik ben eager to explore en dankzij de maturiteit van ons bedrijf kan ik mij richten op toekomstige uitdagingen en opportuniteiten.”

Balder Martens (De Barbaren): “De beste investering is voor mij gebeurd in volle coronacrisis”
Ondernemer in de kijker

Balder Martens is oprichter en CEO van De Barbaren, een creatief branding- en communicatiebureau in Gent met een hart voor oprechte merken en schone verhalen. “Eerlijk is eerlijk: ik kan dit enkel dankzij mijn vrouw die naast haar vaste job ook thuis de boel in goede banen leidt, daar ben ik haar super dankbaar voor. Niet dat ik de altijd afwezige partner ben maar een 9-to-5 job is dit absoluut niet.”

Christof Roggen (DPS): “Elke beslissing, goed of fout, heeft geleid tot waar ik vandaag sta. Daar ben ik niet per se ontevreden mee”
Ondernemer in de kijker

Christof Roggen is zaakvoerder van Document & Print Solutions, kortweg DPS. In volle coronacrisis borrelde het idee om andere Vlaamse ondernemers te interviewen die niet de bekendheid van een Marc Coucke of Wouter Torfs hebben en daarom veel minder of zelfs nooit in de media opduiken. En zo geschiedde. Zijn Belgische Ondernemers Podcast viel duidelijk niet in dovemansoren en wist zich al snel een plek te veroveren in de lijst van populaire Vlaamse podcasts. “Ik zeg altijd dat ik een selfmade ondernemer ben. Ergens klopt dat wel, maar ik had het nooit gekund zonder alle mensen rondom mij.”

Glenn Mathijssen (Alberts): “Trots zijn is zilver, dankbaar zijn goud”
Ondernemer in de kijker

Glenn Mathijssen, is CEO & co-founder van Alberts, een Antwerpse foodtech start-up die hij in 2015 samen met twee andere jonge ondernemers oprichtte en die als missie heeft gezonde voeding voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Daarvoor ontwikkelde het slimme automaten (met bijhorende app) waarmee je verse, gepersonaliseerde smoothies - en binnenkort ook soep - kan bereiden op het werk, op school of on the go.

Kevin Alderweireldt (Cousteau): “Cashflow is het enige wat mij ’s nachts wakker houdt. Iets waar binnen ondernemerschap veel te weinig over wordt gepraat”
Ondernemer in de kijker

Kevin Alderweireldt is founder en CEO van Cousteau, een VR storytelling agency met hoofdzetel in Antwerpen dat internationaal hoge toppen scheert. “Digitale technologieën zorgen ervoor dat de wereld heel klein is geworden. Gelukkig heb ik een fantastische vrouw aan mijn zijde die zelf uit een internationaal ondernemersnest komt. Zij begrijpt heel goed dat ik veel in het buitenland moet zitten om het bedrijf te laten groeien.”

Thomas Lepelaars (Nodalview): “Ondernemen is als een marathon lopen, dus moet je zowel mentaal als fysiek in topconditie zijn”
Ondernemer in de kijker

Thomas Lepelaars is de co-founder en CEO van Nodalview, een Brusselse PropTech scale-up die sinds de oprichting in 2016 digitale visuele oplossingen voor de vastgoedmarkt ontwikkelt wat resulteerde in een handige mobile app die dagelijks door meer dan tienduizend vastgoedmakelaars in heel Europa wordt gebruikt. “Ik denk dat elke ambitieuze ondernemer altijd groter droomt.”

Maura Nachtergaele (Payflip): “De vreugde die gepaard gaat met elk succes voelt alsof je voor het eerst zonder steunwieltjes fietst”
Ondernemer in de kijker

Maura Nachtergaele is de 28-jarige CEO van Payflip, het bedrijf waarvan ze eind 2019 mee aan de wieg stond, samen met haar vennoten Filip Van Doninck en Jon Lopez Garcia. De Oost-Vlaamse start-up bouwde een tool die het voor kmo’s mogelijk maakt werknemers een fiscaal geoptimaliseerd en gepersonaliseerd loonpakket aan te bieden. “Het leukste aan ondernemen is het ijltempo waaraan jijzelf en het team bijleert. Ook al gaat dat gepaard met veel vallen en opstaan en onder het juk van een verpletterende verantwoordelijkheid.”

Maarten Van de Vondel (Proudly): “Ondernemen is voor mij zoals eender welke andere passie of hobby”
Ondernemer in de kijker

Maarten Van de Vondel (28) is managing partner van Bloovi alsook co-founder en CEO van Proudly, één van de eerste platformen in België die inzet op proactieve recruitment en talent pooling. “Ondernemen is voor mij zoals eender welke andere passie of hobby: je doet dat graag en je past je leven daaraan aan”, zegt de naar Antwerpen uitgeweken Kempenaar.

Arnout Van de Meulebroucke (Phished): “Een wereldleider worden in cybersecurity, dat is mijn grote droom”
Ondernemer in de kijker

Arnout Van de Meulebroucke richtte in 2018 Phished op, een start-up die AI-gedreven trainingssoftware ontwikkelt waarmee realistische cyberaanvallen kunnen worden gesimuleerd om zo bedrijven en hun medewerkers te wijzen op de gevaren van phishing. “Fulltime voor Phished werken is tot nu toe de beste beslissing in mijn carrière geweest, maar ik vraag me soms af hoe mijn pad er zou uitzien als ik er vroeger aan was begonnen.”

Colin Deblonde (Dripl): “Ondernemen maakt het mogelijk om je tijd en werk te hefbomen tot iets dat groter is dan jezelf”
Ondernemer in de kijker

Colin Deblonde is de 23-jarige co-founder van Dripl, een Gentse start-up die met verpakkingsvrije frisdrankautomaten een ‘refillution’ wil starten. “We willen de frisdrankindustrie heruitvinden vanwege die single-use afvalberg en overbodig watertransport. De gedachte dat een concept van een paar jongen gasten écht een steentje kan bijdragen aan de wereld van morgen vind ik echt zalig!”

Larissa Coninx (Second): “Studie is mijn rustpunt in de hectiek van het ondernemerschap”
Ondernemer in de kijker

Larissa Coninx (32) is als onderneemster niet aan haar proefstuk toe. Naast oprichtster van form. en Bar Fest, kennen we haar voornamelijk als founding partner van Second agency, een juridisch strategiebureau dat de marktpositie van bedrijven verbetert via proactief juridisch advies. “Hoewel mensen denken dat ondernemen een leven is van onzekerheid, biedt het ook enorm veel zekerheid.”

Enzo Maenhaut (Cyclo Studio): “Mijn belangrijkste ondernemersles tot dusver? Dat alle clichés kloppen”
Ondernemer in de kijker

Enzo Maenhaut is de man achter Cyclo Studio, een boutique fitness-studio met 100% focus op cycling groepslessen, indoor maar sinds corona vooral ook outdoor. De mosterd haalde de Oost-Vlaming in New York, de stad waar Maenhout na zijn opleiding Handelswetenschappen bijna anderhalf jaar woonde en werkte. In september 2019 opende de amateur-triatleet een eerste vestiging in Sint-Martens-Latem, nabij Gent. Na een geslaagde crowdfunding campagne breidt Cyclo Studio binnenkort uit naar Antwerpen.

Jill Mathieu (Goodcopy.ink): “Wat echt aan mijn ribben kan blijven plakken, zijn ontevreden klanten”
Ondernemer in de kijker

Creatieve duizendpoot en woordenkunstenares Jill Mathieu is het brein achter Goodcopy.ink. Dit Gentse copywriterscollectief verwierf bij het grote publiek bekendheid met de opvallende roze ‘Ik u ook’-posters die de Arteveldestad deden opfleuren in tijden van corona. Later lanceerde Mathieu ook de erotische podcast Vruchtvlees. “Het plezantste aan ondernemen was misschien wel de ontdekking dat ik het überhaupt kon.”

Fredo De Smet: “Over enkele jaren wil ik weer op eigen benen staan, deze keer met het vizier op het buitenland”
Ondernemer in de kijker

Na meer dan een decennium als dj en curator te hebben gewerkt, legde Fredo De Smet zich toe op cultuur, media en technologie. Hij richtte in 2010 Gent M op, een organisatie dat zich boog over de impact van technologie op de mens en maatschappij. In zijn boek ‘Artificial Stupidity’ gaat hij op zoek naar wat het betekent om mens te blijven in een veranderende wereld. Fredo De Smet is momenteel ook werkzaam als curator en adviseur, onder meer voor VRT. “Een digitale uitgeverij voor internationale changemakers, dat is de grote droom.”

Stijn Martens (Hopr): “Het leukste aan ondernemen is dat je van nul iets kan opbouwen”
Ondernemer in de kijker

Stijn Martens (40) is een Limburgse ondernemer en de man achter Hopr, de allereerste Belgische online supermarkt die op 19 april de virtuele deuren opende in Hasselt. Wie via de Hopr-website een bestelling plaatst, krijgt de levering op het moment naar keuze aan de deur geleverd. Met een volledig elektrische bestelwagen nota bene. “In 2019 ben ik ‘s nachts een aantal keren vol adrenaline wakker geschoten omdat ik toen al met het idee van een online supermarkt in mijn hoofd zat.”

Alexandre Goossens (Connus): “Mijn familie en vrienden weten dat ik op een belangrijk kruispunt in mijn leven sta”
Ondernemer in de kijker

Alexandre Goossens (24) is founder en manager van Connus, een jonge Gentse start-up die een app ontwikkelde waarop influencers enerzijds en bedrijven en merken anderzijds elkaar vlotter kunnen vinden en die intussen in 40 landen wordt gebruikt. “Ondanks het feit dat het nu wel heel bizarre tijden zijn, heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn keuze om zelf te gaan ondernemen.”

Eline De Munck (Odette Lunettes): “Je mist veel kansen als je enkel gefocust bent op langetermijndoelen”
Ondernemer in de kijker

Eline De Munck (33) heeft al meerder carrièrepaden bewandeld (als actrice, zangeres, radiohost, VJ bij jongerenzender JIM,...) maar vandaag kennen we haar vooral als fulltime onderneemster. Ze is het gezicht achter en van Odette Lunettes, het Belgische brillenmerk dat ze in 2015 samen met haar zakenpartner Bob Geraets in de markt zette. Na Antwerpen ging onlangs in Gent een nieuwe flagship store open, gevolgd door een 'Sea'sonal Store in Knokke. “Alles wat ik doe, doe ik met hart en ziel. Mocht ik het anders hebben aangepakt, zou Odette Lunettes een bedrijf zijn geweest waar ik mij veel minder mee verbonden voel.”

Anthony Viaene (Dropon): “Vertrouwen hebben in anderen is nodig, maar controle en overzicht behouden ook”
Ondernemer in de kijker

Anthony Viaene, die in 2013 mee aan de wieg stond van het Gentse fietskoerierbedrijf Bubble Post dat later door Bpost werd ingelijfd, is sinds 2018 co-founder en CEO van Dropon. Met een slimme en gebruiksvriendelijke tool helpt zijn SaaS start-up andere bedrijven om hun last-mile leveringen te optimaliseren en controle te krijgen over hun routeplanning en -opvolging. “Ik zou heel graag Dropon verder schalen naar het buitenland en misschien ook nog andere projecten in het buitenland opstarten.”

Boris Veldhuijzen van Zanten (TNW): “Ik stel de meeste ‘domme’ vragen in meetings en laat mij graag simpele dingen uitleggen”
Ondernemer in de kijker

Amsterdammer Boris Veldhuijzen van Zanten is co-founder & CEO van technologieplatform en open-air tech festival The Next Web, kortweg TNW, waarvan de Britse zakenkrant Financial Times sinds 2019 meerderheidsaandeelhouder is. “Het lijkt me een enorme uitdaging om mijn bedrijf tien keer zo groot te zien worden, en uit te vinden of ik mee kan groeien.”

Rutger Bevers (Conversation Starter): “Mijn privéleven gaat niet echt ten koste van ondernemen, het is eerder het gevolg ervan”
Ondernemer in de kijker

Rutger Bevers is co-founder & CEO van Conversation Starter, de snelgroeiende Antwerpse start-up die een platform aanbiedt voor het organiseren van online netwerking events. Grote namen als Google, ING, EY, Deloitte en de Universiteit Hasselt zijn trouwe gebruikers.

Hannes Coudenys (Hurae): “Ik kan goed jongleren tussen ondernemen en leven”
Ondernemer in de kijker

Het grote publiek kent Hannes Coudenys vooral als een zeer actieve vlogger. Sinds zijn wekelijkse bijdrage in ‘Iedereen Beroemd’ weet televisiekijkend Vlaanderen nu ook dat hij de bezieler is van de populaire website Ugly Belgian Houses. Maar als ondernemer verdiende Coudenys zijn eerste strepen vooral als medeoprichter en CEO van Hurae, een creative agency dat mee mee aan de wieg stond van Smile Safari, het grootste Instagram- en TikTokmuseum van Europa.

Tom Herrijgers (Marbles): “Ik heb rust gevonden in het ondernemen waardoor ik zaken die minder goed gaan makkelijk kan loslaten”
Ondernemer in de kijker

Ondernemer en coach Tom Herrijgers kennen de meesten als oprichter en CEO van Marbles, een digitaal 360° communicatiebureau uit Antwerpen met een zelfsturend team van 17 medewerkers. “Mijn grootste droom is dat we heel de wereld mogen inspireren met onze manier van werken.”

Amandine De Paepe (Insentials): “Ik heb lang gedacht dat ik niet slim genoeg ben om zelf te ondernemen en dat ik het niet zou aankunnen”
Ondernemer in de kijker

Na een jaar van voorbereiding en bouwen aan een multidisciplinair team lanceerde biomedicus en voedingsdeskundige Amandine De Paepe (38), die onder meer haar strepen verdiende in de farmaceutische wereld, haar eigen online platform. Met Insentials wil de Gentse onderneemster en mama van twee andere vrouwen preventief helpen bij het aanvullen van hun tekorten in essentiële vitamines en dat op basis van een persoonlijke screening. Daarnaast ontwikkelde ze een innovatieve, 100% transparante pil die 6 essentiële vitamines bevat waar elke vrouw haar dagelijkse dosis energie uit haalt. “De vrouw vandaag is echt een superwoman maar heeft wel essentiële vitamines nodig om die superkrachten te behouden.”

Pieter Van Leugenhagen (yondr): “Stress is een gevaarlijk beestje, gelukkig kan ik het steeds beter van me afzetten”
Ondernemer in de kijker

Pieter Van Leugenhagen ziet het leven graag door een VR-bril. Als Managing Partner van yondr, het immersive agency dat hij in 2015 samen met Mathias Van Dosselaer en Dave Roox oprichtte, wil hij mensen en bedrijven de ultieme virtual reality experience doen beleven. De start-up uit Beveren creëert 360-graden video’s waarmee het de wereld wil veroveren. “Men mag zeggen wat men wil over work-life balance, maar als startende ondernemer is het de eerste jaren gewoon gas geven.”

Carl Vorsselmans (Nieuwbouw in Spanje): “Met je eigen onderneming sta je op en ga je ook slapen”
Ondernemer in de kijker

Als zaakvoerder van Nieuwbouw in Spanje helpt Carl Vorsselmans (46) Vlamingen bij hun zoektocht naar een huis of appartement in Tenerife, Costa Blanca, Ibiza en Costa del Sol. Op zich niets noemenswaardig, ware het niet dat de man tot 2018 commissaris was bij de federale politie en diensthoofd van POSA Antwerpen, de centrale directie van de speciale eenheden. Net als zijn vriendin Freyke ruilde Vorsselmans drie jaar geleden zijn politie-uniform in voor een ondernemersavontuur in de vastgoedwereld.

Jimmy Cowe (Crimibox): “Jammer dat ik niet eerder de sprong naar het ondernemerschap heb gewaagd”
Ondernemer in de kijker

Jimmy Cowe is ‘Chief Murder Officer’ van Crimibox, de Gentse start-up die hij in 2017 ook zelf oprichtte. Na een carrière van 12 jaar bij de politie waagde hij zijn kans als ondernemer. Cowe bedacht een spannend detectivespel waarbij gewone burgers ‘levensechte’ moordzaken moeten oplossen. Met een omzet die verdrievoudigde tot 1,2 miljoen euro was 2020 mede dankzij de lockdown een absoluut topjaar. Die positieve lijn wil de ondernemer dit jaar doortrekken door de kaap van 2 miljoen euro te ronden.

Vicky Persyn (LikeBirds & ThisWay): “Staar je niet blind op de bling bling verhalen die je in de ondernemerswereld soms hoort”
Ondernemer in de kijker

Vicky Persyn is een onderneemster die van afwisseling houdt en overal opportuniteiten spot. Naast founder van LikeBirds, een dynamische coworkingplek in de Arteveldestad, runt de 40-jarige Gentse onder de naam Thisway een event studio en stampte ze samen met haar zus een verhuurbedrijf voor eventmeubilair (Clementien) uit de grond. En ja, we waren het bijna vergeten: tussen alle drukke bezigheden door, zetelt Vicky Persyn ook nog in de adviesraad van Jong Voka Oost-Vlaanderen.

Lieven Vanlommel (Foodmaker): “Ik aanvaard dat door mijn onophoudelijke drang naar innovatie dingen ook af en toe mislukken”
Ondernemer in de kijker

Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker, is erin geslaagd om zijn bedrijf tijdens de coronastorm naar veiliger wateren te loodsen. De plannen voor verdere internationalisering kunnen stilaan weer uit de ijskast gehaald worden, want de ambitieuze Kempense rasondernemer kan niet wachten om zoveel mogelijk Europeanen te laten proeven van zijn gezonde maaltijden. “Mijn ultieme droom? Per land elke dag meer maaltijden verkopen dan McDonald’s.”

Vijf op een rij: een blik in het leven van Mariam Harutyunyan (KinArmat)
Ondernemer in de kijker

Mariam Harutyunyan is Inclusive Marketing & Innovation Strategist en een geëngageerde Armeens-Belgische onderneemster. In 2018 richtte ze haar eigen modelabel KinArmat op, op een moment ze nog in aan haar laatste jaar biomedische wetenschappen aan de KU Leuven zat. KinArmat staat voor ‘sustainable statement streetwear’ en biedt ook een collectie met onder meer T-shirts, bekers, petten aan en smartphonehoesjes waarvan de opbrengst gaat naar de slachtoffers van de oorlog in Nagorno-Karabakh.

Vijf op een rij: een blik in het leven van Célia Boon (Mollie)
Ondernemer in de kijker

Célia Boon is Customer Success Director Belgium & France voor Mollie, dat een betaalplatform biedt voor webshops. “Voor mij is mijn ‘thuis’ mijn bron van veiligheid en mijn cocon waar ik volledig mezelf kan en mag zijn. Daar haal ik al mijn energie uit om de wijde wereld in te trekken.”